Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparasjon av vanntett pakksekk? Seal line stormsack


Bugge

Anbefalte innlegg

Den har tydeligvis kommet litt for nært bålet på siste tur, og har fått et hull på ca 2mm i diameter. Lurte på om jeg skulle kjøpe en tube Aquaseal på Oslo sportslager, men jeg vet ikke hvilken type stoff jeg skal lime over hullet.

Gaffa er selvfølgelig en mulighet. Kanskje det egentlig blir godt nok om jeg har en liten lapp både på utsiden og innsiden? Godt nok i den forstand at det vil holde i ett til to år før jeg kliner på to nye lapper på 2x2cm eller greier å ødelegge sekken fullstendig. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et to mm hull tetter du lettest på følgende måte: maskeringstape på innersiden og en dråpe med Aquasure på yttersiden. Huske bare at det kan være lurt å rense området du skal lime med litt alkohol for å fjerne alle rester av eventuelt fett. Når limet er tørt fjerner du bare tapen... Been there, done that :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Hos meg er dette en del av det faste turutstyret. Kan være lurt å ta med en liten flaske akselerator, da herder stoffet på en time (ellers 12-24t)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Skal bestille begge deler hos sportsnett.no nå! Men har dere noen tips om hva slags type lapper jeg skal bruke hvis hullet er for stort til at limet selv dekker? Hvor slitesterkt er Aquasure forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Det er så sterkt at du vil bli forbauset. Jeg limte en glidelås en gang. Den hadde gått sund mellom stoffet og metallbitene , slik at det ble hull selv om glidelåsen var igjen. Sleit ut resten av jakka før det trengtes å gjøre noe med den glidelåsen.

Til større reparasjoner trenger du bare litt sportstape eller gaffa. Legg dette på den ene siden og klin inn med Aquasure og dekk over med sportstape. Når det er herdet kan du fjerne sportstapen. Holder i massevis. Eneste lille minus er at stoffet blir litt mørkere der du har limet. Hvis hullet er på et synlig sted på et plagg, så dekk til med et merke (Turistforeningen har slike) for noe du er med i. Hvis det ikke passer med et merke, kan du gjøre følgende: Etter at du har dekket baksiden med tape, klipper du et hjerteformet hull i gaffatape før du smører på lim. Da får du et hjerteformet mørkere område på plagget når du fjerner tapene.

Det finnes også stoff i forskjellige farger med ferdig tøylim på. Men dette blir vel så synlig som bare Aquasure.

Jeg synes nå at både justanothernut og jeg fortjener et påske-egg fra leverandøren for all den reklamen vi har gitt dem? :D Minst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquasure er alltid med på lengre turer ja. Har lappet og limt det meste med det. Selvom tørkeiden er litt vel lang! Velger å kjøpe pakken med to små tuber i stedet for en stor, for når først korken har limt seg fast, da er det bare å gi opp. På tur gidder jeg ikke dra med akselerator, selvom det forkorter tørketiden. Sekken veier nok likevel mener jeg...

Har i en eller annen reklame for limet sett noen skjøte et lærbelte, butt-i-butt!!! Vet ikke hvor lenge det ville holde, men om Super Epoxy kan reklamere med at de kan løfte en bil med sitt lim kan vel Aquasure reklamere med belter :lol:

Det eneste rare med dette limet er at det endrer viskositet rett før det stivner. Da blir det plutselig litt mer flytende. Har mer enn en gang limt noe og vært fornøyd med hvordan limet ligger, for å komme tilbake en havltime etterpå og finne en ekkel lang dråpe som har rent nedover... Men om vadebuksa mi har en dråpe ekstra lim på seg overlever jeg ganske fint :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt dette heksebgrygget i dag, men jeg skal vente med å bruke det til jeg har slitt bort gaffen jeg har klistra på nå. Er litt interessert i å finne ut hvordan den egentlig duger til dette formålet så jeg vet til lignende tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.