Gå til innhold
  • Bli medlem

Elgen - se opp!


erge

Anbefalte innlegg

Betraktninger om fare!

Apropos disse bjørnetider må det være lov å gjøre oppmerksom på at det er elgen som utgjør den største trusselen på mennesker i Norge – sett i forhold til de mange elgpåkjørsler og elgangrep som skjer, bortimot daglig (i hvert fall av påkjørsler). Er elgen undervurdert som risikomoment i vårt land? - bare sånn om man først skal ha noe å være redd for mener jeg. Er det et dyr i Norge som først skal true deg er det vel størst sjanse for at det kommer til å bli en elg.

Se opp for elgen:

http://www.folkebladet.no/nyheter/article114216.ece

Ville tilstander med elg på E6:

http://www.f-b.no/article/20071002/NYHET/710020009/-1/FORBRUKER

Kvinne måtte springe for livet da elg angrep:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=109142

Elg kastet jente opp i luften:

http://www.nordlys.no/nyheter/article2567953.ece

Elgku stanget mann i brystet:

http://www.seniorliv.no/content.asp?ContentId=6931

Skrekk-elg skutt i nødverge:

http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article522321.ece?service=print

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elgen er vel det dyret som indirekte tar livet av flest mennesker i Norge? (satt på spissen). For hvor mange omkommer egentlig som følge av elgpåkjørsel på norske veier i løpet av et år. Nå kan man jo diskutere den direkte årsaken til slike ulykker, fart og uaktsom kjøring er vel et par avgjørende faktorer her.

Merkelig nok ser det ut til at bilister har svært liten respekt for elgen, kanskje har det gått inflasjon i varselskilt?

Heldigvis er det lagelig med trær i skogen, så det har vel ennå ikke noen som har blitt sparket eller stanget i hjel av en elg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elgen er nok ikkje det farligste vesen for mennesker i Norege.

Det er det nok FLÅTTEN som er.

30% av flåtten smitter med borrelia.

Et svært farlig virus som kan gi leddbetenelser, hjernehinnebetennelse o.l.

Du blander litt. Organismen som forårsaker sykdommen borreliose er ikke et virus, men en bakterie med navnet Borrelia burgdorferi. Det er sant at så mange som 30% av flått kan være bærere av denne bakterien, men dette må ikke tolkes som at 30% av flåttbitt medfører sykdommen borreliose; immunforsvaret tar seg stort sett av bakterien. Dette vises også ved at 20% av mennesker bosatt i områder med mye flått har antistoffer mot Borrelia burgdorferi i blodet (tegn på tidligere infeksjon som har blitt nedkjempet). Viruset du tenker på forårsaker sykdommen skogflåttenfacelitt. Noen få mennesker blir smittet av denne per år.

Jeg er heller ikke enig i at flåtten er det farligeste vesen i Norge. Dersom vi skal være rundhåndet med begrepet "vesen" vil jeg heller si at bakteriene Listeria monocytogenes og ymse antibiotikaresistente stammer av Staphylococcus aureus er LANGT farligere enn flått. Av andre vesener som kan spre smittsomme sykdommer rager mennesket langt over flåtten. Det dør noen tusen mennesker i året av smittsomme sykdommer det har fått overført fra andre mennesker, gjennom dråpesmitte, dårlige håndhygiene, seksuelt overførbare sykdommer etc.

En del vesener som hvert år skader, og av og til dreper mennesker, i Norge er hester, hunder, okser, Giardia, bier m.fl. Men alt i alt slår det meg at vi i det hele tatt har få farlige vesener i Norge, lite parasitter, lite farlige insekter, få haier, etc. Stort sett bare mennesker vi skal akte oss for, de dreper mange tusen mennesker og skader mange titusen per år i Norge. Flåtten bekymrer meg i hvert fall ikke. Det er vel kanskje et tegn på hvor godt vi har det at vi bekymrer oss for flått i Norge, tror ikke akkurat australiere bekymrer seg så mye for dén :)

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flåtten er det eineste udyret som eg til daglig beskytte meg mot.

Fordi eg veit at slurv her vil straffe seg.

Elg og andre dyr tar eg ingen forholdsregler mot når eg beveger meg i naturen.

Regner med at i 99,999 % av tilfellene er dyrs innebygde redsel for mennesket god nok sikring.

(Ville vel ha bevegd meg meir fornuftig dersom det var ein bjørnestamme i nabolaget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elgen er nok ikkje det farligste vesen for mennesker i Norege.

Det er det nok FLÅTTEN som er.

