Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til planlegging av klatreferie for ungarske venner.


Aksel

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tips om hvor i landet man drar med seg rutinerte klatrere for å gi dem det beste av Norge? Planlegger for en sommerferie om et par år, så har god tid til å planlegge.. Noen nettsider (gjerne med engelsk versjon) som har noen rutebeskrivelser eller gode beskrivelser av vegger/naturen? Vi kommer til å ha utganspunkt i Oslo, men har bil og god tid, så hele landet er aktuelt. Er selv forholdsvis fersk klatrer og studerer i Ungarn, så har ikke peiling på hva som er bra steder å dra, eller hvor jeg finner info for slikt i Norge. Det er hovedsaklig vegger på flere taulengder de er hektet på, men vi kommer også til å dra på mindre vegger og buldring, så alt av tips er til god hjelp. De har hørt at Tromsø-området skal være bra, men det er jo litt langt fra Oslo, og er vel kanskje litt usikkert mtp vær(?). Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 år senere...

Lenge siden jeg har vært inpå her nå. Ser ut som det blir denne sommeren det blir tur, og de er fortsatt mest gira på Tromsø-området da noen de har snakket med mente det var kremen av norsk klatring å finne i området der. Jeg driver på og leter etter noe informasjon om klatring i Tromsø-området nå, men har foreløpig bare funnet denne http://www.home.no/tkk/

Hvis noen har erfaring fra området, er det noen steder som peker seg ut som klare anbefalinger for klatring over flere taulengder (høyveggsklatring på norsk?)?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromsø har jeg bodd i, men ikke klatret i. Imidlertid er det et aktivt klatremiljø i byen. Det er svært mange muligheter og de er veldig tilgjengelige.

De mest kjente klatrerutene er vel de på Kvaløya i området rundt Store Blåmannen og Hollenderne. Dette ligger vel en 30-40 minutters kjøring fra sentrum og anmarsjene er svært korte. Store Blåmannen har en 600 meters loddrett vegg som er ganske krevende. Normalruta kan også anbefales der (har gått den). Bratt trasking fra 0 til 1044 meter i veldig spennende natur.

Det er også mange bratte og høye fjell på fastlandet i området rundt Tromsø. Mange krever ikke klatring, men innebærer bratt klyving litt på samme måte som mange av toppene i Jotunheimen. Malangshalvøya er f.eks verdt å sjekke ut samt fjellene rundt Nordkjosbotn.

Ellers er det noen fine isbreer i området. Lyngsalpene ligger delvis innenfor Tromsø kommune men dit er det noe lenger å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Lurer på om jeg skal bestille klatreguiden til Kvaløya. Ser ut som det er et fint utgangspunkt hvertfall. Har ikke funnet noen rutebeskrivelser for Lyngsalpene, men skal prøve å lete mer. Har de tatt turen så langt tror jeg ikke litt kjøring skal hindre å dra lengre unna Tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klatring og klatring kan jo være forskjellige ting, det avhenger av hva slags klatring de ønsker. Her er noen muligheter.

Siden dere starter i Oslo så må det jo nevnes at det er ganske bra klippeklatring i Oslo/Drammensområdet. Flere tusen ruter å velge på. Mye boltet.

I Båhuslen, rett sør for Strømstad er det fantastisk naturlig sikret klippeklatring.

En rundtur fra Oslo kan gå til Nissedal, med stort utvalg i flertaulengders ruter, opp til 10-12 taulengder. Mye naturlig sikret, mens også mix og boltet. http://klatresiden.no/store/index.php?act=viewProd&productId=334

Dra videre til Setesdal, men enda større utvalg i ruter opp til 20 taulengder. En eldre artikkel: http://www.adrenaline.no/klatre/2001/setesdal/index.htm

Dra så videre til Rogaland, som er et fylke med kvalitetsruter for alle behov. Alt fra buldring til storvegger som Kjerag. http://www.brv.no/forer.asp?id=forere

Romsdalen er et annet klatremål. Særlig god på store vegger, men også godt utvalg på alt annet. Lange lette ruter, toppturer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.