Gå til innhold
  • Bli medlem

Hellstugubreahester og Memurutinder 19.april 2008


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Med de fantastiske værmeldingene så måtte man jo bare på tur. Mayhassen hadde allerede reist inn på torsdag på sine solotokter på eggene. Vi skulle møte han i Visdalen kl 10.00 for en felles tur til Hellstugubreahester og Vestre Memurutinder. Han hadde disse toppene igjen så det passet å ta disse sammen. Vi var flere på tur denne strålende dagen. Ikke alle hadde like store ambisjoner. Håvard og Odd Arne hadde de fleste av toppene så de ville kose seg mer i fjellet denne dagen...ikke så mye slit.

Vi møtte Mayhassen på avtalt sted og vi trasket videre inn i dette fantastiske området. Fantastisk å komme inn til breen å se den enorme hvite flaten oppover...ja, for det går oppover!! :D Ikke en sky på himmelen og helt vindstille. Det var bare å kle av seg og resten av dagen gikk vi stort sett i supertrøye. Praten gikk oppover breen og det ble diskutert og utvekslet erfaringer om forskjellige "skumle" turer! :roll: Mayhassen og Håvard har tøffe turer i sikte. Denne dagen riktignok ble vi ikke satt på de store psykiske prøvene...selv om et par plasser var noe luftige.

Etterhvert som vi kom opp så langt at vi hadde "Hestene" rett til høyre delte vi oss. Odd Arne, Roar og en til hadde igjen topp 33.0 Nestsøre Hellstugutind. (2255 moh). Håvard hadde en vond skulder og valgte å sove litt i den varme solen på breen. Mayhassen og jeg satte kursen rett opp mellom "Hestene" og pulsen steg igjen ganske høyt på det bratteste partiet. Han hadde mange tøffe høydemetre i beina fra to dagers slit i beina, men var som sedvanlig sterk som en okse og hadde ikke spesielt store vanskeligheter med å følge en kar som nærmer seg 48 år...skulle ønske jeg var 25 igjen gitt!!! :D Da skulle jeg jaggu testet han oppover der. Men, over til virkelighetens verden. Kom oss opp mange høydemetre og tok en god rast med mat og drikke. Ja, drikke!! Det var viktig denne dagen. Mayhassen hadde med seg 4 liter og jeg hadde vel med meg ca. 2,1 liter. Burde nok ha hatt med meg mer enn dette for jeg svettet som en gris på denne turen.

Vi satte fra oss sekkene mellom "Hestene" og trasket videre mot ryggen opp til Topp 15.3 Nørdre Helltugubreahesten (2136 moh). Jeg hadde hørt at det var litt luftig og bratt klyving opp her, men dette var faktisk bare en lek. Vi holdt ut mot sør å fulgte den tørre eggen mot toppen. Jeg hadde vel kanskje kviet meg for dette partiet for noen år siden, men nå var det bare artig klyving. Vi tok noen bilder og rasket på ned på breen igjen mot sekkene. Opp mot topp 15.4 Søre Hellstugubreahesten gikk det radig og vi fikk en fantastisk utsikt mot Gjendealper og Hellstugutinder. Helt rått!! Vi skled så ned på sørsiden og over breen til foten av de Vestre Memurutindene. Nærmere bestemt ved foten av V3. Tror ikke vi brukte mer enn en drøy time på begge "Hestene".

Vi møtte Håvard som gned søvnen ut av øynene og sa han var klar for å være med videre på de resterende toppene likevel. En Paralgin måtte til så ble han med. Det var kjekt! :D Vi hadde en lengre rast før gutta kom ned fra Nestsøre Hellstugutind. Odd Arne hadde alle Memurutindene så han ville tilbringe resten av dagen i solen på breen. Roar, Håvard, Mayhassen og jeg gjorde oss klare for den bratte oppstigningen rett sør for topp Memurutinden V3 (2243 moh). Denne stigningen var rimelig bratt!!! Heldigvis hadde noen gått opp før oss slik at vi brukte sporene etter dem. Vel oppe på ryggen møtte vi tre andre. To spreke danske damer og en annen kar. Flott turfølge han hadde gitt!! Vi gikk videre sammen mot V3. Ganske luftig på eggen ut og opp mot toppunktet. Vi fulgte selve eggen og den var "rimelig" smal et parti. Dette partiet kan riktignok omgås litt ned i siden mot vest. Damene ålte seg over eggen og med stupet rett ved siden mot Memurubreen. :) Mayhassen sto og ventet ved varden. Den eggen tok han bare i et "jafs". Han trodde vel han var på E18... :lol:

Nå lå de resterende toppen som perler på en snor....nesten da. Det ble jo litt opp og ned, men hva gjorde vel det når vi hadde en slik dag. Vindstille og varmt på over 2000m. Det var et par punkter på ferden videre mt de resterende toppene.. Er litt usikker på om det er noen timetringer, men kunne ikke ta sjansen å ikke å gå oppom disse punktene. Etterhvert sto vi på topp 93.2 Memurutind V6 (2049 moh). Nå gjensto det bare den lite iøynefallende toppen 93.1 Memurutinden Nord for V5 ( 2005 moh) og tilbake over breen mot V2.