30% av flåtten smitter med borrelia.

Et svært farlig virus som kan gi leddbetenelser, hjernehinnebetennelse o.l.

Ja den er farlig ja. Men ikke den farligste ennå. Husflue og mygg er faktisk farligere for mennesker, De overfører sykdommer og dreper flest mennesker. Etter det kommer bier og veps. Hvis flått fortsetter med den utviklingen den har nå så vil den bli den farligste. Flere og flere får overført sykdom av bakterien, ikke virus.

At 30% av flått har smittsom borrelia er feil. Å forske på flott er helt nytt og vanskelig og dette er bare antatte tall.

Elgen er ikke farlig. De jakter ikke på folk og det er ikke elgen sin feil at folk kjører på den å skader seg selv. Elgen gjør som de fleste dyr, nemlig å forsvare seg selv og sine. Kommer du for nærme så kan de stange og sparke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den er farlig ja. Men ikke den farligste ennå. Husflue og mygg er faktisk farligere for mennesker, De overfører sykdommer og dreper flest mennesker.

Hvilke sykdommer er det mygg og husfluer overfører i Norge? Og har du tall som dokumenterer at mygg og husfluer fører til mer sykdom i Norge enn flått? Eller er dette noe du bare har "hørt" av andre?

Etter det kommer bier og veps. Hvis flått fortsetter med den utviklingen den har nå så vil den bli den farligste. Flere og flere får overført sykdom av bakterien, ikke virus.

Mange tusen dør hvert år av bakterielle infeksjoner, f.eks gule stafylokokker, streptokokker etc, så jeg vil igjen hevde at disse vesenene er langt farligere enn flått selv om den kan smitte både borreliose, skogflåttenfacelitt, etc. Og skal vi utelukke mikroorganismer så vil jeg fremdeles hevde at mennesket er farligere.

At 30% av flått har smittsom borrelia er feil. Å forske på flott er helt nytt og vanskelig og dette er bare antatte tall.

Nei, det er ikke feil. Det er tall oppgitt av Nasjonalt Folkehelseinstitutt basert på empiriske undersøkelser. Det er ikke vanskelig å estimere andelen flått som bærer Borrelia.

Du har en fascinerende kombinasjon av påståelighet kombinert med uvitenhet.

Elgen er ikke farlig. De jakter ikke på folk og det er ikke elgen sin feil at folk kjører på den å skader seg selv. Elgen gjør som de fleste dyr, nemlig å forsvare seg selv og sine. Kommer du for nærme så kan de stange og sparke.

Kan du bestemme deg? Er den ufarlig eller kan den stange og sparke (=farlig)?

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige helg var jeg nære på å kjøre på en elg litt nord for Elverum. Det var i en 90-sone og jeg kjørte ca. 100 km/time på telleren da jeg så at den gikk ut på veien foran meg. Jeg bråbremset. Heldigvis holdt bilene bak meg god avstand, slik at de ikke kjørte på meg. Det rare var at elgen ble skremt og snudde seg og sprang bort. Jeg kjørte allerede med piggdekk pga. snø dagen før. Kanskje var det lyden fra piggene som skremte ham. Det var godt at han snudde, ellers hadde det sannsynligvis blitt kræsj. Det var en skremmende opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke feil. Det er tall oppgitt av Nasjonalt Folkehelseinstitutt basert på empiriske undersøkelser. Det er ikke vanskelig å estimere andelen flått som bærer Borrelia.

Du har en fascinerende kombinasjon av påståelighet kombinert med uvitenhet.

Fascinerende, eller irriterende? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med enda en elg-advarsel:

Elg løsnet skudd mot svensk jeger:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=171761

Den nyhed er gammel. Jeg henviste til den for en måned siden på denne tråd:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9868

(tredje indlæg i tråden), men den gang var der ingen reaktion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke sykdommer er det mygg og husfluer overfører i Norge? Og har du tall som dokumenterer at mygg og husfluer fører til mer sykdom i Norge enn flått? Eller er dette noe du bare har "hørt" av andre?

Mange tusen dør hvert år av bakterielle infeksjoner, f.eks gule stafylokokker, streptokokker etc, så jeg vil igjen hevde at disse vesenene er langt farligere enn flått selv om den kan smitte både borreliose, skogflåttenfacelitt, etc. Og skal vi utelukke mikroorganismer så vil jeg fremdeles hevde at mennesket er farligere.

Nei, det er ikke feil. Det er tall oppgitt av Nasjonalt Folkehelseinstitutt basert på empiriske undersøkelser. Det er ikke vanskelig å estimere andelen flått som bærer Borrelia.

