+Øystein_ Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Hei. Trenger noen tips og råd til en 111 stillebrenner som ikke brenner helt rent. Det er en gammel brenner fra forsvaret som jeg kjøpte på et overskuddslager. Har lest noen flere tråder på forumet og prøvd rengjøring av brennerkopp og alt av ytre flater. Prøver også Engelsens metode med lavt trykk. Under vises to bilder av brenneren. Det første bildet er rett etter opptenning, da brenner den med en fin blå flamme. Neste bilde er etter noen minutter med drift på lav effekt. Da blir flammen rødere. Virker som at den brenner dårligere når den blir varm. Jeg fyrer med Blåtind tennvæske, men har også prøvd fritidsparafin fra FK. Men så ingen forskjell. Er det samme dyse på disse som på bråkebrenneren? Siden jeg har prøvd å bytte dyse med en bråkebrenner jeg har og det hjalp heller ikke. Skulle gjerne hatt den til å brenne litt ordentlig siden jeg tenker å bruke den til teltfyring i vinter. Og man blir jo helt koko av å høre på en bråkebrenner i lang tid. Siter
frankdrebin Skrevet 2 timer siden Pålogget Skrevet 2 timer siden (endret) Etter mitt skjønn er ikke dette forurenset brenning, men heller tendenser til underbrenning. Trolig lekkasje under "klokka". Mikrohull i kveilen som skal gassifisere mistenker jeg. Endret 2 timer siden av frankdrebin la til "klokka" for å tydeliggjøre hva og hvor jeg mente 1 Siter
+Øystein_ Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Men burde det ikke da kommet gass eller parafin ut av det hullet når jeg åpner ventilen? Eller kommer det parafingass ut under klokka, annet enn det som skal komme ut av dysa? Siter
frankdrebin Skrevet 1 time siden Pålogget Skrevet 1 time siden Jeg tipper det er så lite at det er omtrent kun gassifisert som kommer ut. Prøv følgende: 1: Fyr opp 2: Når rød flamme oppstår 3:Skru av brenneren 4: Løft av klokka med noe som tåler varmen 5: Se om du ser en liten tåkestråle under 1 Siter
+Øystein_ Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Hva skjer hvis man prøver å tenne på gasstrømmen ut av dysa uten at klokka står på? Blir det en flammekaster? Siter
frankdrebin Skrevet 1 time siden Pålogget Skrevet 1 time siden Øystein_ skrev (1 minutt siden): Hva skjer hvis man prøver å tenne på gasstrømmen ut av dysa uten at klokka står på? Blir det en flammekaster? Hvis du klarer å antenne den, da blir det det. Ikke gjør det. Siter
+Øystein_ Skrevet 57 minutter siden Forfatter Skrevet 57 minutter siden Jeg prøvde litt nå. Tok av klokka (med stengt ventil) og rota litt nedi der med en gassflamme for å se om noe tok fyr. Men det gjorde ikke det. Så det virker jo tett. Men kan jo hende det er et lite hull som lukker seg med en gang jeg stenger flammen. Hva er det som gjør at du tror det er underbrenning? Bare den røde flammen? Siter
frankdrebin Skrevet 33 minutter siden Pålogget Skrevet 33 minutter siden Fargen på klokka synes jeg virker mye mer oransje enn noen av de som er i hus her. Det minner meg om underbrenning. Siter
LitekH Skrevet 26 minutter siden Pålogget Skrevet 26 minutter siden Tusen takk for at dere deler verdifulle erfaringer og tips. Ser ut som om jeg har samme problemet på min 111. Den brenner også med en blå-rød farge på fritidsparafin. Siter
frankdrebin Skrevet 17 minutter siden Pålogget Skrevet 17 minutter siden Øystein_ skrev (37 minutter siden): Jeg prøvde litt nå. Tok av klokka (med stengt ventil) og rota litt nedi der med en gassflamme for å se om noe tok fyr. Men det gjorde ikke det. Så det virker jo tett. Men kan jo hende det er et lite hull som lukker seg med en gang jeg stenger flammen. Hva er det som gjør at du tror det er underbrenning? Bare den røde flammen? Kan du ta bilde av den naken? Bare for ordens skyld - jeg har lært mye av det jeg kan fra Classiccampstoves.com. Du finner MANGE artikler der om akkurat dette emnet. Mesteparten jeg har lært er av min far, som samler og har 111T som sin favorittbrenner. Jeg skal høre med ham i morgen om han er enig i min vurdering. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.