Det var et virkelig slit å komme seg opp skaret mellom V1 og V2. Begynte å bli sliten i beina nå. Håvard gasset på og ønsket å ta med seg også V1. Vel oppe på skaret mellom disse, forsvant det lille vi hadde igjen av væske og vi begynte stigningen opp mot V2. Mayhassen hadde V2 så han startet nedkjøringen til pulken han hadde stående nede i Visdalen. Jeg fikk igjen spruten i beina de siste metrene mot toppen....måtte vel være følelsen av at det var siste toppen som gjorde at jeg jeg fikk et nytt gir!! 8 topper. Det er jo brukbart. :D Fellene ble tatt av nede i skaret og det ble en rå nedkjøring i en SVÆRT bratt fjellside ned mot Hellstugubreen. På grensen den med mine skiferdigheter. Begynte å skli sidelengs nedover på et parti og var redd for å rutsje nedover, men fikk kontrollen igjen.... :) Videre nedover fikk jeg endelig glede av mine Fischer E109 på 178cm. Makan til svinger har ikke jeg fått til noen ganger før. En herlig følelse å "kose" seg nedover breen med supre snøforhold! En topp dag i fjellet med godt selskap. Kan man ha det bedre!! Kom vel ned til Spiterstulen etter vel 10 timer inkludert gode pauser. Takker alle for en flott tur!

post-2015-133474527701_thumb.jpg

post-2015-133474527715_thumb.jpg

post-2015-133474527729_thumb.jpg

post-2015-133474527744_thumb.jpg

post-2015-133474527757_thumb.jpg

post-2015-13347452777_thumb.jpg

post-2015-133474527784_thumb.jpg

post-2015-133474527804_thumb.jpg

post-2015-133474527821_thumb.jpg

post-2015-133474527836_thumb.jpg

post-2015-133474527862_thumb.jpg

post-2015-133474527878_thumb.jpg

post-2015-133474527892_thumb.jpg

post-2015-133474527911_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å hildrande du. :roll: For en tur, for et vær, for en natur og for noen flotte bilder ! Det kan ikke være mulig å få det bedre enn dette. Misunner dere turen, stikker til fjells igjen i morgen tidlig. Glimrende turrapport ! :):):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal du da da agno?

Deilig og solid tur det Atomsilda. Var vel mye spor etter hvert på breene. Natt til onsdag var området rimelig veldig jomfruelig.

Nørdre Hellstugubreahesten er vel akkurat så mye eller lite luftig som den alltid har vært. Fjellet og dets veier forblir de samme (med unntak av at regn og snø og lignende gjør ting lettere eller vanskeligere), men hver enkelt av oss kan forandre oss mye og hvordan vi ser og opplever disse tingene. En passasje som noen knapt enser, kan skape de største utfordringer for andre.

Jfr. tråden 10metringene i Norge, gjorde vel Tinderanglinggjengen en forholdsvis sikker måling på "humpen" mellom V4 og V5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempefin rapport Atomsilda :roll: Fortsatt litt sliten, for å ikke snakke om rød i huden!

Hvis noen skulle lure på hva i huleste som er så interessant for meg og Roar på det første bilde Atomsilda la ut har jeg et bilde her..

Overraskende at det var såpass klyving til V3, artig med litt spenning. Måtte ta med et bilde av det selv hehe

post-1657-133474527944_thumb.jpg

post-1657-13347452796_thumb.jpg

post-1657-133474527977_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var denne gjengen som på rad og rekke kom til toppvarden på V6 ja! Sjølv satt eg på V6 i nærare 2 timer og berre nøt tilværselen og den svært flotte dagen! Bodde i Memurudalen frå torsdag til søndag, og var på V4, V5 og V6 denne dagen. Angra berre på at eg satte att skia ved breen nedanfor toppane...Noko eg hørte vart høglytt kommentert på strekninga mellom V5 og V6 :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angra berre på at eg satte att skia ved breen nedanfor toppane...Noko eg hørte vart høglytt kommentert på strekninga mellom V5 og V6 :)

Haha, husker jeg sa til Håvard når vi gikk bortover: "Tenker han angra på at han ikke hadde ski på beina her jeg (høy ondskapsfull latter)" mens vi så på dype spor i snøen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JHA, mtp fysisk utholdenhet og seighet tror jeg nok vi begge "yngre juniorer" fortsatt er istand til å matche denne "pubertetsynglingen", men høydehodet hans får vi nok ikke igjen. Eller rettere sagt, det hodet har vi vel heller ikke hatt noengang. Kanskje like greit òg det ;)

Takk for en strålende tur i et hyggelig turlag!

