Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellstøvel til småturer i Oslo-marka (Hiking vs Fjellstøvel)?


Gangerolf

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et problem med å finne riktige sko til mitt behov. Jeg går enkelte turer i Oslo-marka med liten lett sekk (stier, grusveier etc.), men ønsker nå å prøve meg på fjellet (stier, ulendt terreng) med litt tyngre sekk. Turene i marka er hele året (men mest når det ikke er snø), og fjellturen(e) om sommeren (+-). Derfor er det en fordel om skoene ikke er for varme.

Jeg har til nå brukt Alfa's M/77 som jeg har vært kjempefornøyd med (har ikke brukt andre...), men etter å ha slitt ut enda et par, trenger jeg nye støvler. Jeg har forstått at det finnes andre støvler som kanskje er bedre egnet til hva jeg nå har lyst til å bruke dem til. Det eneste jeg til nå har savnet litt er; bedre vanntetthet og bedre støtdemping. Jeg vil anta at andre krav melder seg til fjellturer(??).

Jeg har sjekket/prøvd enkelte modeller av hiking og fjellstøvler i butikken, og sitter igjen med en følelse av at fjellstøvlene er tunge og lite smidige å gå med. Litt rart da M/77 veier ca 750 gram (etter det de sa på Alfa) per støvel (str. 43). På foten virker de lette.

Noen spørsmål:

1. Egner fjellstøvler (7-850 gram) med Gore-Tex seg til småturer i marka (om sommeren)? Er de for tunge eller for varme?

2. Hvis ikke, egner en hiking-støvel (4-500 gram) med Gore-Tex seg til fjellturer (i ulendt terreng, med sekk)?

Det viktigste er kanskje spørsmål 1, da det er mest småturer i marka som jeg garantert kommer til bruke dem mye til.

Takker for svar (på mitt første innlegg her på forumet)! :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg kjøpte meg sko tenkt brukt til marka og fjellet. Ble anbefalt disse da de er forholsvis lette og er vridningstive.

http://www.oslosportslager.no/product/2674/7783/342228/Asolo_Fugitive_GTX_fjellsko.html

De har kommet bra ut i mange tester og er kanskje verdt å sjekke ut?

Har dessverre ikke hatt tid enda til å teste de skikkelig enda, men synes det er gode på mine bein så langt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt de i veldig varme sommerdager, men jeg kan ikke skjønne at de er varmere enn noen andre sko jeg har hatt.

Tror heller at de er bedre i forhold til tradisjonelle lærsko med hensyn på varme.

Vil tro begge Asolo modellene er ganske like med hensyn på varme, siden begge skoene er av lær og condura.

De andre forskjellene på skoene har ikke jeg noen forutsettning for å svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også anbefale Fugitive. Har hatt støvlen i et par år nå. Synes den er den beste lette fjellstøvel jeg har hatt. Jeg er er vanligvis varm på beina, og synes alle goretex-støvler blir for varme om sommeren. Støvler er det aller vanskeligste å anbefale ut fra egne erfaringer. Viktigst er å finne støvler med god passform for deg. Både Scarpa og Hanwag leverer liknende modeller som Asolo, og er produsenter med godt rykte. Gå til en sportsbutikk med godt utvalg og test, f.eks. Oslo Sportslager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare fått det for meg at siden Gore-Tex skoene er mye tykkere enn mine M/77 (helt uten fòr), vil de også være varmere. Men, som Red er inne på, kanskje det laget (med Gore-Tex) mellom sokken og læret transporterer varmen bedre ut. Varme har veldig skjeldent vært noe problem med støvlene mine. Tror neppe det kan bli noe bedre (men korrekt meg gjerne).

Lofoten,

Det du sier er utgangspunktet for mitt spørsmål innledningsvis. At hvis skoene er tunge, hvor større sjans er det for at de blir varme (kroppen bruker mer energi). Det at skoene er mye stivere kan kanskje også ha noe å si da det ikke blir like komfortabelt å gå.

De modellene dere har nevnt er noe lettere enn de fjellstøvlene jeg har sett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fimax,

Her får jeg ny info: "synes alle goretex-støvler blir for varme om sommeren.", som motstrider det "Red Devils" sier.

Passformen er viktig, det vet jeg, og det var derfor at jeg ikke spurte om anbefalinger av støvelmerker. Jeg var mer opptatt av typen støvler. Hiking (lettere variant, men kanskje ikke så egnet til fjellet) og Fjellstøvel (tyngre, men bedre egnet til fjellet).

Hvis jeg bare skal gå etter passformen, kan jeg like gjerne kjøpe samme typen som jeg har (M/77), som passer meg helt perfekt. Men, jeg tenker nå å kjøpe en støvel til mitt behov, som nevnt.

Jeg skal ta meg en ny tur ned på Oslo Sportslager i dag og se om fjellstøvlene føles bedre (mer komfortabelt) etter at jeg har hatt dem på en liten stund. Skal igjen prøve flere modeller. Det ser ikke ut som de har min størrelse av Fugitive på lager (str. 10 UK).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper hovedforskjellen mellom meg og Red Devil er at jeg tilhører de som ofte blir veldig varm på beina. Av de mange par med lette tursko jeg har hatt "puster" Fugitive bra, samtidig har støvlen god støtte for fjellturer med sekk.

Har ikke selv testet M77, men noen andre lette fjellstøvler uten goretex. De "puster" bedre enn de med goretex. Goretex membranen holder vannet ute en del timer lengre enn støvler uten goretex, etter en tids bruk blir membranen slitt (månder til år, avhengig av bruk), og vannet siver inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at et par goretexstøvler vil føles varmere enn uforede M77, men jeg har ikke brukt noen av delene selv.

Generelt er jeg litt skeptisk til goretex i støvler, fordi membranen vil knekke etter en tids bruk, og fordi dette "foret" kan gjøre dem varme/klamme.

Fugitiven er drittøff å se på, men har jo veldig mange sømmer, da... Lærstøvler kan tross alt smøres utenpå. Men noen fasit har jeg ikke, og jeg synes støvler ofte mister den vanntettheten de lover, altfor fort. Kjøpte noen ganske lette i fjor, men er usikker på hvor gode de egentlig er, eller om jeg burde finne noen nye før jeg skal på langtur til sommeren (nåja, ikke kjempelangt å gå, vanlig fjelltur, men i Langtvekkistan). Jaja, mye å bruke energi på i dette overflodslandet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.