Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har planer om å sove mer ute under åpen himmel når været tillater det. 

For å beskytte den dyre soveposen mot for mye rim og fuktighet så vurderer jeg ulike. Åter å dekke til. Jervenduk, fjellduk eller grevling emt kommer alltid opp som forslag, men jeg syns det er et veldig dyrt alternativ (med tanke på at det kun skal brukes for å dekke soveposen).

Vil ikke en billig og lett presenning ala dette til 20,- gjøre samme nytten? 

https://www.jula.no/catalog/hage/hagemiljo/hageoppbevaring/presenninger/presenning-020905/

Annonse
Skrevet

Det er mange måter å sove ute på. 

Helt åpen himmel funker helt fint i enkelte værtyper. 

Tarp lavt over bakken med hodet utenfor har vi brukt mye før. Da kan man "trekke inn" om det skulle bli nedbør. Og den metoden kan du godt bruke en billig presenning til. Det er først når du skal ha den liggende i kontakt med soveposen at du må tenke litt mer over hva slags materiale den skal være. Eksempelvis har vi sovet masse ute om vinteren i hengekøye uten noe som helst over om det ikke skal snø og med bare myggnett over om det skal komme litt/moderat med snø. 

Skrevet

Hvis du vil gå lavterskel, men likevel få beskyttelsen og pustingen burde et dynetrekk i bomull gjøre veldig susen. Tåler fint bålgnister også.

Mammut grevling er fin, men bare toppen som er i bomull/bomullmiks (?). Sidene og bunn er i materiale som ikke puster så godt, så posen blir temmelig fuktig i de områdene. Den burde vært 100% bomull :) 

Skrevet
Fenrisfrøya skrev (1 time siden):

Jeg bruker ofte langermet devold ull innerst og denne bruker jeg over beina. Den absorberer godt,  varmer og tørkes over morrabålet.

Altså at du trekker trøyen utenpå fotenden av soveposen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.