Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har erfaring med denne jakka? Se link.

Vurderer generelt å ha med en lett regnjakke på fjelltur denne sommeren, eller ta med min "oljehyrejakke" fra Helly Hansen, som tåler alt av regn, men som veier mye og er temmelig ikke- pustende. Kom gjerne med innspill og tips om jakker. 

https://www.sportsnett.no/rab-30-cinder-phantom-jacket-p21408/ebony-m-v112172

Endret av thomas christensen
Annonse
Skrevet

Jeg fraråder generelt 2- til 2,5-lags jakker, spesielt ved bruk av sekk. Etter min erfaring slites membranet raskt, og man ender opp med å produsere unødvendig avfall for å spare noen få gram. (Andre kan selvsagt ha andre erfaringer.)

2- til 2,5 lags er også glatt og klam mot huden, sammenlignet med 3 lags, og kan være vanskelig å ta på seg når det er vått (klistrer seg fast).

Dessverre er det dårlig utvalg av lette 3-lags jakker i padlekategorien, men på landsiden finnes det mange gode alternativer.

En god 3-lags jakke puster så godt i tørt vær at jeg ofte bruker den som vindjakke – eller bare en tettstrikket genser når det er mindre vind. Er det både vind og kaldt samtidig, går begge på.

• Liker 1
Skrevet

Har bägge typerna klart att 3L är mycket bättre men också tyngre och dyrare.

Om man bara använder jackan 1-2 v år så duger de billiga har man den året runt är 3 L värt att köpa.

Jag som har använt enkla regnkläder förr i fjällen uppskattade även de enklaste när de kommit på marknaden.

Köpte Bergans V2 rab. Lättvikt variant luktade illa och var lika 2-2.5 HH jackan hade tidigare i känsla.

Jag har tänkt använda den som enda jackan vilket även fungerade med den enklare typen.

Att det  blir så de fastnar mot huden kommer när man ej tar av sig jackan när det slutar regna utan låter jackan torka på kroppen.

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at alle regnjakker er klamme uansett hvor mye de "puster". Så nå har jeg en billig sak fra Marmot som har lufting med glidelås under armene. Det er genialt. Ellers merker jeg ikke forskjell på antall lag, dyr, billig, hva membranen heter eller hvem som har laget det. Enten blir du våt av regnet, eller så blir du våt av svette. Fysisk lufting er bedre enn ingen lufting, men du blir fortsatt klam.

Ull innerst, ull mellom og vanntett øverst -- med alle lufteluker åpne. Om regnjakka koster 299 eller 10999 merker du bare på kontoen (og vekta).

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt en Haglöfs LIM gore-tex-jakke i over 3 år nå, med tilhørende bukse. Jeg bruker det som et lett regnsett, og ikke noe jeg går i hele tiden. Hele settet veier vel 400-450 g eller noe deromkring. Slitestyrken er selvfølgelig ikke den samme som på et sett som veier tre ganger så mye, men jeg synes det har klart seg forbausende bra. Jakka har noen små hull i innerdelen av stoffet rundt midja, trolig fordi jeg går med et hundebelte som gnisser litt Buksa har noen småhull helt nederst.

Komforten er helt okei. Fordi plaggene er så lette så suger de til seg lite vann i regn, og tørker dermed raskere og er mer behagelige å gå med når det er både regn og varme. Jakka puster noe bedre enn tradisjonelle regnklær, men er såklart klammere enn ei vindjakke. 

Jeg kommer til å kjøpe tilsvarende sett på nytt den dagen det er utslitt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har samme settet. Virker utmerket mot regn, vind og insekter. Brukte det bl a i tre måneder på Appalachian Trail med mye kraftig regn og vind de første ukene. Mitt veier 544 g til sammen for bukse i str XL og jakke i str XXL. Veldig anvendelig og praktisk

Endret av peik
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.