+Marius Engelsen Skrevet tirsdag kl 15:11 Pålogget Skrevet tirsdag kl 15:11 Jeg trenger ny powerbank. Den 20 000 mah jeg hadde, druknet på sist tur 😕 Litt usikker på om jeg bør gå for en 30 000 mah, eller kanskje 2 stk. 15 000 mah. Eller kanskje to stk. 10 000 mah Jeg drar på turer som varer alt i fra en helg, til 2 uker. Jeg skal da lade: - Smarttelefon ca. hver 4./5. dag. - Nokia knappetelefon en gang i uken. - Håndholdt VHF radio lades kanskje en gang om turen overstiger en uke. Kanskje det er greit å gå for to mindre, så slipper jeg å drasse med ett stort beist om jeg skal på kortere gåturer i fjellet. Noen anbefalinger? Mest mulig strøm for grammene. Jeg har ingen avanserte behov. Siter
+Gabs88 Skrevet tirsdag kl 15:49 Skrevet tirsdag kl 15:49 https://www.netonnet.no/art/mobil-smartklokke/mobiltilbehor/powerbank/andersson-prb-x2000-powerbank-20-000-mah-pd30w/1033289.11546/ Denne blir typisk anbefalt i Norge, Tek.no testet den i 2019 og 2024 og den vant overlegent begge ganger pga høy faktisk kapasitet. Den har 74% av oppgitt kapasitet som faktisk kapasitet. Den veier ca 420g i nyeste versjon og gir med det 35 mAh per gram. Og har hurtiglading tilgjengelig (35W). Den har da 4 porter, viser gjenværende kapasitet og lader ting raskere enn Nitecore som jeg har linket under. Det finnes noen powerbanker som er veldig mye dyrere, samt lettere, Som feks Nitecore Summit: https://www.fjellsport.no/merker/nitecore/nitecore-nb20000-gen-3-black-P474-8539?channable=01384b6964003437342d383533391d&variantId=474-8539&utm_campaign=05. Kelkoo Shopping Promotion [high]&gad_campaignid=20248680429 Nitecore Summit 20000 gir 62% av oppgitt kapasitet, altså 12400 mAh, og veier 291g. Det git 42.6 mAh per gram. Men da har du også færre porter, lavere kapasitet per powerbank, mye tregere lading og den har ikke skjerm som viser gjenværende kapasitet. Det er faktisk ganske digg å kunne trykke på Andersson powerbanken å se akkurat hvor mye som er igjen. Når det kommer til 1 vs 2, så er svaret at du BØR velge 2 rett og slett fordi at du risikerer at en av dem ryker. Hvis den ene powerbanken du har med deg ryker så sliter du mer enn hvis en av to ryker. 1 1 Siter
+Marius Engelsen Skrevet tirsdag kl 15:55 Pålogget Forfatter Skrevet tirsdag kl 15:55 Se der ja. Den så ikke dum ut! Da tenker jeg at jeg kjøper denne, pluss en liten sak på 10.000 mah. Jeg ser det er noen små som har integrert USB-C og Lightning kabel. Virker enkelt og greit, særlig når ungene stikker av med de konstant og tar med seg kablene her og der Gabs88 skrev (2 minutter siden): Når det kommer til 1 vs 2, så er svaret at du BØR velge 2 rett og slett fordi at du risikerer at en av dem ryker. Hvis den ene powerbanken du har med deg ryker så sliter du mer enn hvis en av to ryker. Det går visst litt seint her av og til. Dette er jo så opplagt at jeg burde ha tenkt dette ut for lenge siden. Powerbanker er ikke evigvarende, og tåler heller ikke allverden (særlig ikke vann). Så da er det greit å dele strømmen ut over flere enheter Siter
+rune1974 Skrevet tirsdag kl 16:48 Skrevet tirsdag kl 16:48 Var der ikke også en norsk test hvor biltema’s powerbank blev anbefalet ? De er i hvertfald pris billige 1 Siter
