Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Vi har endelig tid og anledning til å reise å reise avsted tirsdag og kan være ute et par tre netter i forbindelse med nyttårsaften. Dette har vært en tanke i noen år, og nå kan det bli realitet. 

Den umiddelbare tanken var midt nord i Nordmarka da vi bor i Oslo, sånn for enkelhetens skyld, og det at vi kan fyre bål. Men nå som kulda og snøen har ventet på seg vet jeg ikke om det vil være aktuelt i det området den tiden. 

Vi har vintertelt, fjellski, pulk osv. Planen er å dra inn et sted og lage en koselig kamp hvor vi kan ha fred og ro, og hvis vi er veldig heldige se nordlys nå som det er sesong for det. Ellers bare lese bok, fyre bål og være.

Vil gjerne holde oss innenfor en 4 timers kjøring hjemme ifra. Jeg liker veldig godt den type natur som er nord for Trysil opp forbi Røros. Slakke fine fjell, åpne gamle furuskoger, flatt terreng. Og forhåpentligvis ikke mye folk. 

Men er det andre områder i en sirkel rundt Oslo som vi kan vurdere? 

Jeg har en skavank i kne som gjør at det går fint bortover, og oppover, men liker å unngå lange eller bratte nedfarter særlig med vekt bak. Så gjerne lettgått terreng.

På forhånd takk! 

Annonse
Skrevet

Innenfor 4 timer fra Oslo har du en del gode alternativer. Om du vil bålfyre eller ikke blir litt styrende. Å dra med seg ved for 3 dager båling på fjellet blir kanskje litt vel strabasiøst.

Eventuelt holde seg litt lavere. Et forslag kan være å ligge i skogkanten på Femunden, så er du sikret vedtilgang. Å kjøre til Elgå er ca akkurat 4 timer +/-. Derfra er det kort vei ned på Femunden, som da er paddeflatt og islagt sannsynligvis.

Bilde for inspirasjon av akkurat det jeg beskriver: Vintertelte i skogkanten av Femunden. Det blåste opp vind til opp mot full storm styrke da jeg var der, så det var ikke så rolig tur 😅

IMG_6766_Original.thumb.jpeg.80705b0b6d7a049dcb07e542d7556db1.jpeg

Et mye nærmere alternativ er å finne seg en odde ved vannene helt nord i Nordmarka, typ Ølja osv. Litt større sjanse for å møte på andre skigåere på dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.