Gå til innhold
  • Bli medlem

Hybrid langfellsystem (kort langfell + kortfell)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kom på en sak her angående langfeller. Jeg vet ikke om jeg hørte det i en podcast, lydklipp fra Karen Kyllesø på vei til Sydpolen eller bare drømte det... Uansett så syntes jeg det virket ganske lurt:

Et semi-langfellsystem, hvor man alltid går med kortfeller på, men har klipt til langfeller med skituppfeste slik at de stopper akkurat der kortfellen begynner. Da har man mulighet for en "modulær" langfell, uten å noen gang ta kortfellen av og riiskere dårlig hold på kortfellen resten av turen. Man får ikke bakre del av skien dekket, men det er vel i hovedsak fronten man får mest utbytte av uansett.

HVIS jeg skulle begynt med langfeller, så ville nok dette vært foretrukket løsning.

image.thumb.png.c251614ec32cae5094d091cab5cf4311.png

Endret av sneakyowl
Splittet innlegg og alle relaterte innlegg fra tråd https://www.fjellforum.no/topic/63287-hvilke-fjellski-og-kort-eller-lang-fell/
  • Liker 1
Annonse
Skrevet
sneakyowl skrev (8 timer siden):

Jeg kom på en sak her angående langfeller. Jeg vet ikke om jeg hørte det i en podcast, lydklipp fra Karen Kyllesø på vei til Sydpolen eller bare drømte det... Uansett så syntes jeg det virket ganske lurt:

Et semi-langfellsystem, hvor man alltid går med kortfeller på, men har klipt til langfeller med skituppfeste slik at de stopper akkurat der kortfellen begynner. Da har man mulighet for en "modulær" langfell, uten å noen gang ta kortfellen av og riiskere dårlig hold på kortfellen resten av turen. Man får ikke bakre del av skien dekket, men det er vel i hovedsak fronten man får mest utbytte av uansett.

HVIS jeg skulle begynt med langfeller, så ville nok dette vært foretrukket løsning.

Det er ingen problem å veksle mellom langfell og kortfell.

Kortfellen henger alltid bra om limen er grei. Og legger du den i en lomme på kroppen når de ikke er i bruk er du ihvertfall sikret.

Om du fester «frontfellen» slik du har skissert er det stor fare for at denne løsner. Det kan krype snø under den, og avslutningen er ett sted hvor markktrykket er reduser pga. spennet. Langfellene bør ha bakfeste eller avsluttes ca. 20 cm fra bakenden på skien. Da henger de godt.

Jeg har faktisk prøvd noe lignende som du skisserer, og det gir også en suverent dårlig glid. En mohair langfell glir godt, lugger ikke, og har ikke denne plogen som kortfellene har (som er noe av grunnen til at den glir relativt bra).

Disse orange syntetiske montana/åsnes/colltex langfellene som mange selger til fjellski glir dårlig og lugger mye under nedkjøringer på ujevnt føre. Av samme grunn er jeg også lite begeistret for syntetiske orange kortfeller.

Skrevet

De gangene jeg har merket at kortfellen sitter dårligere er eksklusivt til gangene de har blitt tatt av under turen (f.eks. for å gå kjappere på smørefritt eller kjøre nedover i pudder). Selv om de klebres sammen med presisjon og holdes varmt sitter de aldri like godt som når de ble satt på i helt tørr tilstand. De sitter ikke dårlig - Men dårligere.
Det er også som regel bittelitt snø/is som har lurt seg inn under ved kortfell-festet. På en helgetur eller noen få dager - Greit nok, helt umerkbart sikkert.

Poenget med modulær-langfell ideen i mitt hode var å "ofre" en fell som ikke er like viktig at skal sitte godt over en lang tur.

Godt poeng for så vidt det med at front-fellen kanskje ikke sitter like godt i bakenden på grunn av litt svakt marktrykk der.

Skrevet
sneakyowl skrev (44 minutter siden):

De gangene jeg har merket at kortfellen sitter dårligere er eksklusivt til gangene de har blitt tatt av under turen (f.eks. for å gå kjappere på smørefritt eller kjøre nedover i pudder). Selv om de klebres sammen med presisjon og holdes varmt sitter de aldri like godt som når de ble satt på i helt tørr tilstand. De sitter ikke dårlig - Men dårligere.
Det er også som regel bittelitt snø/is som har lurt seg inn under ved kortfell-festet. På en helgetur eller noen få dager - Greit nok, helt umerkbart sikkert.

Poenget med modulær-langfell ideen i mitt hode var å "ofre" en fell som ikke er like viktig at skal sitte godt over en lang tur.

