Gå til innhold
  • Bli medlem

En så absolutt mislykket plan


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Med nyinnkjøpte c-vitaminer i form av klementiner får jeg vel finne orken til å skrive en kort rapport fra den enda kortere turen om helga.
Det var han Askvoll og jeg som skulle på trugetur på de søre Smørstabbtindane, så skulle jeg overnatte et par dager i høyden, det var planen!

Vi kom godt igang fra Sognefjellshytta rundt 8 og gikk i mye snø retning Søre Smørstabbtind. Vi kom hele 3,5km da truga til Askvoll ikke ville mer, bindingen var i ferd med å ryke. Han jaget meg videre og sa han gikk bare tilbake til bilen.

Med litt blandede følelser gikk jeg på det jeg orket oppover mot skyene. Det var meldt glimrende vær denne dagen, men eneste jeg kunne se av vær var skylaget jeg kom stadig mer innpå. Rundt 1800m kunne jeg ikke se en skit, alt var hvitt. Total "hvitut". Med en nesten "rett i døden" opplevelse mot toppen og mange andre ufyselige opplevelser fant jeg ut at jeg måtte gi meg.

Dette var første toppen som jeg var nødt til å innrømme at jeg ikke koste meg noe over av å krysse av på lista. Hele greia var bare kjip og psyken fikk en skikkelig knekk. Tungt var det også, så ganske sutrende varslet jeg Askvoll at jeg var på vei ned igjen, da satt han å spiste varm mat utenfor sognefjellshytta mens han kunne fortelle om sol på toppen av Fanaråken (som hadde vært en av alternativene vi vurderte denne dagen :lol: ).

Så da relativt tidlig møttas vi igjen på Krossbu, forøvrig et bedre utgangspunkt enn Sognefjellshytta. En lomburger som vanligvis er et festmåltid ble nå heller et noe labert trøstemåltid. Askvoll og jeg sa hade, han til Trondheim og jeg opp til Leirdalen.

Planen videre kan i grunn være det samme siden jeg kjørte hjem senere den kvelden, følte meg ikke i form + at motivasjon var nesten på minussida. Uansett var det nok greit at jeg dro hjem for nå ligger jeg her og surmuler i senga og spiser mine deilige c-vitaminer...

post-1657-133474507669_thumb.jpg

post-1657-133474507676_thumb.jpg

post-1657-133474507684_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei no må du ta deg sammen og komme du ut av hengemyra :D Aldri bortkasta tid å være på fjellet, turen er målet...

Dårlig vær må man regne med oppe i høyden og værmeldinga er sjelden noe å rette seg etter.

Du får satse på "snu i tide" neste gang :D

God Tur :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer så mangt på turer i fjellet, hvor at både jeg og Mayhassen sitter igjen med forskjellige lærdommer som begge snakket om over burgeren på Lom. Min lærdom var at jeg ikke kunne stole hundre prosent på en truge, hvor at vi lærte at kontroll av utstyr kan være skjebnesvangert for en tur.

Snu i tide er også verdt å nevne, men skal ikke nevne det noe mer da Mayhassen allerede har sagt det.

På veg til Sognefjellet, etter et tosiffret anntal mil, og med truger til en verdi over fire siffer var vi begge målbevisste og hadde et tydelig bilde av hva vi skulle gjøre. Værmeldingen på yr.no (som jeg opplever å ha vært byttet ut med en annen webside denne uken) lovte mye bra.

Sol og blå himmel var spådd av Meterologene, hvor at vi hadde opplevd pinlig nøyaktige varsler tidligere, håpte vi på at terningkastene til meterologene stemte denne dagen og..

Skyene preget toppene rund omkring på sognefjell, men med lovnader om at de skulle lette rundt klokken 1200 gjorde det ingenting da vi planla å stå på toppen rundt det tidspunktet.

Vi startet å gå klokken 0800, men allerede klokken 0930 opplevde undertegnede å tråkke i stykker den nyinnkjøpte trugen (merket kan jeg snakke om ved en senere annledning eller på pm) etter bare 3,5 km. Avgjørelsen om snu tok ca 0,02 sek å ta, hvor at jeg jaget Mayhassen videre med lovnad om at jeg kunne haike til Lom..

Etter at jeg snur fra bunnen av Smørstabbreen, og trasker rundt en kilometer ser jeg at Fanaråken bades i sol. Tenker da at at været ikke er så ille allikevell, og at det hadde nok vært fint å kunne gå til toppen. For min del erfarer jeg hvordan det er å tråkke med en operativ truge, og en ikke fullt så operativ i min venstre hånd. Snødybden varierer mellom 0,5 m og 2,0 m..

En telefon fra Mayhassen bekrefter allikevell at det ikke er så fint på toppen, hvor at han vanskelig med å tro at det kan være sol på toppen av Fanaråken.

Kommer tilbake til bilen og Sognefjellhytta svett og sliten, med rare tanker om hvor tungt det kan være å gå 3,5 kilometer med bare en fungerende truge..

