Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Skrevet

Den må jeg høre på. Hvilke apper foretrekker du? I sommer brukte jeg ut.no som ikke var veldig brukervennlig, men de andre appene viser ikke dnt-rutene. Brukte i tillegg Komoot, Mapy, Google Maps og Norgeskart. Den beste jeg har brukt var FarOut i USA, hvor det ligger inne en rød strek for stien du går, masse informasjon om avstander, høydeprofiler, leirplasser, vannkilder, utsiktspunkt, steder å handle etc, og informasjonen blir hele tiden oppdatert av brukerne med vurderinger og siste nytt

• Liker 1
Skrevet

Så den finnes ikke for Android? Egentlig overraskende at ikke DNT har utviklet en bedre kart-app 

Skrevet
peik skrev (3 timer siden):

Så den finnes ikke for Android?

Jo, men ikke med samme funksjonalitet.

Det finnes en del til Android også. Billigst offline løsning er å bruke Varsom sin app, og laste ned kart der. Den er gratis. 
Hvor skulle i løpet av sommeren vært slått sammen med ut.no appen. Men har ikke skjedd enda.

peik skrev (3 timer siden):

Egentlig overraskende at ikke DNT har utviklet en bedre kart-app

Jeg har slitt mye med ut appen, funker kun på nedlasting av knøttsmå kart. Men utviklingen og vedlikehold av apper er dyrt. 
Til Android finnes det fler som er ok, men de koster litt, og en del av de deler dine data…🙈

Skrevet

Til Android vil jeg igjen anbefale OsmAnd~ som er tilgjengelig fra F-Droid. Denne er open-source og helt gratis.

Jeg bruker den til det aller meste av kartfunksjoner på mobilen, den største nedsiden for min del er at den (i alle fall på min telefon) bruker en del strøm og gir økt temperatur i telefonen, men dette er visst ikke noe som alle opplever. YMMV.

Kort oppsummert kan denne:

• Laste ned OpenStreetMap data offline, slik at ruting, søk osv. fungerer også uten nett. Dette inkluderer en god del stier, traktorveier, buer/koier, gapahuker og annen friluftsrelatert informasjon som OSM-brukere legger inn. Jeg bruker noe av fritida på å legge inn slikt i mine egne turområder, slik at det på sikt kan komme flere til gode.
  • Legge til nettkart direkte i appen. For min del har jeg lagt til Topografisk Norgeskart, Toporaster, Sjøkartraster, Bratthetskart, Bratthetskart med utløpssoner og noen flere. Appen kan også laste ned utvalgte områder av disse kartene for offline bruk.
  • Sette opp ulike profiler i appen, med kjapp bytting mellom disse. Hver profil kan ha ulike kartkombinasjoner (man velger kartkilde + ev. overleggskart og underlagskart, hvor gjennomsiktigheten av disse styres gjennom en glidebryter), samt ulikt oppsett for navigering. Jeg har profiler for eksempelvis «urban gange», turgåing etter sti (navigerer langs stier og veier), turgåing i terreng (navigerer i rettlinje), sykkel, padling, skigåing osv. Ulike kartstiler kan benyttes for de ulike profilene, så på skigåing-profilen benytter jeg vintertema, der skiløyper fremheves og navigeres etter. Likt for sykkel, men da med sykkelruter.
  • Til jakta og lignenge importerer jeg jaktområdets avgrensning som GPX-fil direkte inn i appen.
  • Appen støtter også nedlasting av terrengmodell, og kan hensynta stigning i ruting, og viser høyder i lengdeprofil av rute/spor om ønskelig. I tillegg kan kartene draperes på en 3D-modell av terrenget (med vertikal forsterkning om man vil), så man har et 3D-kart.
  • Man kan velge synlighet på visse typer POIs for hver profil. For eksempel har jeg Ly (gapahuker, koier, buer osv.) synlig på turgåingsprofilene.
  • Gjennom nedlasting av OSM-data ligger «alle» (med forbehold) verneområder tilgjengelig offline, med omriss og lenke til Miljødirektoratets sider for verneområdet, med videre lenker til verneformål, -bestemmelser og -forskrifter.