Godt poeng for så vidt det med at front-fellen kanskje ikke sitter like godt i bakenden på grunn av litt svakt marktrykk der.

Jeg pleier noen ganger "korke" sålen før jeg limer på igjen fellene (en ski om gangen). Da varmes sålen opp litt, slik at limet får litt bedre arbeidstemperatur. Det går også å korke fellene litt medhårs.

Er det vått, får du tørket sålen.

• Liker 2
Skrevet
Omnilite skrev (1 time siden):

Jeg pleier noen ganger "korke" sålen før jeg limer på igjen fellene (en ski om gangen). Da varmes sålen opp litt, slik at limet får litt bedre arbeidstemperatur. Det går også å korke fellene litt medhårs.

Er det vått, får du tørket sålen.

Ikke dumt tips!

• 2 uker senere...
Skrevet
On 1/21/2025 at 8:11 AM, sneakyowl said:

Jeg er ganske sikker på at det var AK Teigland som nevner at han skulle gjøre dette under Sydpolen-forsøket hans, i podcasten Uteliv fra 15. november 2024. Ble også nysgjerrig på det, da jeg pleier å ha med langfeller i nylon på pulktur i tilfelle jeg må forsere en lengre, bratt og seig motbakke ila turen, men hadde vært digg om det fantes et lettere alternativ. Som @Marius Engelsen nevner kan jeg se for meg at de ikke sitter så godt, men som backup for kun å forsere enkelte bratte, litt lengre motbakker kan det kanskje funke bra, i tillegg til kortfeller i mohair som eller brukes? 

Jeg synes iallefall det er utrolig digg å ha skikkelig feste hvis pulken er tung og bakken er av litt betydelig lengde.

• Liker 1
Skrevet
BendikIv skrev (1 time siden):

Jeg er ganske sikker på at det var AK Teigland som nevner at han skulle gjøre dette under Sydpolen-forsøket hans, i podcasten Uteliv fra 15. november 2024. Ble også nysgjerrig på det, da jeg pleier å ha med langfeller i nylon på pulktur i tilfelle jeg må forsere en lengre, bratt og seig motbakke ila turen, men hadde vært digg om det fantes et lettere alternativ. Som @Marius Engelsen nevner kan jeg se for meg at de ikke sitter så godt, men som backup for kun å forsere enkelte bratte, litt lengre motbakker kan det kanskje funke bra, i tillegg til kortfeller i mohair som eller brukes? 

Jeg synes iallefall det er utrolig digg å ha skikkelig feste hvis pulken er tung og bakken er av litt betydelig lengde.

Disse korte fellene foran løsner veldig lett i bratte oppoverbakker. De krøller seg litt fram, og da er det i gang. Samtidig gir det vesentlig dårligere feste og glid enn langfeller som dekker hele skien eller bak til ca 20 cm fra bakski.

Prøv selv, i praksis er det en svært dårlig løsning.

Skrevet

Skjønner, praktisk erfaring trumfer jo det meste. 
Men likevel, jeg spurte AK og han melder at det fungerer bra for ham i alle fall. Så dette tror jeg nesten jeg må prøve selv og se om det fungerer for meg. En ting er vekta, men synes det ofte kan være noe herk å pille av en kortfell som sitter godt limt fast. Limet blir litt dårligere hver gang man tar dem av og på. Også tar det tid. Alt som kan gjøre livet lettere på vidda er verdt å undersøke! 😁
image.png.2d92e8b5e3027da10f5f5a744f63ef06.pngimage.png.e3ea441c9bf5f63c9a1b9b33fdc8c6e6.png

• Liker 1
Skrevet (endret)

BendikIv skrev (11 minutter siden):

Skjønner, praktisk erfaring trumfer jo det meste. 
Men likevel, jeg spurte AK og han melder at det fungerer bra for ham i alle fall. Så dette tror jeg nesten jeg må prøve selv og se om det fungerer for meg. En ting er vekta, men synes det ofte kan være noe herk å pille av en kortfell som sitter godt limt fast. Limet blir litt dårligere hver gang man tar dem av og på. Også tar det tid. Alt som kan gjøre livet lettere på vidda er verdt å undersøke! 😁
image.png.2d92e8b5e3027da10f5f5a744f63ef06.pngimage.png.e3ea441c9bf5f63c9a1b9b33fdc8c6e6.png

Jeg har fremdeles trua 😎

Kanskje jeg prøver det ut om det blir en litt mer fjellski/topptur/bortover-hybrid tilnærming på noen turer fremover.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet
Sig Man skrev (1 time siden):

Er stor forskjell på orginal-limet på fellene som bla Åsnes leverer, og om man bytter ut limet med f.eks. colltex-lim.

