Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gabs88 skrev (På 23.7.2025 den 11.53):

https://www.westsystem.no/produkt/ocean-signal-rescueme-plb1-personlig-nodpeilesender/?gad_campaignid=17191378700

Da er endelig PLB1 bestit. Får håpe jeg aldri får bruk for den. 

Sendte samtidig søknad til NKOM, det tok under 30 minutter før den ble godkjent. 

En stund helte jeg mer og mer mot PLB, men etter all landbasert kommunikasjon i hele Spania ble slått ut for en tid tilbake, så var det en grei påminnelse om at nød-kommunikasjon kanskje bør vurderes i et bredere perspektiv. Ikke bare til turbruk.

Foreløpig har jeg gått for den aller dårligste løsningen, og har ingen av delene så lenge jeg sitter her lamslått med beslutningsvegring 😄

Annonse
Skrevet
2 hours ago, aico said:

En stund helte jeg mer og mer mot PLB, men etter all landbasert kommunikasjon i hele Spania ble slått ut for en tid tilbake, så var det en grei påminnelse om at nød-kommunikasjon kanskje bør vurderes i et bredere perspektiv. Ikke bare til turbruk.

Foreløpig har jeg gått for den aller dårligste løsningen, og har ingen av delene så lenge jeg sitter her lamslått med beslutningsvegring 😄

For min del er det enkelt, jeg tviler på at jeg vil havne i en nødsituasjon hvor min personlige satelittkommunikator vil være utslagsgivende. 

Men det var en kar som døde i min kommune for mange år siden på grunn av at han satte fast foten mellom et par steiner langt oppe i fjellet. Og det er i praksis den jeg kjenner skoen trykke, Jeg er en person som kan finne på å stikke på tur kl. 5 om morgenen langt opp i fjellet, utenfor telefondekning, uten å si i fra til noen at jeg har reist eller hvor jeg skal. 

I tillegg til det er Cospas-Sarsat systemet det som så langt jeg forstår er best på å få ut et signal, så er i en nødsituasjon langt oppe i fjellet så er det høyere sannsynlighet for at en PLB vil fungere enn at Garmin vil gjøre det.  Og så er det ikke minst en faktor at batteriet varer i 7 år, noe som reduserer risikoen for at det er utladet den dagen jeg finner ut at jeg trenger det. eller eventuelt at jeg har satt den på lading for så å glemme den igjen hjemme.. :)

Skrevet
Gabs88 skrev (59 minutter siden):

For min del er det enkelt, jeg tviler på at jeg vil havne i en nødsituasjon hvor min personlige satelittkommunikator vil være utslagsgivende. 

Men det var en kar som døde i min kommune for mange år siden på grunn av at han satte fast foten mellom et par steiner langt oppe i fjellet. Og det er i praksis den jeg kjenner skoen trykke, Jeg er en person som kan finne på å stikke på tur kl. 5 om morgenen langt opp i fjellet, utenfor telefondekning, uten å si i fra til noen at jeg har reist eller hvor jeg skal. 

I tillegg til det er Cospas-Sarsat systemet det som så langt jeg forstår er best på å få ut et signal, så er i en nødsituasjon langt oppe i fjellet så er det høyere sannsynlighet for at en PLB vil fungere enn at Garmin vil gjøre det.  Og så er det ikke minst en faktor at batteriet varer i 7 år, noe som reduserer risikoen for at det er utladet den dagen jeg finner ut at jeg trenger det. eller eventuelt at jeg har satt den på lading for så å glemme den igjen hjemme.. :)

Tenkt slik i mange år jeg også, men skaffet meg nå en Garmin InReach Mini til slutt jeg også.

Så håper jeg at jeg aldri får brukt for den til annet enn å sjekke værmeldinger. 

Men to ting var utslagsgivende:

1. I mine yngre år kjørte jeg utfør en fjellskrent på ski i white-out-conditions og skadet meg stygt. Jeg er ofte alene på tur, men akkurat denne turen var min bror med. Fikk pakket meg inn i sovepose og fjellduk, og så satt han av gårde gjennom natten på en hard 6 timers tur og fikk varslet slik at Røde Kors fikk hentet meg på scooter (for dårlig vær til helikopter).
Hadde jeg vært alene på den turen og uten satellitt-kom så hadde det vært game over.

2. Der vi jakter ryper er et av stedene i Norge lengst fra mobildekning. Jeg vært på rypejakt et annet sted i landet hvor en jeger ble truffet av et vådeskudd. Hvis noe slikt skjer eller bare en annen alvorlig skade hadde skjedd i utkanten av jaktterrenget så tipper jeg det vil være minimum 4-5 timer hard gange til nærmeste sted med mobildekning.

Better safe than sorry…

Skrevet
aico skrev (5 timer siden):

Dette er nok den beste PLBen man får kjøpt. Varer lenge, og er en god livsforsikring. Blir ikke så mange kronene per år:

https://seatronic.no/jotron-tron-sa20-plb-personlig-nodpeilesender-med-gps-og-rls-jo104500

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.