Gå til innhold
  • Bli medlem

Da var endelig en 3D printer i hus, noen med tips eller erfaringer rundt hva dette kan brukes til i friluftslivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

IMG_2510.thumb.jpeg.316a7f6f8c1dc8835b3b8056495dbb0b.jpeg

Da har jeg endelig fått 3D Printer i hus, har jo tenkt på dette lenge og vurdert mange modeller, men endte til slutt opp med å kjøpe noe av det billigste man finner på markedet, Bambu Lab A1 Mini som koster nett i underkant av 3000 kroner og kan printe innenfor et område på 18x18x18 cm. Det finnes billigere, men denne er visstnok mye mer driftssikker og enklere, noe som fristet for min del. 

Så langt har jeg ikke rukket å gjøre så mye vettig med det, men lurte på hvilke erfaringer andre har. For min del har jeg så langt bare brukt ca 20 gram med PLA plast til å teste utskrifter og kvalitet, samt å fikle litt med instillinger. Det som er synlig i bildet krever omtrent 10 gram plast totalt. 

Men jeg har kjøpt inn PCTG som, visstnok skal være den plasten som har den høyeste kvaliteten av de som fungerer på min printer. Det finnes andre typer med vesentlig mer styrke, men jeg velger å begynne enkelt og relativt billig. :)

Manuelt oppsett av maskinen tok meg ca en halvtimes tid, og mesteparten tiden ble da brukt på å finne ut at jeg måtte skru ut 4 skruer før jeg monterte noe annet i samme skruehull, samt hvordan jeg skulle smøre Y-Aksen, noe som også viste seg å være svært enkelt å gjennomføre.

Når maskinen var klar fra min side kjørte den selv en kalibrering som blant annet gjorde bed-leveling, motorvibrasjonstester og annet. Det tok en ny halvtimes tid og alt skjedde automatisk. 

Printingen er så langt gjort fra Makerworld, som er Bambu Lab sin egen løsning. Alt jeg finner på denne siden er i praksis bare å velge for så å trykke print. Og de små båtene tok ca 25 minutter per stykk å printe ut. Mens skrapen som ligger ved siden av bare tok 22 minutter. Skal man printe større ting kan det fort gå en dag eller to å printe ut delen med min printer. Andre dyrere modeller er vesentlig raskere. 

Med tanke på kvaliteten må jeg si at det er sterkere enn jeg hadde trodd, siden jeg så langt bare har printet med den billigste og enkleste PLA plasten hadde jeg ikke så høye forventninger men den gjør det bedre enn jeg skulle tro. 

For min del virker dette som en helt topp løsning for å kunne printe ut ekstrautstyr, lage egne tilpasninger eller printe ut nye reservedeler til ting man har kjøpt. Og kanskje spesielt for oss som bor her i Norge, hvor det kan være vanskeligere enn normalt å få tak i enkelte varer. 

Noen som har erfaringer eller tips rundt dette?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.