Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det tabu å klatre på toppvarder?


erge

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt bilde av meg stående på enkelte toppvarder rundt omkring, og lurer nå på om dette er fullstendig tabu eller om det er innenfor akseptable rammer. Jeg gjør selvfølgelig en vurdering av varden på forhånd, for så langt det lar seg gjøre vil jeg unngå vandalisme.

Er det noen her inne som vedgår at de driver (har drevet) med denne lyssky aktivitet, eller er det noe man ikke taler om?

Må innrømme at det noen ganger føles som om jeg gjør et lite overtramp eller vanhelliger et eller annet når jeg klatrer opp på en varde. Dette er jo vanligvis ikke noe man bedriver i det åpenlyse, eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har etter hvert sett noen varder som står slik til, og tilsynelatende er i ustødig forfatning, at jeg ville krevd fast forankring for å klatre opp på de...

Husker jeg fikk "korreks" i en annen tråd angående å legge stein til varder :D

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2436&highlight=ausekaret+varden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg fikk "korreks" i en annen tråd angående å legge stein til varder :D

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2436&highlight=ausekaret+varden

Leste korreksen du fikk Svein av å legge stein på toppvardene, og ser jo nå at det fins to typer varder. De ”bevaringsverdige” som nærmest skal betraktes som fornminner, og ”turistvarder”, de vilkårlige ”steinhaugene” som henger sammen uten mål og mening.

Nå er det jo slik at det er de store, flotte oppmålingsvardene (de bevaringsverdige), som er gjevest å klatre opp på da. Men skjønner nå at både Kartverket og Riksantikvaren spøker i bakgrunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.