Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur Bruri (2001 moh), den 27. mai 2007


askogvoll

Anbefalte innlegg

Endelig ble det en tur på Bruri. Etter å ha prøvd aktivt å få med meg tur-følge så ble jeg syklende alene innover Hjerkinn tidlig den søndagsmorgenen. Mistenker den lave responsen for å være eksamens tiden, og ikke manglende lyst. Dette ble og forsterket av at det stod ingen andre biler parkert på Hjerkinn da jeg kom dit, og bare to biler da jeg dro hjem igjen samme ettermiddag.

Turen foreløp slik:
Jeg dro fra Trondheim i det hanen begynte å skrike. Etter å ha lagt meg klokken 01.00 etter en grillfest lørdagsnatta (munkholm), så var det lett å stå opp klokken fire for å sette seg i bilen. Kjørte fra byen 04.15, og et sterkt kaffebrygg på Støren måtte til for å vekke meg. Stopper kort på Oppdal for å fylle Diesel, og jeg ser litt forundrene på de lokale bilene med frost på frontruta. (Hm, det er jo i slutten av mai). Kommer til Hjerkinn, er litt forundret over at det ikke er andre biler på parkeringsplassen, hvor at jeg bytter om til fjellklær. Litt småkjøligt var det, men da slipper jeg jo heldigvis at sykkelen synker ned i grusen på fjellet. Starter å sykle 06.50, hvor at jeg møter på moskus samme plass som sist jeg var på tur. Fremdeles de små, med noen store på slep.. Hadde samme morgen sett to stykker på Kongsvoll. De ligger i vegkanten, hvor at jeg ikke ser de før jeg er på 40 - 50 meters holde. Husker akkurat hva jeg las på skiltet ved bommen (var visst lurt å holde meg på 200 meters hold). Jeg stopper opp for å gi moskusen tid til å flytte på seg. De står og studerer meg i 2-3 minutter, hvor at hele gjengen plutselig springer opp på en liten rabb for å slippe meg forbi. Jeg fortsetter da videre mot Maribu og er ved hytten klokken 08.10. Kjenner at de tynne stridshanskene er i tynneste laget, hvor at det har vært så kaldt at jeg kan sykle over snøen som ligger på vegen de siste 300 metrene før hytta (lover dere at det ikke var mulig på ettermiddagen :D )

Jeg går til fots hele vegen til foten av Bruri, men tar med ski i tilfelle det skulle bli gjennomtråkk utover ettermiddagen. Går relativt kjapt til foten av Bruri, hvor jeg tar en liten matpause for å få i meg energi, og en gyllen mulighet til å planlegge ruten oppover fjellet. Ser at det er bratt, men ikke umulig. Går innover, og akkurat som rutebeskrivelsen sier, det er sinnsykt mye løs stein med fare for utsprang. Det løsner ofte stein, og det føles ubehagelig til tider. Samtidig som jeg går oppover går det rundt 10 mindre ras på motsatt side av dalen mot Svånåtindan. Når jeg kommer til toppen får jeg en virkelig stor mestringsfølelse, og konkluderer med at det var eklere å gå Bruri enn hva jeg trodde på forhånd. Tar meg en kopp kaffi på toppen, og ringer hjem og sier at jeg fortsatt er i live, og at om jeg ikke er nede til en visst tidspunkt på kvelden, kan de begynne å vurdere å ringe Seakingen for hjelp.

Etter en ti minutters stopp på toppen går jeg nedover, hvor at jeg kjenner det begynner å stikke i huden. Solen var mye skarpere enn hva jeg kunne drømt om, og jeg hadde glemt hvor kraftig den er i kombinasjon med nysnø. Var mer snø nå enn hva det var for 3 uker siden. På veg ned løsner det stein under meg, men ved å alltid ha planlagt neste steg går det bra. Snøen har begynt å råtne, hvor at jeg ser det nødvendig å gå på ski hjem. Kommer meg trygt tilbake til Hjerkinn. GPS'måleren viser 45 km, og med en t/r på 9 timer og 10 minutter er jeg fornøyd.

