Gå til innhold
  • Bli medlem

En sommer ved Ingstad Creek


Anbefalte innlegg

Annonse

Turen blir på 45 dager + noen dagers reisetid i hver ende. Turplanene har vært konkrete i et drøyt år, men hvor lang tid det tar å planlegge varierer sikkert fra person til person. Det som tar desidert mest tid er planlegging i forhold til å ta med hund. Uansett lønner det seg å være tidlig ute, gjerne et halvt års tid for å få billige flybilletter over dammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg har tittet på hjemmesiden din og synes du har en skikkelig bra innstilling. Ikke minst har du litt mer mot enn mange andre i og med at du virkelig tar skrittet fullt ut og tar turen alene over til Canada-naturens uendelighet. Bra at du tar med deg hunden, det vil du nok aldri angre på! Jeg føler jeg vil på en slik tur en gang selv, men for meg er det for tidlig, må slite ut mitt første par fjellstøvler først, og deretter to, tre par til... :D

Også jeg har hatt stort utbytte av den glede og lykke Ingstad formidler gjennom sine bøker, og da særlig Pelsjegerliv, men Nunamiut og Øst for den store bre, er også noen skikkelige juveler. Ingstads liv i naturen er aldri et aleneliv, men et liv sammen med hundene og naturen, aldri får jeg følelsen av at han er ensom, dessuten lever tilsynelatende de menneskene han møter så sterkt for ham at han tar disse møtene med seg videre, langt inn på tundraen. Han lever.

Uansett hvilke planer man har, er det én ting man aldri kommer utenom: Man må tørre.

Spørsmål: Hva må man gjøre (gjennomgå...) for å kunne ta med en hund over til Canada?

Det skal bli veldig artig å høre om turen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg vilt til turbeskrivelser :?

Det er flott med alle som tråkker i historiske stier. Her er det ikke snakk om å være først, raskest osv. til et punkt. Dette er en kosetur med store utfordringer, men med tid til ettertanke og bålkos :?

All ære til dere som lever ut drømmen på dette viset!

PS: http://pic4.piczo.com/sverreogleik/?g=36874886&cr=4

Svartådalen hehe. Den elven så mer enn fristende ut!

Hvordan var fisket? En slik elv fortjener stor fisk.

Svartådalen havnet plutselig på listen over "aktuelle steder til august-turen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode ord, Terje WJ. Øst for den store bre har gitt meg ei og anna søvnløs natt med fantasier om Grønland. Det står på lista :)

Når det gjelder hund så er det formelle forsåvidt greit nok. Microchip, pass, rabiesvaksine og en helseattest fra veterinæren. Før og etter hjemreise må hunden behandles mot echinococcose (en tablett). Det som virkelig tar tid er å finne reiserute og hvordan transporten kan foregå. Med ei XL transportkasse som inkludert hund veier ca 46kg blir det litt mer problematisk fordi "forsendelsen" kan måtte gå via cargo, noen ganger ved hjelp av et transportfirma som tar seg godt betalt. Dessuten er det ikke alle fly som kan ta XL-kasser, så man må finne ut hvilke flytyper som går på hvilke avganger. Og rundt 1. april endrer mange av de Canadiske innenriks flyselskapene rutene sine og dermed også hvilke maskiner som går på hvilke avganger. Et skikkelig puslespill mao, men når det først er lagt en gang så vil det gå atskillig greiere neste gang. Men akkurat dette punktet tar mye tid i planlegginga!! Forøvrig tar jeg med litt mer førstehjelpssaker til hunden på denne turen enn det som er vanlig. Det koster tid og penger å ta med hunden over, men når den dagen kommer at jeg etter endt turdag sitter og klapper bikkja mens flammene fra bålet lyser opp leiren ved Ingstad Creek, da tror jeg at den kostnaden blir betydningsløs i forhold...

Fjellfanten: En grei oppsummering av hvordan jeg ser på turen - en kosetur med store utfordringer, men med tid til ettertanke og bålkos. Bra.

Svartå og Svartådalen er idyllisk, særlig der jeg tok det bildet. Tenk å skli ned akkurat der i kano..... Jeg fiska ikke i Svartåa, og aner ikke hvordan fisket er der. Kanskje noen andre her som vet? Iallefall så går det en DNT-sti på sørsida av dalen, dvs til venstre på bildet. På turen som bildet er fra fikk jeg bare 3 dagers smakebit på Trollheimen, men du verden som det frister å reise tilbake dit med noen flere dager til rådighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

En hilsen til alle Fjellforumfolk fra en nettcafe i en kjeller i Yellowknife. Vi er i gang! Klikk inn paa linken i tidligere innlegg, sida blir oppdatert underveis paa turen av folk hjemme. Har med satelittelefon.

