Gå til innhold
  • Bli medlem

Mitt høyeste ønske (snufs, snufs)


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Sist fredag drev jeg å pakka sekken for en snasen skitur til Trollhetta, en slik en:

http://www.krovoll.net/Trollhetta/2006a/index.htm

Akurat da ringte dem fra Rikshospitalet å sa e måtte kom tvert å få ny nyre 8)

Som sagt så jort, så e dro, å sitter her på Kir avd. en uke etter vellykket operasjon med friske involler med mere for første gang på 50 år .... MEN opptreninga tar 3 - tre måneder - før julien er gått slipper jeg ikke langt unna hospitalet !

Det bli langsomt uten venner og fjella !

Og nå seiler 1. mai opp som fridag for prøver etc, jeg er uten transport, for svak til å gå _langt_ så det kan lett bli ei helg rundt husveggene på Gaustad :)(

Ønske: at en eller annen kom å befridde meg fra sykehusets støv og kjørte meg oppå en topp så jeg kom godt oppom tregrensa!

Her tar jeg kun et utopisk eksempel "hjemmefra": Tronden i Alvdal -- her er jo bilvei til toppvarden!

Men Tronden blir selvfølgelig for langt for meg nå, jeg er fullstendig ukjent med toppgeografien mellom Tronden og Gaustad

-- noen "luftige" topper som kan tenkes ??

Jeg kan jo selvsagt nøye meg lenge med å ta taxi'n te Tryvannshøgda, så jeg idet minste får sett sykehuset oppafra :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse toppveiene har vel stort sett ikke åpnet ennå, men hvis du drar til Hemsedal kan du jo ta stolheisen til toppen. Jeg kan dessverre ikke ta på meg oppdraget med å kjøre deg, men kanskje en som bor nærmere forbarmer seg over deg. Du får søke om overflytting til sykehuset i Ålesund, så skal jeg kjøre deg på Ørskogfjellet :roll: . God bedring får jeg vel si. Det blir nok en trivlig seinsommer og høst i Trollheimen med ny nyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedst at have to gode nyrer i kroppen, men én rækker for så vidt. Den har tilstrækkelig kapacitet til at klare det, den skal. Når vi i udgangspunktet har to, er det bare redundans. Jeg ved det, fordi min ene nyre sluttede at fungere for tre år siden. Jeg kan fortsat gøre alt det, jeg har gjort før, og behøver ikke tage nogen særlige hensyn. Det er først, når den anden også slutter at fungere, man får alvorlige problemer. Jeg går ud fra, at når Fjellfinn blev tilbudt transplantation, var det fordi, begge var dårlige, og så har han formentlig kun fået skiftet den ene.

Tre måneders optræning lyder ikke morsomt. God bedring - og så må vi håbe, der er en, der kan hjælpe dig, så du kan komme på fjeldet før, de tre måneder er gået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Det er bedst at have to gode nyrer i kroppen, men én rækker for så vidt. Den har tilstrækkelig kapacitet til at klare det, den skal. Når vi i udgangspunktet har to, er det bare redundans. Jeg ved det, fordi min ene nyre sluttede at fungere for tre år siden. Jeg kan fortsat gøre alt det, jeg har gjort før, og behøver ikke tage nogen særlige hensyn. Det er først, når den anden også slutter at fungere, man får alvorlige problemer. Jeg går ud fra, at når Fjellfinn blev tilbudt transplantation, var det fordi, begge var dårlige, og så har han formentlig kun fået skiftet den ene.

Tre måneders optræning lyder ikke morsomt. God bedring - og så må vi håbe, der er en, der kan hjælpe dig, så du kan komme på fjeldet før, de tre måneder er gået.

Jeg har nå tre :?:

To visne og hendøende oppi korsryggen og en rasende frisk en like oppom snurrebassen ...

Isolasjonen ble fsv brudt idag, da jeg ble oversendt til hotellet idag på dagen en uke etter operasjonen av necronyre sist fredag, til et lite enmannsrom med fin utsikt opp Songsvannmarka eller hva det nå heter, og her er jo selvfølgelig fullfres trådløst internett,

men det skal bli vanskelige dager uten de søte sykesøstrene!!

Jeg klarte aldri å karre til meg livsledsager, noe jeg hadde trengt nå, for det er ikke opptreninga som er problemet ved nyretransplant. -- det er å leve med bøttevis av medisiner, kontroller annen hver dag første måned, hver 3. dag den neste måned og ut livet engang i uka, det alltid å passe på dette, alltid vite hva en veier, hva en tisser og drikker (noe som varsler avstøting) -- krever sin kvinde !

Men når alternativet er dialyse 5 timer annen hver dag -- så er saken grei? Jeg skriver ikke dette for å syte, men som et lite hint fra en verden vi som er raske til å gå fjellet uten hinder kanskje ikke tenker på ?

Nuvel, da går vi tilbake, hvilke topper i Oslo og marka er så aktuelle for "topptur" med en anelse luftighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må bare ønske lykke til og god bedring. Tre måneder er en tid, men dog. Normalt blir man sit gamle jeg etterpå, selv om du må regne med dobbelt så lang opptreningstid som ute av aktivitet.

Dårlig med veitopper i Oslomarka - forresten, du har jo kanskje Tryvann da, om det fortsatt er mulig å komme opp i tårnet. Det er jo ikke langt. Men en fin utsikt jeg kommer på - Kongens utsikt. Kjør retning Hønefoss - E16 fra Sandvika til Sundvollen, følg skilting fra krysset v/ Esso-stasjonen.

45 km / 40 min til Sundvollen. Dessvere er ikke veien opp til Kleivstua med i NAFs ruteplanlegger, men det er vel 10-15 min videre. Fin utsikt mot Vikerfjell og Norefjell, tror du kan skimte Jotunh, Hallingskarvet og Gaustad bak masse blåner.

Skal kanskje ikke fortelle at jeg kom ned fra Dronningkrona for noen timer siden. Oppdal fjellsportgruppe - slo meg i lag med dem grunnet frue med kneproblem, alltid hyggelig med følge. Lekte hare opp første lia (barmark), straffet seg. Resten av oppturen var jeg baktropp sammen med tre jenter fra siste år på idr. linja Oppdal VGS. En av dem er visst klar for langrennslandslaget neste år, sier jo litt om formen på resten... Og jeg brukte 50 min kortere tid opp iår enn i fjor, med telemarkstøvler og -ski i stedet for vanlige støvler til samme ski i fjor. 5-600 g ekstra per fot kjens...

Ned går det likere, da er det bare de med fatski og 20 år mindre på baken som drar i fra ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.