Erfaringer: Husk å ta med solkrem, og bruk solbriller i tide :lol:

Alexander

 

post-2512-133474468358_thumb.jpg

post-2512-133474468365_thumb.jpg

post-2512-133474468373_thumb.jpg

post-2512-133474468379_thumb.jpg

post-2512-133474468384_thumb.jpg

post-2512-133474468399_thumb.jpg

post-2512-133474468414_thumb.jpg

post-2512-133474468421_thumb.jpg

post-2512-133474468426_thumb.jpg

post-2512-133474468432_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ryggen mot Svånåtindan, gikk ikke bort til den, men den såg relativt vanskelig ut å forsere.

Ahh - herlige Dovre!

Nå ble jeg fjellsjuk igjen!

Gleder meg til å ta fatt på Dovre gitt. Min aller første 2k var Snøhetta/2286 i juli -78.

Siden har jeg ikke vært der inne... :D

Tror vel at den hammeren ute langs ryggen fra Bruri er tøff nok.

Mener Morten og Kim var å snuste på den engang, men droppet forsøket helt,

idet de var uten klatreutstyr.

Men mulig man kan gå av ryggen mot sør før hammeren, og så gå nedunder bergsiden som vises i bilde DSC01490.JPG,

for så å ta opp igjen over snøflanken mot Storstygge-skuldra, til høyre der fonna ikke henger over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel at den hammeren ute langs ryggen fra Bruri er tøff nok.

Mener Morten og Kim var å snuste på den engang, men droppet forsøket helt,

idet de var uten klatreutstyr.

Stemmer det eaa. Kim sin turrapport her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3215&highlight=bruri

Linken som Kim viser til funker ikke lenger. Riktig link til hans redigerte hjemmeside:

http://www.bergtatt.net/turer/omr9/20050702_bruri/index.htm

Ellers registrerer jeg at ura opp til Bruri holder seg løs og ledig askogvoll. :lol: Tar vel noen år før mange nok har tråkket opp og ned der til at de verste løsmassene har blitt trykket ned i bånn... :D Eller, det blir vel kanskje bare verre og verre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ura vil nok sikkert holde seg løs og ledig i mange år til nils. Mye stein som løsna under meg mens jeg gikk. Tror ikke det er så mange som besøker dette fjellet hvert år, men som absolutt er verdt turen. Eea du hadde ikke vært på Dovre siden 1978, burde ha meldt deg på søndag da :-) ... Har igjen tre topper på Dovre over 2000 meter jeg nå (p.f 50). Det er Larstinden, Hettpiggen og Vesttoppen.

Må begynne å kjøre en del lengre nå for å nå topper over 2K, men det skal nok løse seg. Fløy foresten over et fjellområde jeg aldri har vært på før idag. Fløy fra Lesja og over Aursjøen, mye bra fjell i områdene rundt der og ned dalen mot Sunndalsøra, men den nedtappingen av dammen var ikke akkurat så pent. Kan sikkert legge ut bilder, men siden det er tatt fra en mekanisk maskin er det kanskje uaktuelt her inne. 8)

Neste målet mitt nå er å bestige Tverrådalskyrja, Søre Tverrådalskyrkja og Steinkollen. Er det mulig å ta dette som en dagstur fra Sota Sæter? Noen rutetips?

Mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i Bartebyen er Sunndalsfjellene (både Dovre- og Trollheimsiden) hinsides flotte områder, jeg mener de ikke står noe tilbake for verken Dovre eller andre fjellplatåer!

Nederst i dalen går du flere 1800-metere fra havnivå på dagstur, i tillegg til topper med >1000m loddrette vegger.

Men det er svært lite kjente områder, og få som bruker dem. Men anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eea du hadde ikke vært på Dovre siden 1978, burde ha meldt deg på søndag da...

Håper på en Snøhetta-travers snart! :D

Ellers er det "eaa", ikke eea. Av en eller annen grunn litt utbredt at folk staver dette feil her inne.

