Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat anskaffet meg en Garmin gps 60Csx. Jeg lurer på en ting! (Har søkt mange steder men ikke funnet ut...)

Er det mulig å slette de kart man har lagt inn? Eller er det kun overskriving ved innlegging av nye kart som fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konge! Tusen takk!

Men du kan altså da ikke selv velge å slette f.eks kartet "Oslo", mens du beholder "Asker"? Du må med andre ord laste opp den totale kartpakkekombinasjonen du ønsker fra Mapsource hver gang du ønsker å bytte ut kart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du stor minnebrikke, så kan du legge inn ett å ett kart, men når du f.eks har lagt inn Oslo, så må du åpne minnebrikken, lage en egen mappe der du kan kalle oslo, så klipper du ut kartet å limer det inn i mappen Oslo.

Så legger du inn neste kart og gjør samme operasjonen, men når du senere skal flytte over kart fra mappen Oslo til garmin mappen, så må du ha tilgang til pc.

Fin måte å gjøre det på hvis en skal teste ut nye kart, favorittkartene legger man bare inn i en annen mappe, så blir de ikke slettet når nye kart blir overført til gps.

Samme kan en gjøre med Poi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg lurer på en ting til:

Går det an å se målt høyde både ved barometer og gps-beregning (trigonometri?). Altså kan jeg velge hvilken kilde som gir meg høydeestimatet? Går det f.eks an å skru av barometeret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du stor minnebrikke, så kan du legge inn ett å ett kart, men når du f.eks har lagt inn Oslo, så må du åpne minnebrikken, lage en egen mappe der du kan kalle oslo, så klipper du ut kartet å limer det inn i mappen Oslo.

Så legger du inn neste kart og gjør samme operasjonen, men når du senere skal flytte over kart fra mappen Oslo til garmin mappen, så må du ha tilgang til pc.

Fin måte å gjøre det på hvis en skal teste ut nye kart, favorittkartene legger man bare inn i en annen mappe, så blir de ikke slettet når nye kart blir overført til gps.

Samme kan en gjøre med Poi.

Har man en stor minnebrikke, f.eks. 2 GB så er det enkleste å laste inn alle kartene man har tenkt å bruke en gang for alle, og så gå inn i kartoppsettet og slå av eller på de kartene man til enhver tid skal bruke.

Jeg har lastet inn hele Norge på Topo kart, samt bilkart for Norge, Sverige, Finland og Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en stor minnebrikke, f.eks. 2 GB så er det enkleste å laste inn alle kartene man har tenkt å bruke en gang for alle, og så gå inn i kartoppsettet og slå av eller på de kartene man til enhver tid skal bruke.

Jeg har lastet inn hele Norge på Topo kart, samt bilkart for Norge, Sverige, Finland og Danmark.

Ja enig i det, men er man typen som liker å teste ut nye kart, mm så forsvinner kartene man har lagt inn. Kan jo legge disse i en egen

opprettet mappe, så slipper man å legge inn på nytt igjen.

Slik kan det se ut f.eks

post-1089-133474480584_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er poenget er at det hadde vært moro å kunne vite om høyden som vises er med rot i barometer eller gps-koordinater. Det er jo slitsomt å kalibrere barometeret hele tiden også.

Deler din frustrasjon. Den barometriske høydemåleren er svært unøyaktig over tid. (Dog mer nøyaktig på kort tid les. sekunder).

Jeg har heller ikke klart å skru den av. Det er utrolig irriternede og misvisningen kan være opptil 200 høydemeter.

Hadde jeg vist det ikke gikk an å skru den av så hadde jeg kjøpt 60Cx og ikke 60CSx.

Har overhodet ikke bruk for barometrisk høydemåler når man har GPS en høyde nøyaktighet på +- 5 meter er mer enn nok når man går tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hele clouet med barometeret at det IKKE er elektronisk? I såfall bruker det vel ikke strøm slik som kompasset som absolutt er en fordel å slå av dersom du ikke trenger det.... :roll::D

Barometeret er en elektronisk trykksensor, ellers ville det vært umulig å vise verdiene på den elektroniske skjermen din... Men barometer-sensoren bruker mye mindre strøm enn f.eks. det elektroniske kompasset.

Artig diskusjon, forresten!

Jeg har en teori om at dette med barometrisk høydemåler er noe som henger igjen fra tiden FØR gps. Hardbarka fjellfanter som var tiltrukket av teknologi tok med seg høydemåler på tur og syntes det var artig å leke med. Et fåtall ganger kan faktisk høydemåleren være nyttig som navigasjonshjelpemiddel, noe som også var argumentet for å drasse med seg denne dippedutten på tur. De samme folkene var de første som løp og kjøpte GPS da det kom på markedet (for 10-15 år siden?).