Som på rypejakta, så klarte jeg ikke la ett par gjenliggere stå igjen, så tvang meg opp på ett par knauser søndag. Enda varmere da, hvis mulig.

Må vel bli ny tur snart?

Og det var ikkje berre Håvard som hørte det nei! :lol: Men du hadde jo rett da så.. Men det klabba så fælt, så var egentlig glad for å kunne ta av meg skia nedanfor toppen..

Hehe fanden, var jeg såå sliten?? Fikk faktisk ikke med meg helt hva Mayhassen sa jeg...

Fikk du kurtisert disse to spreke Danskedamene som kom 10 min etter oss da, JPV :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh så misunnelig jeg blir :D . Mange av årets turrapporter har vært preget av grisevær, og det har vært gromt å lese om tøffe gutteer/jenter, men jeg har ikke egentlig misunna dere..frysing..null sikt..slit... Men med det været og den raidinga som dere gjør nå...så blir jeg bare så misunnelig..misunnelig.. :P Måtte føret og været holde helt til 1.mai helga for da.. :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Håvard, det vart lite kurtisering av danskedamene:) Dei fleste som kom til V6 medan eg sat der hadde egentlig ganske dårlig tid virka det som. Men de hadde vel lang retur som venta, sjølv skulle eg berre renne ned halve Memurudalen til teltet. Angrer på eg ikkje gjekk til V3, den ser jo ganske spennende ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh så misunnelig jeg blir :oops: . Mange av årets turrapporter har vært preget av grisevær, og det har vært gromt å lese om tøffe gutteer/jenter, men jeg har ikke egentlig misunna dere..frysing..null sikt..slit... Men med det været og den raidinga som dere gjør nå...så blir jeg bare så misunnelig..misunnelig.. :wink: Måtte føret og været holde helt til 1.mai helga for da.. :):D

Samme her PTG. Har liksom ikke med så fryktelig stor lengsel lest mange av vinterens turrapporter, men nå er følelsen en ganske annen ja. Jeg vet jo akkurat hvordan vårskiturer i sånt vær er for kropp og sjel, så med slike bilder fra høyfjellet kjentes dragningen til fjellet litt vél stor. :P

Må ha vært en aldeles herrrrlig dag!!

Hvis noen skulle lure på hva i huleste som er så interessant for meg og Roar på det første bilde Atomsilda la ut har jeg et bilde her..

Ja, det lurte jeg faktisk på. :) Tenkte kanskje det var vurdering av ei ny original rute oppi fjellsida høyt over dere….

Den fjellsiden opp mot Hellstuguhø er nok temmelig rasutsatt. En sommer brodern og jeg gikk der først i juli, måtte vi krysse et kjemperas av snø og knuste kampesteiner. Det hadde dundret over Hellstuguåe, krysset stien og gått et stykke opp i motsatt side mot Leirhøe. Så ikke ut til å være mer enn noen dager gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lurte jeg faktisk på. :) Tenkte kanskje det var vurdering av ei ny original rute oppi fjellsida høyt over dere….

Der hadde jeg allerede gått 2 dager før :lol: (ikke der raset gikk altså, men oppe på ryggen)

Hehe, Julius, nesten sjokert over det lysbetonte innlegget ditt 8) Jeg hadde faktisk hatt den gule tingen i to hele dager allerede 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lurte jeg faktisk på. 8) Tenkte kanskje det var vurdering av ei ny original rute oppi fjellsida høyt over dere…

Du får slenge deg med på ei original rute (dog ikke nødvendigvis Mayhassenoriginal) en gang Nils!

Under matpausen på V4 stod vi å kikket utover tindene i horrisonten. De fleste kjente vi, men noen ble det mer diskusjon rundt før vi endte med en konklusjon.

Utålmodig på å komme seg videre sa Mayhassen at her skulle Nils vært!

Han syntes vel vi hadde brukt nok tid på å finne ut hvilke topper vi så rundt oss :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får slenge deg med på ei original rute (dog ikke nødvendigvis Mayhassenoriginal) en gang Nils!

Ja takk, det gjør jeg gjerne! :D Altså, blir med på tur en gang (skeptisk til Mayhassenoriginal ja… :D ). Hvis du/dere har planer om turer neste år, og deretter, er vel sjansene størst. I år er turkvoten brukt opp for lengst…

Der hadde jeg allerede gått 2 dager før (ikke der raset gikk altså, men oppe på ryggen)

Her lukter jeg Hellstugutindtravers... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.