Muligens en arv etter Tom's trassing med å stave dette feil på gjørs?

Kan sikkert legge ut bilder, men siden det er tatt fra en mekanisk maskin er det kanskje uaktuelt her inne. 8)

Ja, er ikke alle fly mekaniske da? :-)

Regner med at du mener propellfly kanskje?

Neste målet mitt nå er å bestige Tverrådalskyrja, Søre Tverrådalskyrkja og Steinkollen. Er det mulig å ta dette som en dagstur fra Sota Sæter? Noen rutetips?

Greit på ski ihvertfall.

Og med lange lyse døgn som nå, også greit på bena, vil jeg tro.

Ref.: http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=8099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger på en liten travers rundt 21 juni jeg, men får se hva som skjer mtp været, har ikke lyst til å gå den på vått fjell. De fleste fly er mekaniske, og det var en C-172 jeg fløy i går. Mye av den følelsen man får på fjellturer får man også i flymaskinen, kanskje vanskelig å tro, men bare vent til den dagen du sitter bak spakene selv :-) Skal nok prøve å stave riktig heretter, eaa.

Tindebestigning. Hvorfor skal man bestige topper? Det finnes like mange grunner til å bestige en topp som det finnes mennesker. Enkelte lar seg fascinere av utsikten man ellers bare får se fra en cockpit, andre lar seg fascinere av dyrelivet og enkelte lar seg fasinere av utfordringen det gir. Det finnes mange andre grunner til å gjøre det, og å ikke gjøre det, men det er til sist du som sitter med svaret. En liten kommentar da jeg prøvde å rekrutere til en topptur på Larstinden, men dessverre ingen påmeldte på den heller.....

Vi var ikke så dyktige fotografer som vi håpte på i går når vi fløy, så bildene jeg fikk tatt i romsdalen ble vi for uheldig med lysmessig, men over Aursjøen er de ok.

post-2512-133474468681_thumb.jpg

post-2512-133474468689_thumb.jpg

post-2512-133474468695_thumb.jpg

post-2512-133474468716_thumb.jpg

post-2512-133474468723_thumb.jpg

post-2512-13347446873_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad den type flyvning er ulovlig over nasjonalpark.

Det er nok ikke ulovlig, men det er krav til større bakkehøyde enn hva det er over andre grisgrendte strøk. Over grisgrendt strøk er det krav til 500 fots høyde over bakken, men over nasjonalparker er det krav til 1000 fots høyde. I flyvninger over Jotunheimen er det også krav til bedre utrustning i flyet grunnet faremomentene om du måtte nødlande der. I byer er det også foresten krav til 1000 fots høyde over bebyggelse. De fleste flyr høyere enn disse minstehøydene med tanke på en eventuell nødlanding. På dovrefjell er det en faresone, som mange holder seg unna. Denne faresonen er grunnet forsvarets aktivitet, men om forsvaret forsvinner fra Hjerkinn, blir nok denne faresonen også revurdert.

Mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste målet mitt nå er å bestige Tverrådalskyrja, Søre Tverrådalskyrkja og Steinkollen. Er det mulig å ta dette som en dagstur fra Sota Sæter? Noen rutetips?

Ranglefanten & co gikk samme turen like etter eaa (JA, jeg greide det! :D:-) ) og Roger:

http://www.tinderangling.no/Tur/tur070331.html

Der ligger også en logg over ruta de gikk.

Som du ser gikk begge disse turene via østsiden, som er det vanligste har jeg fått inntrykk av. Alternativt kan toppene angripes fra vestsiden også, enten ved å ta styggbratt opp mot skaret mellom store og søre Tverrådalskyrkja, eller å ta en slakere bue lenger mot sør. Jeg har selv erfaring fra vest på sommerføre (med nysnø 8) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ranglefanten & co gikk samme turen like etter eaa (JA, jeg greide det! :D:-) ) og Roger:

http://www.tinderangling.no/Tur/tur070331.html

Der ligger også en logg over ruta de gikk.

