Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i flere år brukt primus omnifuel og omnilite, men har kjøpt en MSR XGK pga. kullos i telt vinterstid. På primus, så er standard måte å slukke denne på å snu flaska opp ned og så blåser man slangen tom for bensin og tømmer flaska for trykk. Ut fra hva jeg har lest og sett på diverse YouTube-videoer at standard måte å slukke XGK på er å bare stenge ventilen. Da vil man enten få gul flamme i lengre tid (kullos og sot?) eller kan man blåse ut flammen, men da ligger det relativt mye bensin i slangen. (Ikke sikkert det er så mye, men det oppleves relativt mye dersom man f.eks kobler flaska av primusen og lar det renne ut). Jeg liker heller ikke å ha bensin liggende i slangen over natta. Ikke sikkert det er stor problem i og med at dyse er liten, men det "føles som" at bensinen kan fordampe og lage bensin-damp i teltet. Så hva gjør folket? Stenge krana og la den gule flammen brenne ut, blåse ut flammen, eller finnes det bedre triks? (Har prøvd å snu MSR-flaska også slik som på primus, men opplevde ikke at XGK-en slukket tilsvarende - men mulig jeg ikke er tålmodig nok. 

Spørsmål nr. 2 - hvor kaldt må det være før man bør tenke på å supplere med den blå polar-pumpa? 

Skrevet (endret)

Jeg har ikke XGK, men Dragonfly. Det funker helt fint å snu flaska opp ned for å tømme den for brensel, så lenge flaska ikke er helt proppfull. Når en full flaske har gått en halvtime pleier den å være tom nok til at brenselslangen suger luft. Jeg klarer ikke se for meg at det skulle funke dårligere på XGK. Om du fyller bare 5 dl på 6 dl-flaska går det kanskje fint fra første stund. Kan også hjelpe å vinkle flaska bittelitt ned mot toppen.

Endret av foroll
Skrevet

Stenger krana og blåser ut den gule flammen fordi jeg ikke vil ha mer sot enn nødvendig. Bensinskvetten som er i slangen bekymrer meg ikke i det hele tatt. Regner med du har ventilene i teltet åpne? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.