Du har en fascinerende kombinasjon av påståelighet kombinert med uvitenhet.

Kan du bestemme deg? Er den ufarlig eller kan den stange og sparke (=farlig)?

Trond Erik

Husflua overfører dysenteri, men vi kan holde oss til Norge. Da er bier og veps de farligste. De dreper flere mennesker enn noen andre smådyr pga anafylakse.

Vi kan ta opp andre mickroorganismer til det uendelige for å sette opp en liste over hva som dreper flest mennesker, men det er en helt annen sak. Det er vel dyr vi snakker om her? Ikke sant bedreviter :wink:

Det er vel ingen tvil om at vi mennesker er de farligste, men nå snakker vi ikke om mennesker.

Det er lov å si at 30% av flått bærer borrelia. Ja Nasjonalt Folkehelseinstitutt sier nok dette. Jeg skal like å se den personen som står fram å sier at dette er et riktig tall. Hvor dum er du. Og hvor påståelig skal du være. Hvor mange områder finnes det i Norge hvor Flått lever og kan formere seg? Og hva er antall Flått i hver av alle disse områdene?

Flåttforskning i dag er på det første stadiet og å sette et realistisk tall på noe som ikke kan bekreftes er umulig. Det hjelper ikke å hete Nasjonalt Folkehelseinstitutt da :-) Dette er et antatt tall og et veldig ca tall.

Det finnes vel ikke et eneste dyr i hele verden som ikke kan føre til at et menneske dør. Så i denne sammenhengen så er absolutt alle dyr farlig. Også elgen. Selvfølgelig er elg farlig hvis du kommer i nærkontakt. Den vil forsvare seg selv og kalven hvis den har kalv. Så er det eneste der elg er farlig vel? Er det elgen som er farlig hvis du kjører på den? Nei, det er du som er farlig. Elgen er et helt harmløst dyr som forsvarer seg om den må. Du ser vel ikke på elg som et farlig dyr?

For alt jeg vet så kan jo du være en farlig øksemorder. Det er vel ikke uten grunn at du "sitter inne" og leser forskningsrapporter å legger ut det du ser andre skriver og mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husflua overfører dysenteri, men vi kan holde oss til Norge. Da er bier og veps de farligste. De dreper flere mennesker enn noen andre smådyr pga anafylakse.

Selvsagt er det Norge vi skal forholde oss til. Hvis ikke må vi nesten ta med elefanter, bøfler, slanger, edderkopper osv osv. Og i Norge er altså ikke mygg og husfluer særlige farlige - fint at vi nå er enige om dét :)

Vi kan ta opp andre mickroorganismer til det uendelige for å sette opp en liste over hva som dreper flest mennesker, men det er en helt annen sak. Det er vel dyr vi snakker om her? Ikke sant bedreviter :wink:

Det er vel ingen tvil om at vi mennesker er de farligste, men nå snakker vi ikke om mennesker.

Pussig, jeg trodde vi snakket om hvilke vesener i Norge som er de farligste. Men helt greit for meg å utelukke de farligste vesenene (patogene mikroorganismer og mennesket), vi er uansett enige om at flåtten ikke er den farligste :)

Det er lov å si at 30% av flått bærer borrelia. Ja Nasjonalt Folkehelseinstitutt sier nok dette. Jeg skal like å se den personen som står fram å sier at dette er et riktig tall

Hvorfor skulle ikke enhver person hos folkehelseinstituttet gå god for at opptil 30% av flåtten som angriper mennesker kan være bærer av Borrelia burfdorferi. Dette er ikke tall tatt rett ut av luften men basert på empirisk forskning.

Hvor dum er du. Og hvor påståelig skal du være.

Jeg forholder meg til de mest troverdige og nylige data jeg kan få tak i, nemlig dem Nasjonalt Folkehelseinstitutt presenterer. Å forholde seg til de beste data er aldri dumt eller påståelig - jeg skulle ønske flere folk kunne klare dét bragdstykket. Hvilke data er det du baserer dine påstander på og som burde være enklere tilgjengelig enn de fra folkehelseinstituttet og som dermed rettferdiggjør slike karakteristikker av meg?

Hvor mange områder finnes det i Norge hvor Flått lever og kan formere seg? Og hva er antall Flått i hver av alle disse områdene?

Jeg kan ikke se at dette er relevant for diskusjonen i det hele tatt, så finn ut dette selv.

