Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny turbukse! Bergans Stranda eller Skogshorn II?


Bugge

Anbefalte innlegg

Jeg blir ikke he-elt klok på hva som er forskjellen på disse to? Jeg har det for meg at Stranda er skibukse mens Skogshorn II er skogsbukse. For min del vil jeg ha ei bukse til begge delene! I de ekstreme endene av skalaen har jeg Klättermusen Freke til de hardeste vinterøktene og Mammut Basejump til når temperaturen eller aktivitetsnivået blir høyt. Jeg savner altså noe "midt på treet" til de helt vanlige turene. Jeg ser at mange har Skogshorn II her og er fornøyd med den til stort sett alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker stranda bukse vinterstid og trives godt med det, faktisk en av de beste buksene jeg har prøvd til vinterbruk (og har prøvd en god del) eneste minusene jeg har er at den mangler hemper for belte, snittet helt nederst ved ankelen er for stort for "vanlige" sko (fjellstøvler o.l.) og at isolasjonsputene i knærne kan bli i tynneste laget. Ellers er det ei meget god bukse til den forholdsvis lave prisen. Men trenger du egentlig 3 bukser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei egentlig ikke... Men i utgangspunktet driver jeg på med klatring og topptur, men når jeg prøver å gå på ski i Freke over lengre distanser koker jeg fullstendig bort! Om sommeren blir også buksa fra Mammut litt vel kald når sola forsvinner, eller været blir litt surt. Ellers er jeg storfornøyd med den til klatring og raske turer med liten oppakning. Noe annet er at jeg i tillegg driver på med seiling, og der holdt jeg på å kjøpe enda ei kanskje litt for spesialisert bukse! Det er bare inshore det er snakk om, og så leste jeg at derzimax ikke ødelegges av salt og tenkte at den kanskje kan fylle ei ekstra rolle og hjelpe meg litt med å rettferdiggjøre tidligere dumskap.

Dårlig planleggning fra min side... I ettertid ser jeg at ei litt grovere bukse kunne erstatta Basejump, og ei litt lettere bukse ville erstattet Freke. Men gjort er gjort, og nå må jeg melde pass til turer som faller mellom de buksene jeg har :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forelhogna ser kjekk ut, men er litt dyr. Mammut Core har jeg instinktivt stor tro på siden jeg allerede er såpass begeistra for Basejump-buksa, men er også litt dyrere enn jeg er komfortabel med å legge ut. Både Bergans, Norrøna og Mammut har noen svært interessant bukser om man går litt opp i pris, men jeg har forelsket meg litt i dermizax siden det skal tåle salt, noe som kan spare meg for innkjøp av inshore seilklær i allefall i et år til, i tillegg til å dekke søndagsturer i påska, og lengre fotturer om sommeren :shock: Også koster ikke Skogshorn II allverden heller. Broren min har gått på langre og harderer turer året rundt med ei skibukse fra Bergans som jeg i farta ikke husker, men jeg lurer på om ikke det var Stranda. Men jeg skjønner ikke helt hvordan den kan være så smal rundt ankler og leggene at den ikke går ned over et par tursko? Jeg bruker La Sportiva Elk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogshorn II og Breheimen II er like bukser .En i grønt , andre i sort . Har beltehemper . Stor og liten lårlomme .Har brukt opp to og sliter på den tredje . Anbefales (til de tre kjølige årstider). Men buksa varer ikke evig . Derfor to på tre år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefale på det varmeste Bergans 9272 ISTIND selebukse. Beste buksa eg har kjøpt.

"

Bukse i 3-lags Dermizax™ strechmateriale

Formsydde knepartier og formsydd sete

Glidelåsåpning med klaff fra låret og ned på begge sider

Vannavvisende glidelås fra midjen og ned til lårene for ekstra ventilasjon

Borrelåsjustering på bena og innvendig strikkmansjett

Forsterkning på innsiden av bena

Frontlommer med vannavvisende glidelås

Avtakbare seler

Justerbar linning

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også kjøpe meg ny bukse til skibruk vinterstid. Har sett på Stranda selv og det virker som en OK bukse til en grei pris. Jeg synes også at noen av de dyrer buksene virker vel varme. Men generelt så synes jeg mange av buksene jeg har sett på er i videste laget ved anklen for vanlig fjellskibruk. Riktignok kan de strammes, men jeg ser ikke helt hensikten med at de er så vide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser Stranda ut til å ikke være for tykk eller lite slitesterk til å kunne brukes på sommerhalvåret og når det ikke er fullt så varmt! Jeg må få sett den i levende livet sånn at jeg kan vurdere den ved siden av Skogshorn II hva tykkelse angår. Det er forsåvidt mange som sier at Skogshorn II er en kjekk skibukse og, men Stranda har akkurat de rette ekstra detaljene som gjør at jeg er mer interessert i å vite hvordan den fungerer på sommerhalvåret enn vica versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt vil jeg gjerne holde prisen noenlunde lav..

Kjøp stranda, kom netopp hjem fra en mislykket tul i Sylane/Tydal med storm i kastene og strandebuksa holdt meg både varm og tørr. Vi måtte desverre snu bare noen hundre meter i fra Nedalshytta pga vind og sikt på et par meter i går kveld. :roll::):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det blir stranda ja. Har forhørt meg litt rundt om kring nå etter brukererfaringer med dermizax-buksene til Bergans, og det lover veldig bra :)

Tror du gjør et meget godt valg, jeg er ihvertfall glad jeg brukte den buksa i går kveld/natt. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de jeg har snakket med har brukt Bergans skibukser også om sommeren, og er like fornøyd med de til den bruken og :roll: Også sparer jeg meg for å kjøpe ei ekstra bukse som tåler saltvann, til seiling! Ut i fra hva folk sier er det litt rart at Bergans selger buksene sine så billig!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med å kjøpe Norrøna Trollveggen, jeg. 2600 for fjorårsmodellen som er marginalt forskjellig fra årets modell som er 1100 spenn dyrere. Færre finesser på den enn Bergans sine bukser, men jeg følte den passet meg bedre og dessuten har jeg hatt Trollveggen jakken i ti år nå og den er omtrent god som ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.