Helt sikkert flere funksjoner jeg ikke kommer på i farta. Den har et noe «tungt» brukergrensesnitt i starten, men etter litt tilvenning synes jeg det funker helt supert.

• Liker 1
Skrevet
Måssåbjønn skrev (1 time siden):

Til Android vil jeg igjen anbefale OsmAnd~ som er tilgjengelig fra F-Droid. Denne er open-source og helt gratis.

Jeg bruker den til det aller meste av kartfunksjoner på mobilen, den største nedsiden for min del er at den (i alle fall på min telefon) bruker en del strøm og gir økt temperatur i telefonen, men dette er visst ikke noe som alle opplever. YMMV.

Kort oppsummert kan denne:

• Laste ned OpenStreetMap data offline, slik at ruting, søk osv. fungerer også uten nett. Dette inkluderer en god del stier, traktorveier, buer/koier, gapahuker og annen friluftsrelatert informasjon som OSM-brukere legger inn. Jeg bruker noe av fritida på å legge inn slikt i mine egne turområder, slik at det på sikt kan komme flere til gode.
  • Legge til nettkart direkte i appen. For min del har jeg lagt til Topografisk Norgeskart, Toporaster, Sjøkartraster, Bratthetskart, Bratthetskart med utløpssoner og noen flere. Appen kan også laste ned utvalgte områder av disse kartene for offline bruk.
  • Sette opp ulike profiler i appen, med kjapp bytting mellom disse. Hver profil kan ha ulike kartkombinasjoner (man velger kartkilde + ev. overleggskart og underlagskart, hvor gjennomsiktigheten av disse styres gjennom en glidebryter), samt ulikt oppsett for navigering. Jeg har profiler for eksempelvis «urban gange», turgåing etter sti (navigerer langs stier og veier), turgåing i terreng (navigerer i rettlinje), sykkel, padling, skigåing osv. Ulike kartstiler kan benyttes for de ulike profilene, så på skigåing-profilen benytter jeg vintertema, der skiløyper fremheves og navigeres etter. Likt for sykkel, men da med sykkelruter.
  • Til jakta og lignenge importerer jeg jaktområdets avgrensning som GPX-fil direkte inn i appen.
  • Appen støtter også nedlasting av terrengmodell, og kan hensynta stigning i ruting, og viser høyder i lengdeprofil av rute/spor om ønskelig. I tillegg kan kartene draperes på en 3D-modell av terrenget (med vertikal forsterkning om man vil), så man har et 3D-kart.
  • Man kan velge synlighet på visse typer POIs for hver profil. For eksempel har jeg Ly (gapahuker, koier, buer osv.) synlig på turgåingsprofilene.
  • Gjennom nedlasting av OSM-data ligger «alle» (med forbehold) verneområder tilgjengelig offline, med omriss og lenke til Miljødirektoratets sider for verneområdet, med videre lenker til verneformål, -bestemmelser og -forskrifter.

Helt sikkert flere funksjoner jeg ikke kommer på i farta. Den har et noe «tungt» brukergrensesnitt i starten, men etter litt tilvenning synes jeg det funker helt supert.

Jeg har forsøkt meg litt på OsmAnd, og synes brukerterskelen er noe høy - har derfor ikke gidda å sette den opp på ny etter at jeg byttet til ny telefon for litt siden. Men siden du nevner Ly: Vet du om man man spesifisere den nærmere? Jeg hadde også satt opp Ly, men slet med at busskur også kom med uten at jeg greide å ekskludere de. 

Skrevet (endret)
Kvennavika skrev (15 minutter siden):

Men siden du nevner Ly: Vet du om man man spesifisere den nærmere? Jeg hadde også satt opp Ly, men slet med at busskur også kom med uten at jeg greide å ekskludere de. 

Javisst! Man kan søke opp Ly i POI-menyen, velge Ly (Tjeneste), og så velge filterikonet. Der får du mulighet til å filtrere på Type, for eksempel «Gapahuk» :) Da slipper du busskur (som ligger under typen «Kollektivtransport» i filteret). Ikke den mest intuitive fremgangsmåten, men den funker. På samme måte kan man filtrere masse andre POIs også.

Endret av Måssåbjønn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.