Gå til innhold
  • Bli medlem

Turmat, den ultimate kombinasjon


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter den beste kombinasjonen når det gjelder en dagsrasjon med tanke på vekt/energi.

Med tanke på vekt/energi er det ikke bare maten i seg selv, tenker også på brensel (gass eller bensin).

Erstatte tung mat med energipulver (eks karbofuel, proteinpulver etc)

Energiforbruket må ta utgangspunkt i +/- 10t gange i variert terreng pr dag. Enten om dette er med tung sekk i dalstrøk eller lett over x ant topper.

Andre (mindre) viktige faktorer er også:

-volum

-variasjon (hjelper ikke med lett mat hvis den ikke kommer ned i magen)

-holdbarhet, må tåle mer enn ei uke i varm sekk.

Jeg slenger ut noen tanker:

Frokost:

Toro frokostgrøt 2poser a 38g + melkepulver = ca 110g (ikke en favoritt, men bedre enn ren havregrøt, blir også fort sulten igjen)

Div pastaretter, vekten noe variert, men ligger på ca 150g ink melkepulver (godt, fort lei, tar tid, holder seg mett lenger enn grøt)

Lunsj

Havrebomber eller lignende høyenergi bakeverk =ca 250g ca 400kcal/100g (godt, holdbart, energirikt, tungt, metthetsfølelse)

Sjokolade, hoder det med 250g pr dag her? 500kcal/100g (GODT, holdbart, energirikt, tungt, mangel på matfølelse?)

Carbofuel, 400kcal pr 100g (god drikke, kjedelig og kjip lunsj og tungt)

En mulighet her som jeg har tenkt på er en kombinasjon av alle 3, men da bruke carbofuel som drikke underveis hele dagen for gjevn tilførsel av energi.

Middag

Her er det jo mange alternativer med tanke på gryter. Jeg utelukker alt som har koketid på over 10min og over 100g basis.

Dette er også dagens siste måltid.

Mange av grytene har en vekt på mellom 60-80g, men her ser jeg ingen annen utvei enn å tilsette ris og kjøtt i tillegg. Unntaket for 100g regelen kan bli italiensk gryte hvor det er pasta, men mangler kjøtt, denne veier 156g.

Da gjenstår spm med hvor mye ris og kjøtt kan man unne seg, hva trenger man egentlig? En GOD og BRA middag for meg vil si en gryte + 100g ris og 100g kjøtt, dvs 300g tilsammen.

Totalen

Så hvis vi legger sammen litt vekt her får vi ca:

650g - 800g pr dag i mat + embalasje

vekt på drivstoff har jeg ikke peiling på, antar at det blir forskjell på bensin/gass. Fordelen med bensin er at du slipper mange tombokser du må bære på. Muligens mindre embalasjevekt med bensin også? Vet det finnes noen primusnerder som kan mye om dette her inne, så hadde satt pris på en liten utledning om denne problemstillinga.

Primus skal kun brukes til mat og ikke annet luksus. Et brenselsparende tiltak er å ikke småkoke grytene, bare gi dem et "nesten-oppkok" så la stå en stund etterpå. Hvis man må ettervarme noe ser jeg fordelen med gass, da det er mye enklere å få igang brenneren igjen.

Reserver er også noe man kanskje burde ha i tankene, vil tro at gryta ikke er så digg i pulverform.

Problemet

Det er jo at det bli for tungt, det vil det uansett bli. Et grovt overslag er en kg/døgn og dette syns jeg er litt for mye. Et eks er jo hvis man skal være ute i 20dager så består 20kg av sekkens vekt av kun mat (pluss reserver?). Da er jeg redd sekken blir noe tung i forhold til min puslete sammensatte kropp. Håper på å høre deres meninger og evuentuelle løsninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interesangt tema, erfaring er en viktig faktor her.

Hvordan fungerer kroppen min på de gitte rasjonene, vi er alle forskjelige og forbrenner maten ulikt.

Jeg starter dagen med 110 gr langkokt risgrøt ispedd litt nøtter, aprikos etc som har ligget i vann over natten, da trenger det ikke lange oppkoke.

Jeg går fint i tre timer på dette, lunsj en pk potetmos fyller bra opp men jeg må ha en 60gr snichers til desær for og få fart på kroppen.

Middag er noe vanskeligere men 110 gr middagsris, og tørka kjøtt i tilegg fungerer bra.

Jeg er også tilhenger av et lite kveldsmåltid, 60gr havregryn som jeg lager havresuppe av.

Totalt ca 500-600 gr pr dag.

I grøten bruker jeg melkepulver og sukker.

Ikke mye festmåltid dette her men vekt er et problem når det skal bæres på ryggen.

Maten har også en viktig kos faktor så man må kunne trives med med maten man har med seg.

Hilsen Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I villmarksboka skriver Lars monsen om en sammensetning av kosthold som skal komme ned i 12 kg for 1mnd tur!! men når jeg ser den lista er det ikke bare fryd i lengden. bla annet 15 poser potetmos til middag. mon tro hva potetmos smaker 15. dagen i strekk,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja veit! Dessuten syns jeg ikke en pose stappe holder til middag heller. Ikke er det proteiner i det, Monsen mener vel at man skal bære med seg kaloriene og fiske/skyte proteinene. Stappa blir noe bedre med fersk ørret ved siden av, men nå er det som kjent ikke så mye ørret i steinura.. Må gå utifra at man skal bære med seg alt.