+Gabs88 Skrevet tirsdag kl 18:52 Skrevet tirsdag kl 18:52 2 hours ago, Marius Engelsen said: Se der ja. Den så ikke dum ut! Da tenker jeg at jeg kjøper denne, pluss en liten sak på 10.000 mah. Ja du sier ikke hvem du valgte? Siter
+Marius Engelsen Skrevet i går, 07:55 Pålogget Forfatter Skrevet i går, 07:55 Som liten powerbank ble det denne. Jeg synes det virker greit med fast USB-C og Lightning kabel på en enkel hverdags- og helgepowerbank. https://www.teknikkdeler.no/produkt/joyroom-225-w-powerbank-10000-mah-hurtiglading-med-doble-kabler-bla Men jeg ser de har en tilsvarende med faste kabler, som er både vanntett og støvtett, med deksler foran de ledige portene, og lommelykt. Virker jo ikke dumt det egentlig. Hadde jeg hatt en slik i forrige uke, når bakluken på kajakken ikke var skikkelig lukket og vi padlet i medsjø og 17m/s medvind fra Selje og forbi Måløy, ville den ha overlevd. Men de blir større og tyngre, og da er de mindre egnet til hverdags og å sende med jentungen når hun har glemt å lade mobilen. https://www.teknikkdeler.no/produkt/joyroom-225-w-powerbank-med-usb-a-og-usb-c-kabler-10000mah-svart Siter
+Gabs88 Skrevet i går, 08:33 Skrevet i går, 08:33 37 minutes ago, Marius Engelsen said: Som liten powerbank ble det denne. Og den store? Siter
+Marius Engelsen Skrevet i går, 10:42 Pålogget Forfatter Skrevet i går, 10:42 Gabs88 skrev (2 timer siden): Og den store? De hadde ikke andersson inne. Men jeg fant en som tilsvarer andersson på papiret. Display, hurtiglading etc. Og 400 gram. 219kr er et godt kjøp tenker jeg. https://www.teknikkdeler.no/produkt/sign-super-powerbank-20000mah-225w-hvit#aw_source=ps-fabe90ba-26f7-4fb5-9ec4-b8161cc13ba2|66286b12f3d8b43608fc7790|sign ekstre|pos:1|per:false| Men det er stor variasjon i batterier. Så om en powerbank leverte 70% kapasitet i en test, kan neste måneds produksjon opptre litt annerledes. Samtidig ble det to korte ladeledninger til turbruk. Jeg har både USB-C, Micro-USB og lightning enheter som jeg har med på tur: Siter
+sneakyowl Skrevet 18 timer siden Pålogget Skrevet 18 timer siden Nevnte Andersson powerbank er overlegen på alle områder inkl. pris er mitt inntrykk. Har selv en som er med på de fleste turer. Et stort pluss er at det er 0-100 LED indikator på den istedenfor irriterende 3-4 LED prikker for å si noe om gjenværende kapasitet. På tur nå bruker jeg en mye dyrere Nitecore Carbo 2000, mest for å spare noen ekstra gram fra Andersson powerbanken. Den fungerer bra, men uten å ha gjort noen vitenskapelige tester sier noe meg at jeg får mindre ut av den enn Andersson sin. 1 Siter
+tshansen Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Problemet med de fleste powerbank som er på markedet er at de yter særdeles lavt i forhold til oppgitt styrke eller kapasitet. Jeg har selv som @sneakyowl veldig god erfaring med Andersson banker. Men de beste jeg har hatt som har holdt godt over tid er ANKER, men de bløffer godt på kapasitet i forhold til en del andre på markedet. Siter
