Gå til innhold
  • Bli medlem

mbt sko


Jan Kristian

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei !

Jeg kjøpte meg et par mbt for et år siden.

Til å begynne med brukte jeg dem, både på asfalt og i skogen.

I skogen merket jeg ikke så mye, der er det så mykt alikevel. På asfalt og hardt underlag, så er de virkelig deilige å gå med :P.

Du får en god gange i dem, ruller liksom av gårde. Når du står stille, så må du jobbe litt med balansen. Du står liksom litt og vipper.

Jeg sliter litt med bekken og rygg, så jeg har hatt stor glede av dem :D

Nå bruker jeg de på jobben, og har ikke de smertene jeg ville hatt om jeg gikk i vanlige sko.

Vurderer å kjøpe meg ett par til, ulempen er bare prisen. Jeg betalte 1800 kr, og de kommer vist ikke på tilbud :(

Jeg får spare litt 8)

Jeg er i alle fall kjempe fornøyd :D

Hilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel legge inn mine personlige erfaringer...

1: Redusering av plager ved skade: Har slitt litt med smerter under hælen pga overbelastning en gang i tida, som jeg aldri egentlig har klart å bli kvitt, og som jeg pleier å skade opp igjen med ujevne mellomrom. Denne skaden har nå blitt gradvis bedre, spesielt siste året hvor jeg har brukt myke innleggssåler og slikt. I begynnelsen av i sommer kjøpte jeg meg slike MBT-sko, men var litt forsiktig med å bruke dem i begynnelsen. Jeg har vel brukt dem totalt i ca 2 mnd. De er myke å gå på. Smertene under hælen fortsetter å bli mer og mer borte, men det er vanskelig å si om MBT-skoene egentlig har hjulpet på dette noe mer enn innleggssålene gjorde før. Forbedringen ble i alle fall ikke veldig mye mer drastisk enn forbedringen jeg allerede hadde. Konklusjon: ikke merkbar for meg

2: Skadeforebygging: Den ustabile "kula" midt under fotbladet gjør at du hele tiden må bruke støttemuskulaturen i beina for å klare å holde balansen. I tillegg reduserer dette kontaktflaten med underlaget, slik at man sklir fortere på løs sand, osv... Dette er spesielt morsomt når man løper to eller tre trinn av gangen nedover ujevne, skitne svingtrapper i mørket, med hendene fulle, uten å konsentrere meg... Så det endte jo til slutt med knall og fall på meg, der jeg vrikket ankelen kraftig. Ut i fra erfaringene mine med smerter under hælen, osv, burde jo dette kunne gi grobunn for uker eller måneder med smerter, men etter en god natts søvn, var de verste problemene over. Konklusjon: Det finnes de som mener at ankelen trenger "støtte" for å forebygge skader, og de som mener at ankelen trenger *trening* for å forebygge skader. Etter å ha prøvd skoene en stund, støtter jeg sistnevnte kategori, og som sådan kan skoene trygt anbefales.

3: Komfort: I stor grad en vanesak vil jeg si. Skoene "ruller" behagelig dersom man går på flatt underlag, og rett fram. På skrånende underlag og spesielt i nedoverbakke og trapper, føles dette mindre naturlig. Jeg har enda til gode å føle meg "sliten" i føttene med disse skoene, slik man fort blir når man går på asfalt med vanlige sko. For de som står mye stille, (f.eks selgeren som prøver å selge dem til deg), kan de absolutt være redningen, da det er vanskelig å stå helt i ro med dem, og de derfor vil holde blodomløpet i gang. Til mer aktiv bruk kan nok joggesko være mer fornuftig. Men uansett, slettes ikke det dummeste man kan gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.