God sommer til alle!!

Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det er jeg! (etter litt bal på hjemveien som førte til et mistet fly i Frankfurt, interrail oppover Europa med 65kg bagasje, hund i bur, padleårer og fiskestenger, togbytter som gikk med lydløse nødskrik og en dag forsinket hjemkomst). Går du inn på linken under så finner du noen bilder fra turen. Flere bilder, turbeskrivelse etc kommer etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Beklager hvis dette er litt malplassert, men det virker som om trådstarter er temmelig oppdatert når det kommer til Helge Instad :D

Jeg lurte rett og slett på om man vet hvor Ingstads leirplass på tundraen er? Da tenker jeg altså på plassen hvor han bor det siste året i Pelsjegerliv - det lille dalsøkket hvor det er litt grantrær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRX: Skjønner godt at du har hatt en god leseropplevelse med "Pelsjegerliv". Tipper utferdstrangen meldte seg :wink:

Kongle: Har ingen konkrete langturplaner for tida, men det er mye som frister, så vi får se hva framtida bringer. Men uansett så skal jeg og en kompis på ei ukes førjulstur i Femundsmarka i desember. Vandre blant morenerygger og trollfuruer, bo på gamle tømmerkoier, kjenne på stillheten og roen, og kanskje klarer vi å lure en gammeltiur. Har ikke vært i Femundsmarka siden romjula i fjor, så jeg gleder meg stort!! Havner nok bilder og referat på hjemmesida etter endt tur.

SkogensMann: Så vidt jeg vet er svaret nei. Jeg brukte litt tid i sommer på å leite etter akkurat det stedet. Jeg brukte beskrivelser og bildet i "Pelsjegerliv" som utgangspunkt. Jeg fant et par steder som lignet, men ikke nok. Stedet skal etter alt å dømme ligge i vassdraget som har fått navnet Ingstad Creek. På de Canadiske kartene står det ytterst få stedsnavn, men Ingstad Creek er med. Jeg leita grundig i området der navnet står på kartet, men der kan det ikke være, bl.a. fordi det er for mye skog der til at ei slik dalgrop som Ingstad fant ville være så spesiell og verdifull. Skogen i området kan ikke ha rukket å endre seg så til de grader selv om det har gått 80 år. Så gropa ligger nok lenger inne på tundraen enn der jeg leitet. I teorien er det jo bare å følge samtlige sidebekker og daler oppover, så finner man den til slutt. Et annet moment er at kartet ble lagd ca midt på 50-tallet, 25 - 30 år etter at Ingstad bodde der. Så hvor sikre er vi på at det er riktig vassdrag som har fått navnet? Det er tross alt rikelig med bekkedaler i området. Selv om Ingstad hadde teltet sitt på et bestemt sted så farta han jo vidt og bredt over tundraen. Sporene våre har nok krysset hverandre mer enn en gang. Kanskje passerte han forbi der jeg hadde leiren min på en av turene sine ned til skogen for å hente ved? Så selv om jeg hadde flere dager til rådighet i området valgte jeg å la gropa ligge der den ligger, nyte livet og naturen og ikke minst få med meg en av de mest eksotiske leseopplevelsene jeg kan tenke meg - å lese "Pelsjegerliv" ved Ingstad Creek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
SRX: Skjønner godt at du har hatt en god leseropplevelse med "Pelsjegerliv". Tipper utferdstrangen meldte seg :wink: .

Ikke fritt. Har i etterkant vært på biblioteket og lånt flere bøker.

Har nå lest Øst for den store bre og Apache indianere. Holder nå på med landet med de kalde kyster.

Må si Helge Ingstad imponerer meg mer og mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ikke fritt. Har i etterkant vært på biblioteket og lånt flere bøker.

Har nå lest Øst for den store bre og Apache indianere. Holder nå på med landet med de kalde kyster.

Må si Helge Ingstad imponerer meg mer og mer.

Få med deg "Klondyke BIll" også, en roman som Ingstad skrev et par år etter at han ga ut "Pelsjegerliv". Boka er sterkt inspirert av det han opplevde i Canada, for å si det forsiktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 4 uker senere...
gleder meg til å lese denne. Hvor kan den kjøpes når den utgis?

mvh

Øyvind

Den kommer som hovedbok i Bokklubben Villmarksliv, så det er en mulighet.

Ellers så blir den å få tak i i bokhandler rundt omkring. Men nå tar jo ikke bokhandlerne inn alle titler som utgis, så det er mulig at du må spørre etter den slik at den blir bestilt.

En tredje mulighet er å handle på nettsidene til Tun forlag, www.boktunet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.