Som du ser gikk begge disse turene via østsiden, som er det vanligste har jeg fått inntrykk av. Alternativt kan toppene angripes fra vestsiden også, enten ved å ta styggbratt opp mot skaret mellom store og søre Tverrådalskyrkja, eller å ta en slakere bue lenger mot sør. Jeg har selv erfaring fra vest på sommerføre (med nysnø 8) ).

Det som jeg ser på med mest skepsis er eventuelt å krysse en bree (har ikke noe erfaringer fra det), som ligger på østsiden. Hvordan er denne breen? Tenkte å ta disse som en dagstur rundt 17 juni om det er mulig å ta de på en dag. Er vell kanskje lurt å ta med seg ski i tilfelle snøen som ligger der er råtten. Om breen ikke er noe problem så går jeg østsiden, men om den kreves spesielle kunnskaper, så går jeg vestsiden.

Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke ulovlig, men det er krav til større bakkehøyde enn hva det er over andre grisgrendte strøk. Over grisgrendt strøk er det krav til 500 fots høyde over bakken, men over nasjonalparker er det krav til 1000 fots høyde. I flyvninger over Jotunheimen er det også krav til bedre utrustning i flyet grunnet faremomentene om du måtte nødlande der. I byer er det også foresten krav til 1000 fots høyde over bebyggelse. De fleste flyr høyere enn disse minstehøydene med tanke på en eventuell nødlanding. På dovrefjell er det en faresone, som mange holder seg unna. Denne faresonen er grunnet forsvarets aktivitet, men om forsvaret forsvinner fra Hjerkinn, blir nok denne faresonen også revurdert.

Mvh Alexander

Så det er lovlig å fly over Jotunheimen i drøye tre hundre meters høyde over bakken bare for gøy? Altså man kan fly lavt gjennom for eksempel Visdalen med Galdhøpiggen og Glittertind over deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er lovlig å fly over Jotunheimen i drøye tre hundre meters høyde over bakken bare for gøy? Altså man kan fly lavt gjennom for eksempel Visdalen med Galdhøpiggen og Glittertind over deg?

Det er korrekt, men ingen vil gjøre det pga farene det kan medføre. Et jagerfly med stor motor kan man gjøre det, men et småfly som ikke sitter på så altfor mye overskudd, er det farlig å gå så lavt. I dalsøkkene er det ofte downdrafts og updrafts (seilflygere kan mye om dette), som kan gjøre stor skade om du ikke har nok høyde å redde deg ut på. Det er også farlig om det er skyer som kan skape ising, eller om du blir fanget i en trang dal på grunn av skyer.

Jeg flyr veldig sjeldent over slike områder, og flyr over bebygde daler og fjorder. Dette for å ha sikkerhet i fokus, lettere å nødlande på et jorde enn i en steinrøys i Jotunheimen.

Mvh Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg ser på med mest skepsis er eventuelt å krysse en bree (har ikke noe erfaringer fra det), som ligger på østsiden. Hvordan er denne breen? Tenkte å ta disse som en dagstur rundt 17 juni om det er mulig å ta de på en dag. Er vell kanskje lurt å ta med seg ski i tilfelle snøen som ligger der er råtten. Om breen ikke er noe problem så går jeg østsiden, men om den kreves spesielle kunnskaper, så går jeg vestsiden.

Vi er jo et stykke unna Dovre nå (OT!), men siden du spør askogvoll :-) :

Den lille brefliken du må krysse på østsiden skal ikke være rare greiene. El Gringo skrev en liten rapport fra sin tur opp den ruta her:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=24467&highlight=fortundalsbreen+tverr%E5dalskyrkja#24467

Ellers får du jo en fin rundtur ved å benytte begge alternativer. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo et stykke unna Dovre nå (OT!), men siden du spør askogvoll :-) :

Den lille brefliken du må krysse på østsiden skal ikke være rare greiene. El Gringo skrev en liten rapport fra sin tur opp den ruta her:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=24467&highlight=fortundalsbreen+tverr%E5dalskyrkja#24467

Ellers får du jo en fin rundtur ved å benytte begge alternativer. 8)

Hm, sant nok, burde egentlig ha startet en ny link mtp å spørre om denne ruten, men tusen takk for gode svar :D Blir nok å gå via øst-siden tror jeg, og om det er betjening på Sota Sæter kan jeg evt spørre dem om en fersk rapport..

