Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen! Jeg leter etter ski til når jeg og hunden min er ute på tur. Derfor vil jeg ikke ha stålkant. Jeg har søkt litt og funnet disse to interessante, men jeg er ganske nybegynner på ski – jeg har tre ukers skikjøring bak meg.

Skiene skal brukes til lange turer hvor jeg trekker en tung pulka med hunden min festet til meg. Jeg vil bruke disse skiene til å gjennomføre Norge på langs (2027). De vil derfor bli brukt i alle typer terreng og mye utenfor løypene. Jeg vil prøve å holde meg over tregrensen, men det vil bli en blanding av terreng under tregrensen, veldig flatt høyland og ganske bratte fjell. Du kjenner det norske terrenget.

Så jeg er egentlig bare på utkikk etter den mest «allround» skien for å trekke en pulka. (For det meste utenfor løypene og over tregrensen).

Hva synes du?

Og hvilken lengde bør jeg velge? Jeg er 180 cm og veier 75 kg. Jeg bruker Alfa Polar-støvler.

Jeg har brukt Åsnes Nato før, men det er det eneste jeg kan sammenligne med.

Takk for hjelpen :)

Annonse
Skrevet

Jeg vurderte begge to du nevner og kom fram til at Breidablikk er en fin allround ski. Den er litt breiere enn Finnmark mener jeg og huske og kan være greit om det ikke er spor man går i. Har knapt testet mine skikkelig siden min ikke er veldig trekkvillig :P Jeg er også ganske ny på dette med fjellski og har bare 1-2 mil på breidablikk og fjellski generelt så ikke hør på meg hehe.

Skrevet

Hei, vi bruker bare Åsnes Finnmark på tur med bikkjene. Skal du gå langtur så bør du ha en ski med spenn som gjør at du kan gå effektivt. Det kan hende du får dager der du kanskje skulle hatt breidablikk, men jeg tror at man på en slik tur vil ha flest dager der Finnmark er ett godt valg.

satt litt på spissen: skal du gå på ski så kan du fint velge breidablikk, skal du skli på ski så velger du Finnmark ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvilken versjon av Nato du har testet før, men Breidablikk har samme bredder og lengder som Nato Jeger, men antagelig også mykere tupp så den svinger lettere (mens Nato 62 BC/Ingstad har andre lengder, og er ski som svinger og flyter bedre).

Åsnes Finnmark passer greit nok i oppkjørte spor og er nok den beste for bortoverturer på fastere snø, samt har mer spenn for fraspark og gli med voks. Med pulk og feller så blir det vel uansett mer labbing enn skigåing.

Skrevet
Sig Man skrev (På 12.10.2025 den 8.44):

satt litt på spissen: skal du gå på ski så kan du fint velge breidablikk, skal du skli på ski så velger du Finnmark ;)

Alle vil jo egentlig foretrekke å kunne skli mest mulig, men vil man i realiteten skli så særlig mye mer med pulk utenfor oppkjørte løyper/scootertraseer, gjerne i veldig miksede forhold som kan forventes under en tur som Norge på Langs? Med sekk er jeg overbevist om at det er mye å hente med ski med litt spenn. Ikke så sikker med pulk.

Jeg har bare brukt paddeflate (minimalt med spenn) Åsnes Nansen og Falketind 62-fjellski og oppnår egentlig ganske god fart bortover så lenge forholdene spiller nok på lag. Faktisk klarer jeg ikke å merke hastighetsforskjell mellom de to skiene med pulk (men det er sikkert noe likevel), som er litt sprøtt i favør de korte og brede Falketind-skiene.

Hvis du vipper mellom to lengder på skiene (ref. størrelsestabell på Åsnes sine sider) ville jeg valgt den korteste av alternativene, spesielt om man ikke er veldig dreven skigåer fra før. Kortere ski er lettere å håndtere, spesielt når terrenget blir utfordrende.

Hvis trådstarter vil ha enda flere alternativer, så er det en mulighet å bruke ski med stålkant, men slipe ned kantene så de ikke lenger er skarpe. Bengt Are Barstad (2000 dager ute) gjør dette med sine ski blant annet, og han snørekjører med 5 huskyer tilsynelatende uten skade :D 

Skrevet

Har kjørt to sesonger med Breidablikk bak pulk og 3 - 4 bikkjer. Har ingen erfaring med Finnmark modellen, men om du skal mye over skoggrensa og gå uspora ville jeg valgt Breidablikk framfor Finnmark. Har kjørt mye uspora i dypsnø og Breidablikk flyter godt, selv om jeg kjører 190 cm lengde. Skulle jeg hatt denne uten hund, hadde jeg valg 200. Jeg veier rundt 85 kg og er sannsynlig over snittet på skiferdigheter.

Tenker 190 cm er grei lengde mtp på fleks og at waxless/kortfell skal funke, samt at du har grei gli bortover og nedover. Men du kan også velge 180 cm, men da kan vekta di bli litt i overkant mtp flex og gli. Du får nok greit feste med fell/waxless, men ikke like god gli. Dessuten vil den ikke flyte på snøen like godt som 190 cm. Men der ikke ulempe med kortere ski om du skal gå bak pulken, samt håndtering av hund på ski er mye lettere med kort ski enn lang ski, samt at det er anbefalt å ha litt kortere ski som nybegynner.

Synes Breidablikk håndtere dårlig føre nokså greit, er nok best der det er litt løst. På hardt føre er det uansett smalere ski med stålkanter som er best.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.