Gå til innhold
  • Bli medlem

Gnagsår


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg var på årets første skitur igår ( Sirdalen : Kvæven -Kvinen), endelig er skisesongen kommet her også, selv om det er lite snø, kanskje 20cm.

Mitt problem er at mine relativt nye Alfastøvler har gitt meg to vonde blemmer på hælene. Forbasket! Jeg var på etpar turer med dem ifjor, da fikk jeg ikke gnagsår... Prøvde å fikse hælene med compeed på skituren, men det ble bare styr i snøværet...

Så folkens; har noen gode råd for å unngå gnagsår i skistøvlene fremover?

Jeg kan ikke gå rundt med gnagsår, det er krise! Vondt å jogge også... ( har nemlig prøvd det idag... ) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nylonstrømper vet jeg flere bruker innom ullsokker. Friksjonen blir da mellom ull og nylon. Nylon sitter stramt mot huden.

På vårskiturer når svette/våte sokker ofte er årsaken til gnagsår fungerer dette utmerket. Vet ikke, men antar at det blir kaldere enn ull rett på huden. Dette kan være et problem nå når minusgradene råder.

Andre som har erfaring med bruk av "dame-strømper" :?::P

Compeed kan jo dessuten settes på før turen, de sitter som oftest godt i flere dager. Problemet med disse er at de sitter dårlig dersom huden er fuktig/svett/kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svetter veldig på beina, så compeed er helt ut for min del....

Her er min oppskrift:

Kjøp et stykke med polsterplast fra Snøgg på apoteket (mulig det må bestilles - 0,5x20x30cm er bra). Så klipper du ut firkanter du kan polstre steder der det klemmer. Deretter bruker du sportstape til å feste (det er lim på polsterplasten også, men det er ikke nok). Så tar du tynne nylonstrømper utenpå og ullsokker ytterst.

Jeg polstrer hver hæl, og fester med to stk sportstape.

Denne løsningen kan godt sitte på 3-4 dager. Har fått gnagsår da også, men det har aldri gått hull på dem. Da har det også vært snakk om TUNGE turer... (f.eks. Josten på langs - 100 km og 4000 høydemetre på 4 dager...)

Lykke til!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Etter mye prøving og feiling har jeg kommet fram til:

1. Bruk ull sokker. Jeg får helt klart mindre gnagsår av ullsokker. Forøvrig har jeg forelsket meg fullstendig i ull på innsiden. Alle mine stillongser er 100% ren ull og jeg får feks mindre problemer med knærne også av det.

2. Stram skolissene godt. Dette vet du antagelig godt fra før men noen glemmer det fra tid til annen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Andre som har erfaring med bruk av "dame-strømper" :?::lol:

Har hatt en god del skiturer i år, og begynner å kjenne det på føttene nå. Og når jeg skulle på tur i dag snudde jeg alle hyller og skap i hele huset uten å finne noe plaster. Jeg kom etterhvert på dette trikset som jeg leste for noen dager siden. Jeg tok derfor min første tur med "dame-strømper" i dag. Må si at dette funket utmerket (byttet skisko i dag også, og det kan også ha hjulpet en del på).

Når det gjelder bekledning er jeg en 100% ull fundamentalist, det var derfor med tungt hjerte jeg tok på meg nylon innerst. Men det føltest veldig varmt og godt på beina. Men de fikk heller ikke prøvet seg i ordentlig kulde i dag. Men det blir definnetivt nylon neste helg også :D

Takker for bra tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Har prøvd compeed både i fjellstøvler og i orienteringssko. Falt av etter kort tid, trolig på grunn av svette.

Har brukt sportstape med brukbart resultat, men skal det funke for meg, så må jeg helst vaske med jodbensin eller en annen avfettingsvæske for å få tapen til å sitte en lang dag. Avhenger ellers litt av hvor du har problemer og hvordan du taper. Sikrest er du dersom du kan "låse av" tapen høyere opp på foten.

Min favoritt er imidlertid dame nylonstrømper (tynne korte) og salisyltalg som jeg kliner godt på med både direkte på huden og utenpå nylonstrømpa. Bruker ullsokker eller ullstrømper utenpå.

Viktig også å snøre støvlene passe stramt. Vurder også det gamle trikset å sitte med støvlene på beina i lunkent vann, tømme dem for vann for deretter å gå og stå med dem i noen timer. De vil da i noen grad forme seg etter foten.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler det som ble foreslått over, nemlig å gå inn skoene etter at du har dyppet dem i vann. Hadde det vært sommer kunne du tatt en lang tur i skogen, og vasset i alt vann du så. Det funker veldig bra.

Ellers sverger jeg til compeed. Teip dem med sportsteip fra under foten til opp på leggen. Så låser du fast på leggen med noen runder rundt foten. Du kan gjerne låse dem fast på selve foten også, men bare pass på at du skal kunne bevege deg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tensoplast og Duoderm funka veldig bra da jeg skulle gå inn fjellstøvlene mine. Legges på før man begynner å gå - holder hele dagen og vel så det. (Kjøpes på apotek) Jeg får ikke til å bruke Compeed - det bare sklir ned og samler seg i en klump. Ikke akkurat tingen når man prøver å unngå gnagsår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke til å bruke Compeed - det bare sklir ned og samler seg i en klump. Ikke akkurat tingen når man prøver å unngå gnagsår!

Bruk sportstape for å holde compeed på plass. Tape rundt hele vristen for å unngå at sportstapen krøller seg opp og drar med hud og hår. Tapen holder i mange dager dersom den er satt riktig. Tåler til og med dusjing. Dekk hele compeeden for å hindre at kantene begynner å krølle.

For meg som bruker T4 er barbering av legger (dessverre) nødvendig. Hver gang jeg slurver får jeg brannsår på leggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynne sokker/damesokker på foten og ullsokker utenpå funker bra.

Ta gjerne med ekstra skift sokker, gnagsår kommer lettere når man er fuktig på beina.

Forebygging av gnagsår er selvsagt å ikke ha friksjon mot gnagsåret. Er en type "skumgummiplaster" å få kjøpt, ganske tykt. Da klipper man hull på "skumgummien" tilsvarende gnagsårets størrelse.

Slipper at gnagsåret ligger i kontakt med skoen da. Husker ikke hva dette plastret heter, noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.