+zimwalker Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden sneakyowl skrev (2 timer siden): Nevnte Andersson powerbank er overlegen på alle områder inkl. pris er mitt inntrykk. Har selv en som er med på de fleste turer. Et stort pluss er at det er 0-100 LED indikator på den istedenfor irriterende 3-4 LED prikker for å si noe om gjenværende kapasitet. På tur nå bruker jeg en mye dyrere Nitecore Carbo 2000, mest for å spare noen ekstra gram fra Andersson powerbanken. Den fungerer bra, men uten å ha gjort noen vitenskapelige tester sier noe meg at jeg får mindre ut av den enn Andersson sin. Skriver under på dette. Bruker begge. Veldig fornøyd med begge. Samme inntrykk hva gjelder Anderson vs Nitecore, effekt vs vekt. Siter
NomadEli Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden On 6/3/2025 at 5:11 PM, Marius Engelsen said: Jeg trenger ny powerbank. Den 20 000 mah jeg hadde, druknet på sist tur 😕 Litt usikker på om jeg bør gå for en 30 000 mah, eller kanskje 2 stk. 15 000 mah. Eller kanskje to stk. 10 000 mah Jeg drar på turer som varer alt i fra en helg, til 2 uker. Jeg skal da lade: - Smarttelefon ca. hver 4./5. dag. - Nokia knappetelefon en gang i uken. - Håndholdt VHF radio lades kanskje en gang om turen overstiger en uke. Kanskje det er greit å gå for to mindre, så slipper jeg å drasse med ett stort beist om jeg skal på kortere gåturer i fjellet. Noen anbefalinger? Mest mulig strøm for grammene. Jeg har ingen avanserte behov. Er mange med bra byggekvalitet osv, har en del forskjellige. Men kjøpte nylig en billig powerbank fra biltema, 30 000 mAh timer. Kostet 350 kroner. Første gangene jeg ladet så ble den tappet fort. Men etter å ha brukt den litt og ladet den opp, så får jeg ladet mobilen ganske mange ganger, lader også fort. Med tanke på prisen, så våger jeg å si at det er en av de bedre powerbankene. Men vet ikke hvordan den vil duge dersom den er utsatt for litt røffe elementer eller hvor solid bygd den er. Virker som en ganske grei en etter min oppfatning. Siter
+rayun Skrevet 28 minutter siden Skrevet 28 minutter siden Har som mange andre Andersson 20.000 mAh, valgt etter bra tester, grei vekt, Led visning + at jeg får den med i håndbagasjen uten å måtte huske på forhåndsgodkjennelse. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 27 minutter siden Pålogget Forfatter Skrevet 27 minutter siden NomadEli skrev (1 time siden): Er mange med bra byggekvalitet osv, har en del forskjellige. Men kjøpte nylig en billig powerbank fra biltema, 30 000 mAh timer. Kostet 350 kroner. Første gangene jeg ladet så ble den tappet fort. Men etter å ha brukt den litt og ladet den opp, så får jeg ladet mobilen ganske mange ganger, lader også fort. Denne erfaringen har jeg med alt av produkter med Lituim batterier. De må lades opp og ut noen få ganger før full batterikapasitet oppnås. Siter
NomadEli Skrevet 23 minutter siden Skrevet 23 minutter siden 3 minutes ago, Marius Engelsen said: Denne erfaringen har jeg med alt av produkter med Lituim batterier. De må lades opp og ut noen få ganger før full batterikapasitet oppnås. Yes, er nok vanlig det 👍👍 Siter
Larix Skrevet 9 minutter siden Pålogget Skrevet 9 minutter siden (endret) Jeg har mer tro på å embalere powerbanken skikkelig, under transport, enn å stole på en som skal tåle vann, og annen misbruk. En aLokasak-pose blir helt tett og veier ikke noe. Det vil jo ikke fungere under bruk, men da er en jo uansett utsatt, med åpne porter, osv. For eksempel: https://aktiv.as/aloksak-1143x1778-1715x1524-2286x1524-3048x3048 Endret 7 minutter siden av Larix Lagt til link. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.