Populært innlegg +Dompappen Skrevet onsdag kl 12:17 Populært innlegg Skrevet onsdag kl 12:17 Forsvaret har lansert en håndbok for overlevelse vinterstid. Denne kan lastes ned alle Et bra poeng mener jeg: "Den beste måten å håndtere en overlevelsessituasjon på er å unngå en overlevelsessituasjon, men om du skulle havne i en slik situasjon så husk at overlevelse ikke er en selvfølge. Ingen er en overlever før man er blitt reddet eller har reddet seg selv" Pressemelding: https://www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse/aktuelt/overlevelse-handbok Kan lastes ned her: https://regelverk.forsvaret.no/view/doccard/version:25831565?attachments=[25831593%2C+25831566] 9 1 Siter
Lompa Skrevet torsdag kl 22:31 Skrevet torsdag kl 22:31 Takk! Den ser utrolig bra ut. Og rådene er, som alt Forsvaret leverer, solide og gjennomprøvde. Siter
+sneakyowl Skrevet i går, 06:16 Skrevet i går, 06:16 Bra tips, og fint å få bekreftet det jeg alltid har trodd om snøhuler - Det er ikke for nødstilfeller . Da er det mye mer effektivt å lage en flatmarksgrop og lage et tak over denne. Jeg har enda til gode å prøve en natt i en flatmarksgrop, men planlegger en helgetur kommende vinter med det som mål. Jeg lurer litt på: Istedenfor å bygge taket med snøblokker så har jeg alltid tenkt at det enkleste må være å legge jervenduken flatt over med en liten glippe i ene enden for luft og plugge den ned + Legge litt snø på. Er det noen gode argumenter mot dette? I kraftig snøføyke kan jeg ikke se for meg at det legger seg fryktelig mye snø på "taket" så lenge det ligger såpass flatt langs bakken. Siter
+ost Skrevet i går, 09:48 Pålogget Skrevet i går, 09:48 Lompa skrev (11 timer siden): (...) som alt Forsvaret leverer, solide og gjennomprøvde. Slik de leverte Helge Ingstad til andre sjøfarende? (Sorry, men Alt Forsvaret gjør er ikke alltid like gjennomtenkt). 2 Siter
Måssåbjønn Skrevet i går, 10:34 Pålogget Skrevet i går, 10:34 ost skrev (42 minutter siden): Slik de leverte Helge Ingstad til andre sjøfarende? (Sorry, men Alt Forsvaret gjør er ikke alltid like gjennomtenkt). I det tilfellet var det vel ikke leveransen så fryktelig solid heller 😅 (Bare for klarhets skyld, så er jeg enig i at Forsvaret leverer mye annet som er bra altså 😉) Siter
GrendelRaptor8 Skrevet i går, 16:24 Skrevet i går, 16:24 ost skrev (6 timer siden): Slik de leverte Helge Ingstad til andre sjøfarende? (Sorry, men Alt Forsvaret gjør er ikke alltid like gjennomtenkt). Smurf Siter
Swiss John Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Sitat fra stabssersjant Arne Alexander Strand ved Forsvarets vinterskole: “Overlevelseshåndboken hjelpe deg med, mens viljen til å overleve ligger dypt begravet i våre instinkter og natur......” Jeg tviler på om denne fyren hadde med seg en overlevelseshåndbok, men han hadde definitivt noe dypt begravd i sine instinkter og natur: https://no.wikipedia.org/wiki/Jan_Baalsrud EDIT: Når jeg klikker på lenken i det opprinnelige innlegget får jeg dette: Http/1.1 Service Unavailable Kjenner noen til en annen kilde for dokumentet? Endret 6 timer siden av Swiss John Siter
Nils Einar Ljosland Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden @Swiss John Jan Baalsrud hadde sannsynligvis overlevelsestrening fra UK, det var vanlig at personell lært opp av SOE fikk det. Britisk overlevelsestrening fra andre verdenskrig var stort sett beregnet på at piloter og andre som trengte det, skulle få litt opplæring særlig med tanke på at mange kom fra byen. Det finnes eksempler på folk som kom fra landsbygda, som gjennomgikk britiske overlevelseskurs under andre verdenskrig. De var ikke nødvendigvis veldig imponert. Overlevelsestreningen fra andre verdenskrig, tok også hensyn til, at det på den tiden i stor grad var mulig å flykte fra krigsfangenskap. Svelge kompasser, gjemme utstyr til å dirke låser i skoen osv. Siter
Umulius Kjakabråtan Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden De norske Spesialsodatene som tjenestegjorde i det som kalles Kompani Linge, herunder Baalsrud, ble selektert og utdannet på ulike Special Training Schools i Storbritannia. Kursene fulgte en definert progresjon. Treningen ble gradvis fysisk hardere, omfattet grunnleggende soldatferdigheter, nærkamp med og uten våpen, sabotasje (sprengningstjeneste) og samband. Så langt jeg vet ble det ikke gjennomført egne overlevningskurs slik det britiske og norske forsvaret har gjort siden 1980 - tallet. Forvarets overlevelseshåndbok er en ny utgave av tidligere utgitte bøker. Den gir en grei teoretisk innføring. Men slike ferdigheter må læres og øves i praksis før du havner i en nødsituasjon. Man må også skille mellom å overleve når man har alt sitt tilgjengelig utstyr inntakt, og det å rømme som krigsfange, i verste fall med kun uniform eller fangedrakt. Baalsrud hadde åpenbart en ekstrem vilje til å overleve. Men som han selv presiserte flere ganger, han hadde aldri overlevd uten hjelp fra lokale som stilte opp med fare for sitt eget liv. 2 Siter
Nils Einar Ljosland Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden @Umulius Kjakabråtan Svein Blindheim nevner i boken sin at de fikk overlevelsestrening, og at han ikke var veldig imponert.... Siter
Umulius Kjakabråtan Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Spørsmålet er hva Blindheim mente med overlevelsestrening. Mulig flere oppfattet en del av kursene og øvelsene som det. Men jeg har ikke sett kilder som omtaler noen av kursene Special Operations Executive (SOE) gjennomførte som overlevelseskurs (Survival training) iht det vi driver med i dag. Men denne diskusjonen blir ett sidespor uten praktisk verdi for tematikken. Beklager at jeg «dro» det opp. Mitt poeng er at disse disiplinene må trenes og praktiseres. Og viljen til å overleve er en grunnleggende faktor. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.