Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i åresvis brukt tursko av helskinn og trives egentlig best med det. Men det er bare å erkjenne at uansett hvor meget man pusser og steller og påfører av herlighet på skoa så blir det vått inni over tid når man ferdes i landskap som dynkes i vann i ukesvis. Ser derfor på innkjøp av gummistrøvler som man vil bruke når turforholdene er på det aller fuktigste. Er jo sjelden snakk om å gå så fryktelig lange turer på flere mil når været er dårlig for egen del. Ser jo her i sør at veidefolket som vandrer ekstremt mye under sankingen stort sett bruker gummistøvler men har ikke klart å få med meg hva slags støvler de faktisk bruker annet enn at jeg ser noen bruker romslige støvler med vernetå og har tykke ullsokker inni. Dunlop Purofort vet jeg feks er en meget bra vernestøvel som er lett og behagelig, og de varer i mange år da gummien ikke krakelerer så fort slik som på billige sparkjøpstøvler. 

Jeg kikka på denne støvelen her og lurer på om noen har erfaring med den. https://billige-arbeidsklaer.no/dunlop-dee-gummistovler-gronn/5891_45.html 

Annonse
Skrevet

Er vel gjerne Viking støvler som vinner en del tester. De har veldig gode såler. 

Selv har jeg prøvd flere forskjellige typer, funker ikke for min del, jeg er plattfot og får en del smerter etter et par dager med vernestøvler på. 

Skrevet (endret)

Går MASSE med støvler når det er snakk om å gå korte til halvlange turer i skog/myr/standard vestlandsterreng. Optimalt ville eg gått med fjellsko men grunna at bustad er midt i lavtrykksbeltet så er det like godt å gå med støvler store deler av året. Til lengre fjellturer uansett ver så bruker eg fjellsko, det er bare meir behageleg å gå med i tillegg til at det blir ganske fuktig med støvler over lengre tid, sjå under.

Prøv støvlene før du kjøper, det er stor forskjell på støvler og passform. Min preferanse er at dei må sitje tett på rundt ankel og at sålen må vera litt stiv. mjuke såler er eit herk å gå med i terreng med litt stein og røter m.m.

Har tidlegare brukt mange par viking touring men så fann viking på at dei skulle endra på eit godt produkt og no er sålen på desse blitt veldig mykje mjukare og uegna til å gå i litt ulendt terreng. Har difor kjøpt eit anna produkt som er stivare og har skikkeleg såle. I tillegg går eg for støvler som er store nok til å ha ein halvtjukk ullsokk i evt to tynne. Ettersom støvelen er heilt tett vil det i løpet av ein halvlang tur bli veldig(les: VELDIG) fuktig inne i støvelen, og med litt sokkevolum så er det mindre fuktig og meir behageleg. 

Ville vore skeptisk til vernestøvler ettersom dei har ein metallklump framme, men om det er dei som kjennes godt ut på foten så go for it.

Endret av josteink
  • Liker 1
Skrevet

Og så har eg til det siste paret med støvler kjøpt ein god såle med ein del demping, slik at dei er ganske ok å gå med på hardare underlag. Det var ein god investering.

• Liker 1
Skrevet

Gummistøvler er fortreffelig for alle slags turer. Har noen billige Dunlop selv. Myk såle som gjør at man har full kontakt med underlaget, og høyt skaft så man kommer seg over alle myrer, og mange bekker.

• Liker 1
Skrevet
Salaren skrev (10 timer siden):

Har i åresvis brukt tursko av helskinn og trives egentlig best med det. Men det er bare å erkjenne at uansett hvor meget man pusser og steller og påfører av herlighet på skoa så blir det vått inni over tid når man ferdes i landskap som dynkes i vann i ukesvis. Ser derfor på innkjøp av gummistrøvler som man vil bruke når turforholdene er på det aller fuktigste. Er jo sjelden snakk om å gå så fryktelig lange turer på flere mil når været er dårlig for egen del. Ser jo her i sør at veidefolket som vandrer ekstremt mye under sankingen stort sett bruker gummistøvler men har ikke klart å få med meg hva slags støvler de faktisk bruker annet enn at jeg ser noen bruker romslige støvler med vernetå og har tykke ullsokker inni. Dunlop Purofort vet jeg feks er en meget bra vernestøvel som er lett og behagelig, og de varer i mange år da gummien ikke krakelerer så fort slik som på billige sparkjøpstøvler. 

Jeg kikka på denne støvelen her og lurer på om noen har erfaring med den. https://billige-arbeidsklaer.no/dunlop-dee-gummistovler-gronn/5891_45.html 

Har brukt Dunlop Pricemastor i mange år nå, og de holder bra; ingen hull så langt. Eneste minus er at sålemønsteret slites fort ned, slik at de blir i glatteste laget etter en stund. Det ser ut som om at Dunlop Dee støvler har et bedre sålemønster, så disse holder antagelig lenger uten å bli for glatte. Så mitt råd er å kjøpe disse; gjerne i et nummer større enn det du bruker til vanlig slik at du har plass til et par tjukke ullsokker samt innleggssåler. Da kan man holde seg ganske tørr på beina når man går i gummistøvler, selv om man er ute hele dagen.

Volum skrev (3 timer siden):

https://www.widforss.no/p/tretorn-castor-brown

Jeg har siklet på disse lenge, men det er også en del andre gode merker å kikke på (i tillegg til Dunlop da). Muck boot, Belkina og Nokian har veldig godt rykte.

Mitt råd er å styre unna disse siden de er laget av naturgummi. Etter min erfaring (og jeg har prøvd mange støvler av forskjellig fabrikat) er naturgummi direkte uegnet som materiale i fottøy da det ikke tåler bruk på myrete/steinete underlag uten at det går hull etter kort tid. Du vil da være den stolte eier av gummisøppel. (Det går an å bøte hullene, men reparasjonene holder ikke og må gjentas med jevne mellomrom. Og selvfølgelig går det hull på støvelen når du er midt oppe på fjellet og trenger å traske gjennom kilometerlange myrer for å komme ned til bilen.) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.