Men jeg er nok ikke helt ferdig med Dovre enda, og det blir jeg nok aldri (takk og pris).

Alexander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste målet mitt nå er å bestige Tverrådalskyrja, Søre Tverrådalskyrkja og Steinkollen. Er det mulig å ta dette som en dagstur fra Sota Sæter? Noen rutetips?

Ja, dette klarer du fint på en dagstur fra Sota også på sommerføre. På en sommertur var bl. a kona pluss en annen dame også med på turen. En av følget som har vært på alle toppene i Norge over 1900 m, tok med Tundradalskyrkja i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt, men ingen vil gjøre det pga farene det kan medføre. Et jagerfly med stor motor kan man gjøre det, men et småfly som ikke sitter på så altfor mye overskudd, er det farlig å gå så lavt. I dalsøkkene er det ofte downdrafts og updrafts (seilflygere kan mye om dette), som kan gjøre stor skade om du ikke har nok høyde å redde deg ut på. Det er også farlig om det er skyer som kan skape ising, eller om du blir fanget i en trang dal på grunn av skyer.

Jeg flyr veldig sjeldent over slike områder, og flyr over bebygde daler og fjorder. Dette for å ha sikkerhet i fokus, lettere å nødlande på et jorde enn i en steinrøys i Jotunheimen.

Mvh Alexander

Takk for opplysningene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste målet mitt nå er å bestige Tverrådalskyrja, Søre Tverrådalskyrkja og Steinkollen. Er det mulig å ta dette som en dagstur fra Sota Sæter? Noen rutetips?

Mvh Alexander

Hmm Alexander..............

Du har helt sikkert noen planer på din pf 50 vei, men "læl"..

Har forstått du er en god skiløper. Hvorfor tar du ikke disse vinterstid? Supre skitopper dette.

Opp østryggen til Tverrådalskyrkja, ski på sekk, staver i hendene og rusler ryggen sørover til 2018. Kun et lite punkt på ryggen, nedhopp på rundt 2m, resten greit. Artig retur ned Harbardsbreen.

Lang natts søvn i telt ved Sota, så tar du Holåtindene dagen etter.

Dine Vasalopp-lår er vel knapt berørt etter turen, selv om det nok blir litt mer diagonalgang her;)

Kongelig vinterhelg i mars dette :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm Alexander..............

Du har helt sikkert noen planer på din pf 50 vei, men "læl"..

Har forstått du er en god skiløper. Hvorfor tar du ikke disse vinterstid? Supre skitopper dette.

Opp østryggen til Tverrådalskyrkja, ski på sekk, staver i hendene og rusler ryggen sørover til 2018. Kun et lite punkt på ryggen, nedhopp på rundt 2m, resten greit. Artig retur ned Harbardsbreen.

Lang natts søvn i telt ved Sota, så tar du Holåtindene dagen etter.

Dine Vasalopp-lår er vel knapt berørt etter turen, selv om det nok blir litt mer diagonalgang her;)

Kongelig vinterhelg i mars dette 8)

Hehe, skulle ønske det var slik. Går greit på langrennski i preparerte løyper, men er ustødig som fy med ryggsekk og fjellski i nedoverbakker. Men det er sant som du sier, det går kjapt på snø når forholdene ligger til rette for det. Kunne forsåvidt tatt de dagen etter, hadde faktisk ikke tenkt på det, så det skal vurderes. Dette blir søndag 17. juni, og bilen skal på service den 19 juni på vestnes, så det går forsåvidt ann.

Er alltid hyggelig med noen tips på vegen, og man blir forsåvidt aldri utlært... Du kommer foresten fra Tr heim?

Alex :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.