Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppen i norge med høyeste høydeforskjell


Pål L

Anbefalte innlegg

Greit nok, Galdhøpiggen er Norges høyeste fjell. Men hvilket fjell er høyest fra foten og opp?

Kanskje litt vanskelig å definere noe sånt, så første spørsmål må kanskje være hvordan definerer man høydeforskjellen til et fjell? Fra det utgangspunktet man vanligvis starter på eller fra laveste synlig fra toppen?

Turen opp til Skålatårnet går vel for å være Norges lengste motbakke, men jeg mener å huske at det ikke er helt sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Turen Sandvika-Dronningkrona (1816) er én eneste ca 5km lang bratt motbakke på nesten 1816 høydemeter siden en starter nesten i fjæra. Har hørt rykter om at turen til Skålatårnet har en liten nedoverbakke på veien. Noen slik luksus har ikke denne turen. Har ikke gått den selv, men var en gang på nabotoppen - Kongskrona (1818), men da fra Grasdalen på andre siden og over breene og opp. Nydelige fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jiekkevarri 1833 i Lyngen bør vel også være med i motbakkeklubben. Går man på toppen via Fugldalen starter man i fjæresteinene.

Den vanligste veien opp går imidlertid fra Holmbukt, og da starter man 20-30m over havet. Her er det også en nedoverbakke på vei opp, men jeg er nå av den oppfatningen at når man skal opp på toppen så er nedoverbakker rene straffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
Har hørt rykter om at turen til Skålatårnet har en liten nedoverbakke på veien.

Jeg kan ikke huske at det var noen nedoverbakke på turen annet enn når vi gikk ned fra toppen :D Mulig det var en slak bakke på vei opp, men mener det var i fbm at stien fulgte en rygg og gikk ned til broa over elva. Da vi gikk der var det stor vannføring og det var ikke enkelt å krysse utenom på broa. Selv om stien kan gå litt opp og ned så er jeg ikke sikker på om det regnes som nedoverbakke på vei til toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra det utgangspunktet man vanligvis starter på eller fra laveste synlig fra toppen?

Regner du fra det vanligste startstedet, eller normalruta for en ”vanlig” turgåer og tinderangler, så kommer Store Midtmaradalstind (2056 moh) høyt på listen over topper med store høydeforskjell. Bilen må du parkere på Hjelle (ca 100 moh) i Utladalen, og det gir da en stigning på minst 1960 meter. I tillegg er det noen nedoverbakker underveis, slik at total stigning blir på nærmere 2200 høydemeter. Oppoverbakkene er imidlertid fordelt på en strekning på ca 16 km, men de kommer i rykk og napp, og noen flate partier er det innimellom.

Tar du med Jan Mayen som en del av Norge (noe det jo faktisk er :D ), finner du nok vinneren der. Beerenberg, på 2277 moh, bestiges fra havnivå, og bakken opp er stort sett sammenhengende:

http://home.online.no/~vteigen/nbeeren.html

http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Beerenberg_JanMayen.JPG

http://www.hustadnes.net/Tur/Jan_Mayen/BB.htm

Har hørt rykter om at turen til Skålatårnet har en liten nedoverbakke på veien. Noen slik luksus har ikke denne turen.

Luksus?