GPS har fått en ny brukergruppe: De som er under middels teknologiinteressert, men er glad i å gå på tur. Før brukte de kart og kompass, nå bruker de i tillegg GPS. I stedet for å fryde seg over enda en funksjon å leke med irriterer de seg over et elektronisk kompass som sluker batteri og en høydemåler som bare viser tull fordi man ikke gidder kalibrere.

Jeg håper det kommer flere "no-nonsens" GPSer på markedet, med prioritet på batterilevetid, liten størrelse og et enkelt sett med basisfunksjoner og menyer som er intuitive i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"..... Det er utrolig irriternede og misvisningen kan være opptil 200 høydemeter....

Hadde jeg vist det ikke gikk an å skru den av så hadde jeg kjøpt 60Cx og ikke 60CSx.

Har overhodet ikke bruk for barometrisk høydemåler når man har GPS en høyde nøyaktighet på +- 5 meter er mer enn nok når man går tur.

I hvilke tilfeller er det du får 200 meter misvisning ?

Jeg har samme GPS, nå brukt hele våren og sommeren, med forflytninger fra sjø, fjell og i Sverige og Norge, regnvær og sol, vind og vindstille. Ikke kalibrert en eneste gang, men allikevel har jeg ikke på noen sporlogger fått over 20 meter misvisning. Dessuten går misvisningen ned over tid på hver tur, da software kombinerer GPS høyde og barometrisk trykk hvert 15.min.

At GPS aktivt bruker barometertrykket (ved automatisk kalibrering) sees på flyturer hvor høyden ligger rundt 2000 meter (kabintrykk) og ikke reell flyhøyde. Setter du GPS'en på Barometer Mode "Fixed elevation" så vil sporloggen vise reell høyde, dvs at den undertrykker info fra barometeret

Kan det være at du har Barometer Mode satt til 'Fixed elevation' og dermed får så stort avvik ?

GPS uten barometrisk høydemåler har ikke nøyaktighet på +- 5 meter. Det varierer mye mer pga satelittmottak. Med GPS høyde beregning og barometer blir derimot nøyaktigheten +- 5 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilke tilfeller er det du får 200 meter misvisning ?

Jeg har samme GPS, nå brukt hele våren og sommeren, med forflytninger fra sjø, fjell og i Sverige og Norge, regnvær og sol, vind og vindstille. Ikke kalibrert en eneste gang, men allikevel har jeg ikke på noen sporlogger fått over 20 meter misvisning. Dessuten går misvisningen ned over tid på hver tur, da software kombinerer GPS høyde og barometrisk trykk hvert 15.min.

At GPS aktivt bruker barometertrykket (ved automatisk kalibrering) sees på flyturer hvor høyden ligger rundt 2000 meter (kabintrykk) og ikke reell flyhøyde. Setter du GPS'en på Barometer Mode "Fixed elevation" så vil sporloggen vise reell høyde, dvs at den undertrykker info fra barometeret

Kan det være at du har Barometer Mode satt til 'Fixed elevation' og dermed får så stort avvik ?

GPS uten barometrisk høydemåler har ikke nøyaktighet på +- 5 meter. Det varierer mye mer pga satelittmottak. Med GPS høyde beregning og barometer blir derimot nøyaktigheten +- 5 meter.

Nå viser f.eks GPS en høyde på -67 meter - mens høyden her jeg befinner meg er 74m. Det gir en feil på 141m. Det er nå ca. en uke siden jeg kalibrerte høyden. Og den harf vært slått av endel i de siste.

Men jeg så nå at jeg har skrudd av auto-kalibrering..... Så det var nok grunnen ja... ( Hmm var helt sikker på at jeg hadde satt den på - skrur den seg av igjen når jeg skrur av GPSen ?!? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Men jeg så nå at jeg har skrudd av auto-kalibrering..... Så det var nok grunnen ja... ( Hmm var helt sikker på at jeg hadde satt den på - skrur den seg av igjen når jeg skrur av GPSen ?!? )

Hvis du på 'Main Menu', velger 'Setup', velger så 'Altimeter', der setter du parametere

"Auto calibration" : ON

"Barometer Mode": Variable Elevation,

så har du optimal korrigering av høyde + at dette ikke endres før du selv foretar en endring. Slå av eller på skal ikke medføre endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.