Fotojensen:

500-600g er ganske bra ja, hva er forbruket ditt på brensel da? hva bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en stor med gass varer i to uker for meg, og da koker jeg opp kaffe, lager havregrøt, middag og evt. grøt til kvelds.

Kutter du ut sjokoladen, og tar med f.eks. tørkede aprikoser ( lav GI ), så klarer du deg godt i fjellet. Får du i deg en god frokostgrøt ( kanskje litt rosiner, sukker og kanel på), så holder du til langt på dag. Regelen er at du skal prøve å få i deg litt mat mens du går, ikke mye bare en munnfull eller to. Ha gjerne noen nøtter i lommen.

Middag er som regel billig tørrmat; suppe, potetstappe eller ris/pastablanding. Ha med en spekepølse som du har i middagsposen, det gir bra smak.

Et annet ( dyrt) mattips, er å ha med deg tørrfisk. Det veier nesten ingenting. Da kan du legge det i en bekk utenfor teltet dagen før du skal spise det, og deretter koke den opp og ha til potetstappa. Veldig godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du i deg en god frokostgrøt ( kanskje litt rosiner, sukker og kanel på), så holder du til langt på dag."

Desverre gjelder det ikke min kropp, spiser jeg grøt til jeg spyr er jeg alikevel nesten småsulten etter at jeg har pakket ned teltet en time senere..

Ellers takk for info på gass, nyttig (kaffe må selvfølgelig nytes på tur :wink:). Samme med tørka aprikos, skal sjekke ut dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at mitt kosthold på tur er rimelig kjedeligt. Det funker for meg, og noen ganger er en heldig og kan spe på med litt fersk fisk. Har det samme i sekken uansett hvor og hvor lang turen er :roll:

Frokost: 2-3 varianter

1. Grøt av havregryn/kornbassert frokostblanding med frukt + sukker - ca 100-150 g

2. Knekkebrød med smørost, leverpostei e.l. på tube

3. Polarbrød med smør og ost (første dagene)

Mellom/kveld:

Sjokolade

Nøtter - Cashew er favoritten

Rosiner og tørket frukt

Spekemat/tørket kjøtt (bare kveld)

Lunsj:

Variasjon mellom nudler, potetmos, knekkebrød og litt spekemat/nøtter

Middag:

Pastagryter i utallige varianter (liker heldigvis pastagryte...)

Gryteretter og supper

Potetmos om det er fisk o.l.

Annet:

Boks med smør for steking og ekstra i potetmos

Kaffe, kaffe og litt mer kaffe!! (og litt te)

Sukker og krydder (viktig viktig)

Med alt blir det ca 500-600 g om dagen. Dette blir litt lite i kalorier (ca 2000-2500), men holder siden jeg ikke går turer som på over en mnd. En tarer litt på kropsfettet, men ikke i en fartruende mengde. En må bare passe på å oprettholde et stabilt blodsukker nivå, og da er det en fordel med mange måltider som inneholder karbohydrater. Som nevnt over er det også en god ide å innta melommåltidet (rosiner ol.) i små munnfuller mens en rusler langs stien :wink:

Kanskje ikke den mest fantasifulle proviant posen... Jeg bruker normalt å ta med litt ekstra for starten av en tur, eller på kortere turer. Da blir det som regel fersk mat som god grillmat o.l. Uansett så må svartkjelen vare med og litt ekstra kaffe for å vare sikker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en kombinasjon av de menyer som allerede er blitt nevnt (gjør vi ikke alle), men har funnet ut at sjokolade til lunsj hver dag blir kjedelig når turen varer lengre enn helg. Marsipan fra Odense e.l. er én løsning, den inneholder mer enn 50 % mandler og er skikkelige greier. Forøvrig er jeg veldig glad i nøtter og pleier å ha en pose peanøtter som jeg forsyner meg av før jeg slår opp leieren. På den måten får jeg bukt med den ofte akutte sultfølelsen og tilført kroppen deilig salt, dessuten gjør denne forretten meg mer tålmodig, for særlig når man må hugge ved, kan det gå et par timer fra man begynner leirslagningen til måltidet er ferdig forberedt.

Tørrfisk, som Krisitin nevnte, høres ganske bra ut. Jeg har også hatt hell med å ha med biff, f.eks. entrecôte. Er det attpåtil kaldt i været, holder kjøttet seg lenge. Vektmessig er fersk kjøtt selvfølgelig en tung luksus, men greit å ha for de første dagene (som for min del ofte blir korte).

Til frokost har jeg havregryn (ca. 150 g) med nøtter (mandler, hasselnøtter), solsikkefrø, linfrø, rosiner, kanel og fruktsukker. Helst lunka vann over, ingen koking nødvendig. Også kaldt vann går greit. Det går jeg på enn 3.5 til 4 timer. Av og til grøt med smørøye, kanel og fruktsukker, tørrmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.