Flåttforskning i dag er på det første stadiet og å sette et realistisk tall på noe som ikke kan bekreftes er umulig. Det hjelper ikke å hete Nasjonalt Folkehelseinstitutt da :-) Dette er et antatt tall og et veldig ca tall.

Dette er noe du bare finner på, ikke sant? Du vet egentlig veldig lite om flått-forskning, men liker å late som om du vet mye?

Det finnes vel ikke et eneste dyr i hele verden som ikke kan føre til at et menneske dør. Så i denne sammenhengen så er absolutt alle dyr farlig. Også elgen. Selvfølgelig er elg farlig hvis du kommer i nærkontakt. Den vil forsvare seg selv og kalven hvis den har kalv. Så er det eneste der elg er farlig vel? Er det elgen som er farlig hvis du kjører på den? Nei, det er du som er farlig. Elgen er et helt harmløst dyr som forsvarer seg om den må. Du ser vel ikke på elg som et farlig dyr?

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg ser verken på elg eller flått, eller bier for den saks skyld, som farlige dyr. Men det betyr ikke at man ikke kan rangere dem etter hvor ofte de skader eller dreper mennesker. Og diskusjonen handlet om de farligste vesenene, mitt poeng er at det finnes langt farligere vesener i Norge enn flått - som var den opprinnelige påstanden.

For alt jeg vet så kan jo du være en farlig øksemorder.

Ja, du har gjort det temmelig klart at din "viten" ikke kjenner noen logiske begrensninger.

Det er vel ikke uten grunn at du "sitter inne" og leser forskningsrapporter å legger ut det du ser andre skriver og mener.

Det er ikke uten grunn at jeg synes det er interessant å diskutere flått, og det er ikke uten grunn at jeg synes det er interessant å diskutere den manglende sammenhengen mellom hva som har en reell sannsynlighet for å volde oss skade og hva vi faktisk frykter. At jeg samtidig forsøker å nyansere en del påstander jeg mener er udokumenterbare eller direkte gale, er vel bare positivt?

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at vi er i begynnerstadiet på flått-forskning. Ikke noe fuglehunden finner på.

Jeg hører det gjentas. Et raskt søk i pubmed gir derimot 3188 treff mot vitenskaplige publikasjoner som omhandler flått (globalt). Ikke sååå mange organismer som har vært gjenstand for en tilsvarende forskningaktivitet. Videre søk med både "tick" og "Norway" viser at man allerede i 2001 forsket på flått som bærer av Borrelia burgdorferi i Norge. Søk i bibsys viser i tillegg at man for noen år siden, i Norge, utviklet metodikk for nye måter å påvise om flått er bærer av denne bakterien.

Men, nå var denne tråden om at elgen kan være like farlig som bjørnen- noe den er.

Enig i dette.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører det gjentas. Et raskt søk i pubmed gir derimot 3188 treff mot vitenskaplige publikasjoner som omhandler flått (globalt). Ikke sååå mange organismer som har vært gjenstand for en tilsvarende forskningaktivitet. Videre søk med både "tick" og "Norway" viser at man allerede i 2001 forsket på flått som bærer av Borrelia burgdorferi i Norge. Søk i bibsys viser i tillegg at man for noen år siden, i Norge, utviklet metodikk for nye måter å påvise om flått er bærer av denne bakterien.

Enig i dette.

Trond Erik

Ja jeg er enig med deg med det du nettopp skrev og da må jo du også forstå at forskning på Flått er relativt nytt. Nå i de siste årene har veldig mange engasjert seg i flåttforskning. Før var det nesten ingen som brydde seg om dette temaet da de fleste ikke viste hva Flått var.

Gi meg en godt dokumentert rapport der det står at de har funnet ut en måte å gi et eksakt tall på antall Flått med Borrelisose. Får jeg den rapporten så skal jeg gå videre med den for da er ikke den rapporten realistisk.

Det du sikter til må være en statistikk over individer som er bitt av Flått som viser at 30% av de igjen hadde Borrelia og da snakker vi om noe helt annet. Hvert år blir flere og flere individer bitt av Flått og Flått har ikke den samme konsentrajon Borreliose i hvert enkelt område. Dette vil ta mange år til for å finne ut.

Flått er fortsatt et stort mysterium i alles øyne. Hvis ikke du skulle ha et hemmelig underjordisk lab. som ingen vet om da.

Hvis du er god i matte så klarer du å regne ut selv at Dette er helt umulig å finne ut så tidlig i stadiet når det vites så lite om alle de aktuelle områdene for ikke å snakke om alle de berørte individer.

