Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose: vår, sommer og høst.....


tiurn

Anbefalte innlegg

Hei,

Vet det har gått flere debatter om soveposer her, men prøver igjen...

Jeg er på utkikk etter en lett pose til ovennevte årstider. Det skal legges til at jeg er ralativt frossen av meg.

Er det noen ideer med poser fra statene siden kursen er så lav? Kan en vurdere dun til disse årstidene, muligens med vantett ytterstoff, noen som har prøvd...?

Blir også veldig forvirret av forskjellige komfort grenser på posene....

Kom gjerne med forslag til en lett, muligens dun? som en frossepinne som meg, kan ha det behagelig i til disse årstider, da helst en pose jeg kan kjøpe på nett fra usa.....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport Alta er jo en god alrounder. Litt varm i de varmeste sommernettene kanskje, men jeg har brukt min i alle årstider og er fornøyd med den. Veier 1,8 kilo og koster drøye tusenlappen. Den gjør det jevnt over bra på alle tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marmot Arete er en 850+ dunpose som veier ca 600g og som holder til +5 grader. Man får nok dunposer på et stykke under kiloen som går ned mot -10 og. Jeg har selv en Nanok WDG -10 på ca 1300g som jeg er storfornøyd med! Med fleecepose og et tynt lag med ull på kroppen har jeg brukt den ned mot -20 om vinteren. Men jeg skal ha meg en Marmot Arete fordi Nanoken blir altfor varm ved ca 15 grader. Arete koster ca 210,- USD hos moosejaw.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Ajungilak Goose Bay (dun) som ifølge den nye EU-standarden har en komforttemp på -2, dvs en temp en kvinne kan sove behagelig ved, mens for menn er komforttemp fra -8 til 20. Ekstremtemp er -22. Jeg har sovet med denne posen i ned til -12, men hadde på i hvert fall to lag klær. Som tresesongspose er den veldig bra og veier ca 1,2 kg. Den store fordelen med dun er selvfølgelig vekten og volumet, men det er også mer behagelig å sove i. Posen blir fort luftig når du tar den ut av trekket og den slutter seg rundt kroppen. Jeg har ved bare ett tilfelle merket at isoleringsevnen har blitt dårligere når den har vært våt, og da var det på høsten under første kraftige snøfall, så kondensen nærmest talt regnet ned. Ellers har den tørket fort om den har blitt litt våt. Er du bekymret for at den ikke skal holde seg tørr kan du pakke den vanntett i sekken og evt ha et vanntett overtrekk til å bruke på natten. Så lenge du sover i telt burde det ikke bli noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha en pose under kiloen og kjøpte Mountain Equipment Dreamcatcher 300 og dette er en grei pose som jeg har brukt ned mot null og sovet godt. Likte meget godt at posen er elastisk på nederste delen ( http://www.sportsnett.no/ ) men jeg savnet dette for hele posen. Søkte på nettet og fant Mont-Bell som hadde det jeg søkte, kjøpte en vinter pose ( http://www.backcountry.com/store/MTB0043/MontBell-America-Inc-UL-Super-Stretch-Down-EXP-Hugger-Sleeping-Bag-20-Degree-Down.html ) som jeg har brukt endel uten at det har vært særlig kaldt. Dette er en kjempe pose og jeg vurderer å kjøpe en til for sommersesongen ( http://www.backcountry.com/store/MTB0079/MontBell-America-Inc-UL-Super-Stretch-Hugger-3-Sleeping-Bag-30-Degree-Down.html ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen konkret erfaring med de såkalt vannavvisende yttersoffene som brukes på moderne dunposer ?

En dunjakke jeg har, har dette. Ifølge reklamen skal jakka tåle alt unntatt vedvarende regne. Etter å ha brukt den endel må jeg vel si at jeg ikke er helt overbevist !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen konkret erfaring med de såkalt vannavvisende yttersoffene som brukes på moderne dunposer ?

En dunjakke jeg har, har dette. Ifølge reklamen skal jakka tåle alt unntatt vedvarende regne. Etter å ha brukt den endel må jeg vel si at jeg ikke er helt overbevist !

Jeg har marmot helium EQ som jeg har skrevet om noen ganger her på forum. Den er nok den råeste posen i 3sessong klassen når det kommer til vekt/isolasjonsforhold og det vannavisende ytterskallet ville jeg aldri vært foruten på en dunpose. En ligger ikke ute i regnet med denne posen, men jeg har flere ganger ligget ute og våknet med frostlag utenpå skallet som ikke trenger inn, samt at den tåler litt duskeregn. De andre i sine syntetiske poser var faktisk klamme og råe i sine poser mens jeg var tørr. Jeg ville satset på noe sånt og bestilt fra USA slik dollaren er nå. Jeg sparte over 2000kr dengang jeg kjøpte den fra USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
og hvilken lengde burde jeg velge, er 182 cm:-)

Jeg tror 180cm (6 fot) holder. Jeg har Hydrogen (samme pose ned til -1 som er 6 fot), og er selv 187cm. Det er snaut (men den har ikke krage). Tror at 6,6 fot blir for lang for deg (kald på beina). Jeg tror du ikke vil oppleve at Helium blir for varm om sommeren annet enn de aller varmeste dagene, men 3/4 dels glidelåsen gjør det vanskeligere å lufte med denne posen. Bruk en silkelakenpose, og posen som "dyne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.