Enig - men FOR en dritt jobb å bytte lim! Nok arbeid med lim på papirrull, og jeg kan ikke forestille meg klinet om man går for tubelim.

Skrevet
sneakyowl skrev (9 timer siden):

Enig - men FOR en dritt jobb å bytte lim! Nok arbeid med lim på papirrull, og jeg kan ikke forestille meg klinet om man går for tubelim.

Jeg har ikke byttet, bare lagt på ny. Det går også til en viss grad å "friske opp" limet med å bruke hårføner eller være forsiktig med varmluftpistol.

Aller helst bør du ha et bord som er langt nok til hele fellen. Legg bakepapir eller matpapir under fellen og spenn den fast (f.eks med tvinger). Legg lim klattvis mot midten (prøv deg fram hvor og hvor mye). Varm limet opp med hårføner eller varmluftpistol, dra limet utover med en sparkelspade så du får det ut til kanten, og tykkelsen på laget ikke blir for stor. Limet blir tyntflytende når det blir varmt, så det renner delvis utover av seg selv, derfor bør det legges midt på så ikke for mye går utfor kanten.

• Liker 1
Skrevet
sneakyowl skrev (På 1.2.2025 den 0.26):

Går supergreit og raskt om ein har papp og hårføner. Gjer det stort sett ein gong kvart andre/tredje år. Oftare med dagens kortfellar. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Tessatroll said:

Går supergreit og raskt om ein har papp og hårføner. Gjer det stort sett ein gong kvart andre/tredje år.

Det var slik jeg pleide å gjøre det, men det går enda raskere og enklere med spesialverktøyet produsert av Colltex. Dette er bare en loddebolt med en slikkepott, så hvis man allerede har en loddebolt og kan finne en slikkepott til den, burde det også gjøre jobben.

https://www.decathlon.ch/de/p/heizkratzer-fuer-skifelle-tourenski/_/R-p-X4016175?mc=4016175&gad_source=1&utm_campaign=ch_t-perf_ct-pmax_n-ski-snow-accessory_ts-gen_f-cv_o-roas_spu-win_pnl-ecom_l-de_pp-gads_bm-roa_pr-cpc_at-kwd_&utm_medium=cpc&utm_source=google

Jeg pleide også å spre det nye limet med en Swix-skrape, men det kan gjøres mye bedre med en rull:

https://www.kustersport.ch/app/easyshop/info?partno=191920001&seo=Colltex+Foam+Roller+45mm

Recoating video tips from Colltex:

https://www.colltex.ch/en/recoating

• Liker 1
Skrevet
Swiss John skrev (2 timer siden):

Det var slik jeg pleide å gjøre det, men det går enda raskere og enklere med spesialverktøyet produsert av Colltex. Dette er bare en loddebolt med en slikkepott, så hvis man allerede har en loddebolt og kan finne en slikkepott til den, burde det også gjøre jobben.

Misvisande skrive av meg på farten.

Eg skrapar med stålskrape etter å ha varme opp med føne. Fellen er fastspent på papp for å sleppe griseri. 

Tek ikkje mange minutt å rense et par kortfellar. Den tida har eg 😅

Skrevet
Tessatroll skrev (8 timer siden):

Går supergreit og raskt om ein har papp og hårføner. Gjer det stort sett ein gong kvart andre/tredje år. Oftare med dagens kortfellar. 

Det kan ha vært en dårlig opplevelse da jeg gjorde det litt uforberedt med kredittkort som skrape og glemme å ha noe underlag annet enn kjøkkenbenken 😅

• Hehe 2
  • Trist 1
  • 8 måneder senere...
Skrevet
sneakyowl skrev (På 21.1.2025 den 8.11):

Fortsettelse på denne avsporingen (kanskje skille ut postene til egen tråd? Brukte lang tid på å finne igjen denne :D)

Oppdatert: Poster relatert til kort/langfell hybridsystem er skilt ut til denne nye tråden fra: https://www.fjellforum.no/topic/63287-hvilke-fjellski-og-kort-eller-lang-fell/

Jeg fikk tak i noen pent brukte 45mm mohair langfeller på Finn til en grei krone. Disse kunne jeg klippe litt i uten å få dårlig samvittighet, så nå blir det test av dette i praksis kommende sesong! ;)

image.thumb.png.a7a54eccfa06dc6c51bb3750479dbbca.png

(Ble litt dårlig klipp på fell nr 2 der)

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.