Gå til innhold
  • Bli medlem

Fuelflaske - Vekt, kompatibilitet og alternativer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I den evige søken på optimalisering av utstyrsvekt, spesielt for langtur har jeg kommet litt inn på tanken fuelflaske igjen. Jeg bruker brennere fra Primus når det fyres med bensin.

Fordi min første multifuel-brenner var en Trangia X2 (En slags Primus Multifuel, https://trangia.se/en/shop/multifuel-burner-x2/), har jeg også tilhørende flaske, i tillegg til litt ymse størrelse Primus-flasker. Her er litt volum og vektspesifikasjoner på de jeg har:

• Trangia Fuel bottle 0.6 L X2 (uten kork) 
    • Maks 450 ml med pumpe
    • 95g
  • Primus Fuel Bottle 0.35 L (uten kork)
    • Maks 300 ml med pumpe
    • 88,5g
  • Primus Fuel Bottle 0.6 L (uten kork)
    • Maks 530 ml med pumpe
    • 137,4g

På langtur hadde det vært praktisk å bruke 0.35 L-Primusflasken for å ha et veldig tydelig "dagsbudsjett" på drivstoff. 300 ml holder med ganske grei margin for meg til snøsmelting og matlaging primært, og noe kosefyring.

Som oversikten over viser er det likevel minimalt å hente med å bruke den lille Primus-flasken, når det bare er 6,5g som skiller den fra den større Trangia-flasken.

Det jeg vil frem til er: Finnes det andre lettere flasker ala 350ml-flasken til Primus som er kompatible med Primus ErgoPump? Er det tilfeldig at Trangia lager en objektivt bedre flaske enn Primus? Den er vel så solid nok for jobben, men er mye lettere. Forholdet mellom Primus sin 0.35 L og 0.6L flaske på vekt er ca. 35% lettere. Med det samme forholdet for Trangia-flasken skulle det vært mulig å fått en tilsvarende 0.35 L flaske ned på rundt 62g...

Utrolig smalt tema, men det må det vel være plass til :D 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.