Gå til innhold
  • Bli medlem

Rab Vapour barrier socks - Eller andre...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen her som har erfaringer med Rab Vapour barrier socks - Dampsperresokkene?

https://rab.equipment/us/vb-socks

Tenker da mest på holdbarhet over tid og bruk, og om de virkelig er tette.

Jeg har brukt plastposer vanligvis når dampsperrer brukes i fjellskiskoene, men de har en tendens til å ryke etter hvert. Derfor ser jeg etter noe som kanskje holder en lang tur på noen uker, så jeg slipper å ta med massevis av poser.

Eventuelt andre gode dampsperresokker på markedet verdt å sjekke?

Ser at Exped også har "VBL socks". https://www.exped.com/en/products/accessories/vbl-socks

Endret av sneakyowl
  • sneakyowl endret tittelen til Rab Vapour barrier socks - Eller andre...
Annonse
Skrevet

Spørs hva du mener med holdbarhet over tid..

Mine begynte med at sømtapen løsnet i endene, og jobbet seg så innover mot midten med å løsne. Klipper av det som er løst, nå er det kanskje 5cm igjen midt på. Så røk en søm på hælen, den var ikke så komplisert å sy på nytt. Nå er stoffet kraftig slitt på hælene.

De funker best i kaldt vær (det er hovedintensjonen med de). Brukes de på vått føre, og skoene ikke er tette nok, stopper de ikke fuktighet "motsatt vei".

I motsetning til Exped har de snøring øverst, det funker bra. Skal jeg tippe har jeg over 100mil i de, men de er langt fra perfekte og varer ikke evig. Bruker Bridgedale Thermal Liner innerst og en syntetisk langrennssokk utenpå, eventuelt ullsokk om det er skikkelig kaldt. Støvler har vært Crispi Svartisen (75+BC) og noe Futura CXP. 

Exped sine er tynnere (pakker mindre), mangler snøringen, men er merkbart tettere fra nye. Merker det på at jeg blir klammere på beina i de. Begynte å bruke de på slutten av forrige sesong, så langtidserfaring med de har jeg ikke.

Konklusjonen: Jeg har brukt Rab på lange dagsturer og 3 netters teltturer. På dagsturer får en jo tørket støvlene hver dag. Har ikke opplevd isolasjossvikt i støvlene på teltturene, men jeg sitter igjen med en følelse av at de "puster litt for mye". Det betyr at de lekker litt fuktighet ut i støvlene, og får en ikke tørket støvlene på mange nok dager, kan det bli et problem. Så min foreløpige knapp er på Exped, men jeg kan ikke si noe om holdbarheten (enda).

• Takk 1
Skrevet

Nydelig, takk for erfaringsdelingen @Omnilite! Det høres ut i fra dette at Exped-sine er mer veien å gå for meg, men kanskje dobbelt par for å være sikker mtp slitasje.

Bruken for min del blir nok mest på turer over uke+ varighet. På kortere helgeturer rekker jeg ikke å gjøre skoene så våte at det gjør noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.