Det virker som du leser inn her noe du tydelig har hørt og ikke har engasjert deg i i det hele tatt. Aner du i det heletatt hvor mange bakterier som går under navnet Borrelia? Nei det gjør du ikke for du bruker betegnelsen "Borrelia burgdorferi" som bare noen spiroketyper går under.

Forresten så hører vel denne diskusjonen i det tidligere emnet om FLÅTT.

Var det noen som sa elg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du hadde sett deg litt rundt. F.eks i Wikipedia så ANTYDER de 60% i noen områder. Så da kan vi sette oss selv et spm. om hvor mange ulike områder som er aktuell i denne forskningen. Så hvordan kan du da påstå at 30% er riktig.

Bare innrøm at du er en bedreviter. Er det noe jeg er engasjert i så er det Flått. Og ikke uten grunn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at tråden ble avbrutt av noe helt annet.

Nå er det elg som gjelder.

I noen tilfeller mener de det har vært virus på hjernen til elg som har medført at de kan bli mer agressiv. De har prøvd å skremme bort elgen fra lokalbefolkningen uten å lykkes så eneste utvei har vært å avlive de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken lyd lager elgen egentlig? Har sett de utallige ganger på tur, men kun hørt lyd en eneste gang. Akkurat da minnet det mest om en bilmotor som ikke ville starte. I dag gikk hundene på et dyr som jeg ikke så, hørte bare brum-brum-brum ettersom den beveget seg bortover. Jeg så den ikke, men lurer på om det kunne vært elg? Syns ikke lyden liknet så veldig på forrige gang. Fant ikke spor i farta og hørte ikke at den gikk, hørte bare brummingen som flyttet seg. Den var nok ikke så redd, og hundenes interesse var bare sånn passe. De kom tilbake ganske med en gang og brydde seg ikke mer. Normalt er de fullstendig gira på elgen, dessverre. Det er fort gjort å bli sparket ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er enig med deg med det du nettopp skrev og da må jo du også forstå at forskning på Flått er relativt nytt. Nå i de siste årene har veldig mange engasjert seg i flåttforskning. Før var det nesten ingen som brydde seg om dette temaet da de fleste ikke viste hva Flått var.

Gi meg en godt dokumentert rapport der det står at de har funnet ut en måte å gi et eksakt tall på antall Flått med Borrelisose. Får jeg den rapporten så skal jeg gå videre med den for da er ikke den rapporten realistisk.

Det du sikter til må være en statistikk over individer som er bitt av Flått som viser at 30% av de igjen hadde Borrelia og da snakker vi om noe helt annet. Hvert år blir flere og flere individer bitt av Flått og Flått har ikke den samme konsentrajon Borreliose i hvert enkelt område. Dette vil ta mange år til for å finne ut.

Flått er fortsatt et stort mysterium i alles øyne. Hvis ikke du skulle ha et hemmelig underjordisk lab. som ingen vet om da.

Hvis du er god i matte så klarer du å regne ut selv at Dette er helt umulig å finne ut så tidlig i stadiet når det vites så lite om alle de aktuelle områdene for ikke å snakke om alle de berørte individer.

Det virker som du leser inn her noe du tydelig har hørt og ikke har engasjert deg i i det hele tatt. Aner du i det heletatt hvor mange bakterier som går under navnet Borrelia? Nei det gjør du ikke for du bruker betegnelsen "Borrelia burgdorferi" som bare noen spiroketyper går under.

Det finnes flere måter å påvise Borrelia i flått. Den nye metoden jeg snakket om ble utviklet i 2004 ved Høyskolen i Telemark og er basert på PCR (spesifikk deteksjon av DNA fra Borrelia). Den er skrevet av Anne-Lene Lundsett. Du kan sikkert få kopi tilsendt via ditt lokale bibliotek. Andre relativt nylige genetiske metoder er bruk av restriksjonsanalyse og line blot, ellers er det sikkert mange forskjellige mikrobiologiske metoder tilgjengelige. Uansett, det er ikke vanskelig å bestemme andelen flått med Borrelia innen et område. Når det gjelder tallet som Nasjonalt Folkehelseinstitutt opererer med er dette basert på upublisert forskning gjort i Norge om viser at andelen kan variere fra 0 til 39%. Forskning i Europa ellers støtter frekvenser på godt over 30%.

Jeg aner ikke hvor mange slekter av Borrelia som finnes, og jeg finner det svært lite relevant for diskusjonen. I denne tråden snakker jeg om den spesifikke arten Borrelia burgdorferi fordi det er denne arten som som oftest er skyld i borreliose.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.