Nei, enig med ”Joker” at nedoverbakker vil man ikke ha når man skal oppover. Går heller en sving for å kunne holde høyden, enn å miste høydemeter man har slitt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen nevnt Storkalkin enda i denne tråden? Den må nevnes. I en av Thommessens bøker om norske "kremtopper" omtales den som "Norges høyeste fjell med foten i havet". Den ligger ikke så langt unna de allerede nevnte fjellene Kongskrona og Dronningkrona, men er på 1880 moh, og med det altså enda litt høyere. Har ikke vært på denne toppen selv enda, men såvidt jeg har skjønt er det en vanlig rute til topps som starter nede i Sunndalen på kanskje en 50 meter eller så over havet. Høres slitsomt ut! I tillegg til Storkalkin, Dronningkrona og Kongskrona ligger det også noen flere 1800-metertopper rundt Sunndalen (Dordinakken, Såtbakkollen, Trolla, Nordre Trolla, Sæterfjellet, Kaldfonna), men Storkalkin er altså den høyeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen nevnt Storkalkin enda i denne tråden? Den må nevnes. I en av Thommessens bøker om norske "kremtopper" omtales den som "Norges høyeste fjell med foten i havet". Den ligger ikke så langt unna de allerede nevnte fjellene Kongskrona og Dronningkrona, men er på 1880 moh, og med det altså enda litt høyere. Har ikke vært på denne toppen selv enda, men såvidt jeg har skjønt er det en vanlig rute til topps som starter nede i Sunndalen på kanskje en 50 meter eller så over havet. Høres slitsomt ut! I tillegg til Storkalkin, Dronningkrona og Kongskrona ligger det også noen flere 1800-metertopper rundt Sunndalen (Dordinakken, Såtbakkollen, Trolla, Nordre Trolla, Sæterfjellet, Kaldfonna), men Storkalkin er altså den høyeste.

Eg har høyrt Bleia i Lærdal. Toppen er 1717moh med samanhengande relieff ned til 1000 meters djup i fjorden rett utanfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt som el Gringo nevner, at Storkalken (1880) i Sunndalsfjellene regnes for å være den toppen i Norge med størst høydeforskjell. Har ikke hørt om at noen av 2K'erne renges blant disse?

Forøvrig er vel store Trolla (1850) en god nr. 2, deretter kommer Kaldfonna og et par til (såvidt jeg husker), før Dronninga og Kongen.

Storkalken er forøvrig en fantastisk tur, med flere potensielle ruter opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp Harem/Hareimssdalen ja (mye ulike stavinger på alt der oppe, inkl. kalken..), derfra opp Haremsfallet innerst i dalen. Vi tok høyresiden, men det er visstnok helt greit å gå på motsatt side av elven og. Tidvis noe keitete, men er du litt toppvant er det ikke spesielt utsatt - vi fikk t.o.m en hund med opp der.. Man velger uansett ruten underveis.

Vær obs på mye snø sent i sesongen, det vanskeliggjør forseringen. Vi gikk der godt ut i august, og fikk flere snøpartier. Kjettingen som er lagt ut var fortsatt dekket av snø. Så før august vil jeg tro det er vrient uten sikring.

Altså ingen spasertur, men lett klyving må du regne med!

Man kan også gå inn fra motsatt side, altså opp Litjdalen og innpå fjellet. Er vel mest aktuelt på vinteren, selv om jeg har sett gærninger ta toppen fra Hareimsdalen vinterstid og.

Her starter man på 8-900m, men det er lengre anmarsj. Du skal gå hardt på bra føre for å ta den på dagstur (på ski).

Nedstigningen kan alternativt tas via vestryggen - fantastisk flott tur, men ganske luftig. Kan dog være kronglete å finne nedstigningen til se ryggen fra topplatået.

Det skal også være mulig å gå sør/sørvestryggen uten sikring, men det har jeg aldri undersøkt selv. Det så ihvertfall stygt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt som el Gringo nevner, at Storkalken (1880) i Sunndalsfjellene regnes for å være den toppen i Norge med størst høydeforskjell. Har ikke hørt om at noen av 2K'erne renges blant disse?

Vel, det er jo én 2k’er som bør regnes med da: Store Midtmaradalstind (2056 moh), som jeg nevnte lenger opp. Der er jo differansen mellom startsted og topp rundt 1960 høydemeter via letteste rute, dvs. normalveien for den ”vanlige” turgåer. Så det bør nok regnes på nytt her. :roll:

Forøvrig er vel store Trolla (1850) en god nr. 2, ...