Til den som lurer på det med truga.. Dro til XXL mandag bare fire dager etter at jeg kjøpte den, hvor at jeg kjøpte en mye mer solid og kraftig truge. Etter min og Mayhassen studie av truga, fant vi noen skremmende svakheter i konstruksjonen. Bindingen var festet med en liten og puslete bolt i selve rammen av trugen. Bolten befinner seg på undersiden av rammen på det stedet som blir desidert mest stresset av hele trugen. Denne bolten løsnet slik at rammen mister mister mye av sin styrke. Dette gjorde igjen at hele greia knakk, og at jeg måtte gå tilbake.

Den som drar til fjellet og føler seg utlært må kanskje tenke en gang til hva man driver på med. Både jeg og Mayhassen måtte krype til korset og innrømme at det var mye som enda ikke var oppdaget, og som skal bli oppdaget ved senere annledninger..

Alexander :lol:

post-2512-133474507772_thumb.jpg

post-2512-133474507784_thumb.jpg

post-2512-133474507798_thumb.jpg

post-2512-133474507808_thumb.jpg

post-2512-133474507819_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! Bildene ble ikke så fine som på din forrige tur! :lol: Virket litt håpløst det hele, men det var vel forsøket verdt. Vi får nok ta turen seinere i vinter/vår. Blir med på en vakker dag jeg....Nye ski er kjøpt inn så jeg er snart klar for å teste ut vinterfjellet! Synd for dere at så mange mil i bil ble belønnet med slike forhold, men det må vel vi tinderanglere regne med iblant. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

truger brukes for å ferdes i snø over lyng og slikt, for å tømme snarer og jakte dyr, enten med kamera eller gevær. Det er helt suverent i skog, hvor ski fester seg under røtter og på steiner, og hvor det er bekker som lager groper. Også mye lettere å gå på i veldig dypt løst pudder. Mange av de "anmarsjene" vi tar for å komme på topptur hadde nok vært betydelig lettere med truger, men det får være grenser for hvor mye utstyr en skal drasse på også.. Som med ski så fins det mange typer truger, alt fra gå-på-dass truger, truger som kun skal forhindre vrikking av ankel når det er dårlig snødekke, store løssnøtruger og mer strømlinjeformede skilignende jakt-truger. Butikk-trugene i dag skal lissom tjene alle formål, men er skit på det meste. Det beste er nok å lage trugene sine selv - hva i alle dager skal man med stegjernsgrep under trugen?? Lager man den selv så vet man hvor den er svakest og er i stand til å reparere den selv. Men så er jo jeg kanadisk speider da :?

Selv ser jeg nytten av truger på høyfjellet kun hvis målet er å stå med snowboard ned igjen, eller om man skal rigge til hopp og slikt. Det passer bedre med støvlene og er enklere å ha med ned igjen når man står. For meg er det ski som gjelder på høyfjellet, samme hvor dypt pudderet skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i skog og mark hvor snøen gjerne er litt løsere at stegjerna ikke har noen effekt. Toppturer når sommeren er på vei og skiføret ikke er så bra lenger er det veldig kjekt med truger har jeg erfart. Da kommer man frem på den råtne snøen og man kommer seg opp de harde skavlene pga stegjerna under. Skal jo innrømme at ski er bedre på vinterstid, hvertfall når det er lang retur ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhmm, jeg tenkte mest på de DÅRLIGE trugene, så ikke andre kjøper samme merke...

Eller var det Tubbs-trugene som var dårlige... :?

Hei igjen..

Det er nok de trugene som dukker opp med stort bilde når du trykker på linken som jeg opplevde å være av mindre god kvalitet.. Selgeren i butikken mente noe annet da jeg kjøpte dem, men måtte ydmykt trekke tilbake skryten da jeg kom tilbake med dem på mandag..

http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt.aspx?id=53840

Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, for å si det sånn kom jeg hjem med 6 bilder på brikka, forrige tur var det over 300 8)

Litt alá vår "suksess" fra i vår dette:

http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=8091

Null (ut)sikt - én skarve topp nådd - nestenulykke - og kun en håndfull bilder. :!:

En viss tilfredsstillelse gir det likevel - mest det å beherske også slike forhold, og nådd en topp likevel.

Men det kommer bedre dager etter disse..! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sant det! Ikke mange høydemeterne dere måtte ha tatt fatt på heller. Jeg hadde jo gjort jobben klar for 6 topper egentlig, så det du mener om den tilfredstillelsen har jeg ikke funnet hos meg selv.. Har "mestret" slike ting før og jeg trenger ikke å bevise ovenfor meg selv at jeg klarer det igjen.. Jeg tror også noe har skjedd i hodet mitt, vet ikke hva det er, men jeg vil lissom ha bra vær for tida. Henger nok mye sammen med at jeg ikke føler meg trygg i omgivelsene, noe jeg fikk bekrefta på denne turen.

Heldigvis kommer det bedre dager ja, begynner å få igjen fjellsuget nå. Skal innrømme at hele toppsuget har vært borte i mange dager nå :!: Men i natt drømte jeg at jeg sto å lurte på hvordan jeg skulle komme meg forbi et isete parti på vei opp Storen så da er det vel på plass igjen 8) Nesten så jeg trodde jeg hadde besteget den når jeg våknet opp i morges, i noen sekunder hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.