Gå til innhold
  • Bli medlem

Holder norskt utstyr mål?


Andreas N.

Anbefalte innlegg

Diger Jotne skrev (1 time siden):

Det totale norske markedet er så lite at det har tilnærmet null påvirkningskraft på arbeidsforholda til arbeidere i andre land.

Det gjelder jo for enhver vilkårlig utvalgt populasjon på 5 millioner mennesker. 5 millioner i London, São Paulo eller Beijing påvirker akkurat like mye eller lite. Hva jeg i Oslo gjør betyr like mye som hva Chaudhury i Chennai gjør. Bortsett fra at vi stort sett har mer kjøpekraft per person her til lands enn de fleste andre steder, da.

Men poenget er at alle alltid kan peke på at noen andre kan gjøre mer - og derfra trekke slutningen at hva jeg gjør ikke spiller noen rolle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blindgjenger skrev (12 minutter siden):

Det gjelder jo for enhver vilkårlig utvalgt populasjon på 5 millioner mennesker. 5 millioner i London, São Paulo eller Beijing påvirker akkurat like mye eller lite. Hva jeg i Oslo gjør betyr like mye som hva Chaudhury i Chennai gjør. Bortsett fra at vi stort sett har mer kjøpekraft per person her til lands enn de fleste andre steder, da.

Men poenget er at alle alltid kan peke på at noen andre kan gjøre mer - og derfra trekke slutningen at hva jeg gjør ikke spiller noen rolle.

Er vel ikke hverken helt enig eller uenig i dette. Det jeg vil poengtere er at om man tar stemmen til 5 mill nordmenn og setter opp mot 5 mill engelskmenn, så veier stemmene til de engelske mer, da disse er en del av et potensielt større marked. Hvor da det totale salgsvolum er stort nok til at det kanskje utgjør nok til å forandre ting. Jeg synes det er viktig at vi lever i et land hvor man kan la sin stemme bli hørt. Det betyr ikke at man har krav på å bli lyttet til.

I den bransjen jeg jobber i så er det 5-6 leverandører av produkter. Den tredje største ble spurt om det var mulig å tilrettelegge litt bedre mot det norske markedet. Svaret som kom tilbake var enkelt. Det totale norske markedet er så lite at om man hadde hatt 100% av det så hadde det fremdeles ikke vært stort nok til å gjøre forandringer i produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (1 time siden):

Er vel ikke hverken helt enig eller uenig i dette. Det jeg vil poengtere er at om man tar stemmen til 5 mill nordmenn og setter opp mot 5 mill engelskmenn, så veier stemmene til de engelske mer, da disse er en del av et potensielt større marked. Hvor da det totale salgsvolum er stort nok til at det kanskje utgjør nok til å forandre ting. Jeg synes det er viktig at vi lever i et land hvor man kan la sin stemme bli hørt. Det betyr ikke at man har krav på å bli lyttet til.

I den bransjen jeg jobber i så er det 5-6 leverandører av produkter. Den tredje største ble spurt om det var mulig å tilrettelegge litt bedre mot det norske markedet. Svaret som kom tilbake var enkelt. Det totale norske markedet er så lite at om man hadde hatt 100% av det så hadde det fremdeles ikke vært stort nok til å gjøre forandringer i produktet.

Det er en ærlig sak. Samtidig må vi nok erkjenne at vi ikke har SÅ unik natur i Norge at vi er helt uten make internasjonalt. Store produsenter i utlandet kjenner til behovene som følger med typiske fjellforhold og krevende vær, og mye vær. Selv om vi ligger svært langt nord har vi eksempelvis ikke allverdens til fjell. Nord Europas høyeste tinde ligger her, men den er på kun 2469 moh.
Amerikanerne har store fjellkjeder og høye topper. Klimaet gjør USA til et «de facto» subkontinent. At ikke dem, med det enorme markedet, skal kunne designe solid og velprøvd utstyr i hard konkurranse fremstår helt virkelighetsfjernt. Produktene derfra bør, for å si det mildt, være helt på linje med våre egne. 
Det samme kan sies om en del utstyrsleverandørerer og utviklere også fra Asia. Japan er et prakteksempel på dette.

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (4 timer siden):

Detta er litt vel typisk norsk. Ut å redde verden fra fattigdom og alt annet som er fælt. Det totale norske markedet er så lite at det har tilnærmet null påvirkningskraft på arbeidsforholda til arbeidere i andre land.

En ting er om jeg har noen signifikant mulighet til å påvirke utviklingen i verden. En annen ting er om det er greit at jeg gjør noe som bryter mot mine egne verdier fordi veldig mange andre gjør det.

Det største problemet for meg er å få vite hvordan de som har laget akkurat dette produktet egentlig har det.

(men man må også gå varsomt fram så man ikke bare får som resultat å sende mennesker som blir utnyttet til det ytterste eller arbeider under uverdige forhold ut i enda mer elendighet ved å ta fra dem den eneste inntektskilden de har)

Bare noen strøtanker på starten av 2023. God nyt friluftsår! Måtte verden bli ett bedre sted enn den var i 2022!

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen preferanser på merker eller hvor de kommer fra. Det som er problem for meg er at det tidvis er for stort utvalg og stort sprik i hva andre mener. Et produkt kan bli lovprist an og totalslakta av en annen. Ender ofte med å bare kjøpe noe... passer det (bekledning) så bruker jeg å ser om det funker. 

Mye av norske merker er vel også prod. i utlandet... og det er i hvert fall en av opphavsmennene som nylig flytta til Sveits... så der støtter man ikke de lokale. 

Jeg har en salig blanding av alle merker og hverken låser meg eller avstår fra enkelte merker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gradvis blitt mer vektfokus på turutstyr de siste årene, som jo er naturlig når man skal bære det. På dette området synes jeg ikke norske produsenter henger med. 
 

Jeg tenker at man kan velge to av disse tre: billig, lett og kvalitet. Norsk utstyr har kvalitet, men er både tungt og dyrt, noe som for meg er en dårlig deal. For eksempel koster en Helsport Rago sovepose hele 5900kr og veier 880 gram og har 800-dun. En sammenlignbar Western Mountaineering Megalite får man pruta ned til samme prisen på Piteraq (tror faktisk jeg betalte rundt 4000) eller kjøpt på tur til USA enda billigere, og veier 200 gram mindre pga bedre dunkvalitet og stoffer. En del utenlandske telt og sekker har innovativt design og er såpass lette at man totalt vil spare mye vekt uten å ofre mye komfort. 
 

Mange norske produsenter har produksjon i utlandet uansett, som nevnt av flere, og da får jeg bedre samvittighet av å kjøpe av mindre merker som lager utstyret selv. 
 

Så jeg tror ikke norsk utstyr kommer til å gjøre det stort internasjonalt med det første, med unntak av spesielle produkter som Brynje (nevnt av en annen over), Åsnes ski og ekspedisjonsutstyr som pulk og veldig robuste telt ala Barents. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.