Store Trolla er vel noe lenger ned på listen? Dalen, inne i Viromdalen, nordvest for Innerdalshytta, må da være et vanlig og greit utgangspunkt for en tur til store Trolla. Går vel an å kjøre inn dit å parkere der? Dalen ligger på rundt 260 moh, og da blir differansen til store Trolla i underkant av 1600 høydemeter. Eller hvis man starter fra sør, ved Hoås/Hoåsbrekka (ca 130 moh), blir høydeforskjellen 1720 m. Noe som forsåvidt er nok det óg...

Sunndalsfjellene har utvilsomt temmelig høyreiste fjelltopper, og det må være en stor opplevelse å stå på mange av toppene der. De frister veldig! :roll:

Her er forresten en annen tråd som handlet om samme tema, topper med stor høydeforskjell:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6740&highlight=flest+h%F8ydemetere

Mange av de samme toppene ble nevnt der, uten at noen ”fasit” ble satt der heller. Det er jo dette med hvordan skal man regne. Hva er normalveien? Som jeg nevnte i innlegget lenger opp, er svaret på trådstarters spørsmål enkelt å besvare om man tar med Jan Mayen.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent nå litt, jeg har ikke hevdet at Storkalkin er toppen i Norge med størst høydeforskjell. :lol:

Jeg har derimot referert til Thommessens bok hvor den omtales som "Norges høyeste fjell med foten i havet" (hva nå enn det skal bety). ;-)

2000-metertoppene i Hurrungane ligger vel litt for langt unna havet til at de regnes med i denne "kåringen", men hvilken topp som har størst høydeforskjell er jo en annen sak.

Ellers, takk for informasjon om ruter til topps på Storkalken!

Faktisk står både Storkalken og Store Midtmaradalstind på "ønskelisten" for 2008!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt rykter om at turen til Skålatårnet har en liten nedoverbakke på veien. Noen slik luksus har ikke denne turen.

Ja, du krysser en stor bekk og du må et par høydemeter ned i søkket for å komme over brua der, vanskelig å unngå. (Skåla)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har høyrt Bleia i Lærdal. Toppen er 1717moh med samanhengande relieff ned til 1000 meters djup i fjorden rett utanfor.

Vi snaker vel om turer som kan gås/kllyves/klatres så vi tar nok ikke med det som er under havflaten.

Sånn set er jo Mauna Loa på Havaii verdens høyeste fjell, men fjellfoten ligger rundt 6000 m.u.h, og toppen nærmere 6000 m.o.h. Så vi regner vel Mt Everest som det høyeste...

Ellers er jo flere av fjella rundt Sunndalsøra kandisater til Norges lengste sammenhengende motbakke. Sammen med Skåla, Jiekkevare, Galdhøpiggen fra Elveseter. Alle 1850 +- noen 10-metre. Tror Storkalkinn vinner, om man godtar den lange flate strekningen inn Hareimdalen. Hvis ikke, har både Kaldfonna (fra Grøa) og Skåla (fra veien) 1820-1830 hm i sammenhengende, bratt motbakke (gåbar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Ellers er jo flere av fjella rundt Sunndalsøra kandisater til Norges lengste sammenhengende motbakke. Sammen med Skåla, Jiekkevare, Galdhøpiggen fra Elveseter. Alle 1850 +- noen 10-metre. Tror Storkalkinn vinner, om man godtar den lange flate strekningen inn Hareimdalen. Hvis ikke, har både Kaldfonna (fra Grøa) og Skåla (fra veien) 1820-1830 hm i sammenhengende, bratt motbakke (gåbar).

Istemmes. Etter en tåketur til Innerdalen i høst (august), hvor mor og jeg så Dalatårnet og det staselige Skarfjellet kun fram til Lunsj, da forsvant alle i tåka den og den neste dag,

-- måtte jeg finne en høyreist sak for å få sett nærmere på herligheten.

Det ga seg fort, og jeg ble rikt belønnet:

Flånebba!

Selv med beskjedne 1147 moh og start på 147 moh, så ble det en km rett opp bratt motbakke.

