Gå til innhold
  • Bli medlem

Fikk ikke fyr på gassbrenneren


CamillaC

Anbefalte innlegg

Kjøpte en gassbrenner og beholder med gass før helgens tur. Denne ble testet før avreise, og fungerte fint. Men på fjellet fikk jeg ikke tent den. Er kjemiker så jeg har noe erfaring med brennere, så jeg tror ikke jeg gjorde feil. Noen som aner årsaken til at den ikke ville tennes?

Det var litt kaldt (5 grader) og litt vind, men ikke så mye vind at man kunne se det på telt og lyng. Prøvde å skjerme den så godt som mulig, men uten hell. Gass kom ut iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du brukte tenner innebygget i brenneren ville jeg prøvd med fyrstikker isteden. Sånne tennere går veldig fort istykker etter min erfaring. Hvis det kommer gass ut kan jeg ikke komme på noen grunn til at det ikke skal ta fyr.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart det samme med min jetboil, og har kommet frem til at når trykket i boksen er høyt og det ikke blåser, så tenner den fint. Sånne små jetboil-beholdere varer ikke lenge, så jeg bruker den egentlig som reserve også har jeg større enheter med meg for regelmessig bruk og telting. Ellers er løsningen fyrstikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke innebygget tenner. Brukte fyrstikker. Tror trykket skulle være bra nok da den var helt ny, kun testet for å se om den fungerte før turen. Kjøpte den på G-sport og det var en slik man bare skrur på en gassbeholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at ved ca 5 grader og nedover så får jeg ikke i gang gassbrenneren (hvis gassen holder samme temperatur som omgivelsene). Det er fordi gassen ikke kommer ut når den er kald. Dvs, den flytende propanblandingen går ikke over til gass. Rundt 5 grader kommer det nok litt gass men ikke nok til å holde på en flamme. I slike situasjoner er det smart å ha gassbeholderen tett inntil kroppen den siste timen før bruk. Den bør ikke settes på kaldt underlag, da kjøles innholdet ganske fort. En treplate eller noe som isolasjon er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.