For oss fra flatbygdene var det imponerende å kikke inn Innerdalen og de fjella, på Trolla og Vinnufjellet og nedpå Verket og majesteten Storkalkin og Øksendalsfjell.

Jeg var rimelig fornøyd med min dagsinnsats den dagen, men senere leste jeg at Flånebba, det var noe som Sunndalinger tok på hjemveien fra naboen Smisettnebba....

Det er da jeg lurer litt på om jeg virkelig makter Kongskrona fra Grasdalen en vakker sommerdag i juli, ser det "skal gås" helt inn til Kleiva før det rundes vest og opp, da er allerede 6 km gått - i luftlinje ...

PS.

Var i Trollheimen øst en tur idag, Skiføret er borte. Dvs skiføresnøen. Det hissige været i helga har sopt av det fine puddersnødekket og etterlatt en stort sett slett isskare. Snøen ligger fast hardpakket i digre driver bak flyttblokker og annet ujevnt. Men nå ble det riktig fine fottur forhold oppå toppene, det var lite is under snøen som kom ved juletider (den som altså nå blåste bort..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en tar med Hjelle - Store Midtmaradalstind, kan en vel også ta med Fortun - Austabottind som er en god del kortere og med kontinuerlig stigning opp Berdalen. Høydeforskjellen her er ca 2150 m. Fortun - Store Skagastølstind er ca like langt som Hjelle - Store Midtmaradalstind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er visst kjent i fjellene rundt Sunndalen, du. :)

Bor jo liksom mellom dem, da... 8)

Vet du om det eksisterer noe slikt som en trygg rute til topps på Kongskrona for en som går alene (vinterstid)?

Er temmelig fjellvant, men vil ikke ta noen sjanser på bre.

fra nyttår til mai ville jeg vært mer redd skred enn sprekker, litt avhengig av snøforholdene. Skal prøve å høre med et par kollegaer (bl. a. nevnte gærning nedenfor), du kan også spørre KNT eller noen i fjellsportgruppa i TT, begge hadde turer dit i fjor vår.

Enkelte gærninger har gått vanlige veien opp 700-metersbakken mot Dronninga, hoppet fra eggen før siste kneika opp på Dronninga over bregleppa og fortsatt breen bort på Kongen. Med avsmeltningen som har vært, er det hoppet blitt farlig høyt nå!

Og...brøytes veien inn til Vangshaugen vinterstid?

Normalt i vinterferien og i påska. Mer tilfeldig og væravhengig resten av vinteren. Da er det uanset parkering ved Dalabrua (der veien krysser Svøu / Grødøla et par km forbi Svisdalsgardene). Derfra kjører kommunen (dvs Pål Svisdal, men han får noen kr. av kommunen for å gjøre det...) opp spor med scooter og sporkalle inn til Stortæla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en tar med Hjelle - Store Midtmaradalstind, kan en vel også ta med Fortun - Austabottind som er en god del kortere og med kontinuerlig stigning opp Berdalen. Høydeforskjellen her er ca 2150 m. Fortun - Store Skagastølstind er ca like langt som Hjelle - Store Midtmaradalstind.

Men er dette en tur som er naturlig å gå? Skal vi kåre norges lengste motbakke, bør det være en som er rimelig å ta som dagstur, og kanskje helst også egnet for et motbakkeløp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang, takk for god informasjon!

Er det noe særlig skiføre i fjellene rundt Oppdal nå, eller er det skarete og avblåst?

Har ikke testet skiføret rundt Oppdal i det siste, men kjørte forbi der med tog på nyttårsaften. Da så var det en del snø, men det så litt avblåst ut flere steder. Siden den tid har det kommet noen snøfall så vidt jeg vet. Her i Trondheim har det nettopp snødd et par cm og det er mulig at det har kommet i Oppdal også. Så alt i alt vil jeg tro at skiføret er ganske bra nå, men stol ikke 100% på det... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.