Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, bør man være bekymret for å telte alene i blåfjell/skjækerfjella nasjonalpark, med tanke på bjørn ? Uten å bære bjørnespray eller våpen. Fikk høre av en fyr at en svenske ble drept og spist opp av bjørn i det området, og det virker jo ekstremt uvanlig at nordisk brunbjørn ville spist folk... Så vet ikke om jeg vil tro på det :o Uansett trenger jeg bekymre meg for bjørn i det området og lierne nasjonalpark? 

Mvh Elias

Annonse
Skrevet

Nei, du må ikke være bekymret. Objektivt må du være mer bekymret for bilturen til startstedet og ulendt terreng (satt på spissen). Var en spesiell hendelse i 2004 der en svensk elgjeger ble drept. Nesten uten unntak har de konflikt situasjonene med bjørn oppstått i forbindelse med jakt i Norge og Sverige. Og da først og fremst skadeskutt bjørn under bjørnejakten. Å bære våpen øker egentlig sannsynligheten for å havne i trøbbel. 
Så nei, du må heller håpe at du er en av de ytterste få som får oppleve å se bjørn i det området. Men det er også veldig lite sannsynlig. 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du ikke havne mellom binna og ungene, så har du lite å frykte. Faren er størst som nevnt ovenfor. Uansett vil ikke binna utsette unga sine for deg, så hun vil lukte deg på lang avstand og være gone før du får nyss om det. Er du usikker på om det bjørn i området du beveger deg i, så gå medvind og ikke i motvind og lag lyd :-) 

• Liker 1
Skrevet
31 minutes ago, rk said:

Nei, du må ikke være bekymret. Objektivt må du være mer bekymret for bilturen til startstedet og ulendt terreng (satt på spissen). Var en spesiell hendelse i 2004 der en svensk elgjeger ble drept. Nesten uten unntak har de konflikt situasjonene med bjørn oppstått i forbindelse med jakt i Norge og Sverige. Og da først og fremst skadeskutt bjørn under bjørnejakten. Å bære våpen øker egentlig sannsynligheten for å havne i trøbbel. 
Så nei, du må heller håpe at du er en av de ytterste få som får oppleve å se bjørn i det området. Men det er også veldig lite sannsynlig. 

Det du skriver er den oppfatningen jeg har hatt. Ville bare dobbeltsjekke👍

Skrevet
24 minutes ago, Dompappen said:

Så lenge du ikke havne mellom binna og ungene, så har du lite å frykte. Faren er størst som nevnt ovenfor. Uansett vil ikke binna utsette unga sine for deg, så hun vil lukte deg på lang avstand og være gone før du får nyss om det. Er du usikker på om det bjørn i området du beveger deg i, så gå medvind og ikke i motvind og lag lyd :-) 

Alright takk for svar! 😀

Skrevet
Dompappen skrev (30 minutter siden):

Så lenge du ikke havne mellom binna og ungene, så har du lite å frykte. Faren er størst som nevnt ovenfor.

I 2024 var det påvist 2,2 binner med unger i Trøndelag (komma grunnet deling med svenskene). Men de som ble påvist var i hovedsak i Lierne. Uansett sier det litt om sannsynligheten for å komme opp i en situasjon med binne med unger. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 6/3/2025 at 1:07 PM, NomadEli said:

Hei, bør man være bekymret for å telte alene i blåfjell/skjækerfjella nasjonalpark, med tanke på bjørn ?

Nej.

Det finns onekligen björn i Blåfjella-Skjækerfjella och Lierne, och man kan stöta på spår/lämningar. Lierne ligger dessutom nära ett område i Sverige känt för sin björntäthet. Rätt över riksgränsen vid Holden fjellgård, i Björkede, finns lite björnhistorik skrivet på en minnessten: "Till minne av Erik Eriksson Björkersen 1825-1904. Odlade, timrade, smidde, spelade fiol, fällde 50 björnar. Hans mynningsladdare Makalausa nu på museum i Elverum. Hustrun Arsil födde barnen Erik, Anders, Anna-Lena. 2:a hustrun Ingeborg barnen Ida, Evald, Kristina, Elias, Märit. Ättlingar från Sverige, Norge, Canada, USA reste stenen 1982."

Som rk säger så brukar björnattacker än i våra dagar involvera någon med vapen. Så ett tips för att slippa bekymmer är att lämna vapnet hemma :-)

Endret av ruiCosta
Skrevet
2 hours ago, ruiCosta said:

Nej.

Det finns onekligen björn i Blåfjella-Skjækerfjella och Lierne, och man kan stöta på spår/lämningar. Lierne ligger dessutom nära ett område i Sverige känt för sin björntäthet. Rätt över riksgränsen vid Holden fjellgård, i Björkede, finns lite björnhistorik skrivet på en minnessten: "Till minne av Erik Eriksson Björkersen 1825-1904. Odlade, timrade, smidde, spelade fiol, fällde 50 björnar. Hans mynningsladdare Makalausa nu på museum i Elverum. Hustrun Arsil födde barnen Erik, Anders, Anna-Lena. 2:a hustrun Ingeborg barnen Ida, Evald, Kristina, Elias, Märit. Ättlingar från Sverige, Norge, Canada, USA reste stenen 1982."

Som rk säger så brukar björnattacker än i våra dagar involvera någon med vapen. Så ett tips för att slippa bekymmer är att lämna vapnet hemma :-)

Ja. Godt poeng... Våpen vil sannsynligvis gjøre bjørnangrepet farligere !

Skrevet (endret)
3 hours ago, ruiCosta said:

Så, først av alt, at bjørneangrep pleier å involvere folk med våpen er i utgangspunktet feil å si. Men i følge en studie over bjørneangrep i Skandinavia så pleier bjørneangrep å involvere jegere. Det er en viktig forskjell, for det er ikke våpenet som er utslagsgivende, men måten man beveger seg gjennom naturen på. 
Hvis man skal unngå bjørn bør man helst lage mye lyd og rabalder mens man går gjennom skogen, Man bør gjerne prate høyt eller ha med seg bjørnebjeller, og man bør helst holde seg på godt opptråkkede stier hvor mye folk ferdes. Hvis bjørnen hører og ser deg på lang avstand så vil den nesten alltid løpe vekk for å unngå en konfrontasjon. 
Jegere gjør det motsatte, de går der ingen andre går for å finne byttedyr, de sniker seg gjennom skogen så stille som mulig og har på seg jegerdresser i stoff som knapt lager lyd og kamuflasjemønster. De gjør dette for å unngå å skremme vekk byttedyrene. 

Men som er resultat av det risikerer de også å komme svært nære på bjørnen før den oppdager dem, og når den oppdager dem, så skvetter ofte både de og bjørnen. Og det er da angrepene skjer, når menneske og bjørn plutselig befinner seg veldig nære hverandre. 

Men det handler også om når man er i naturen, bjørnene er mest aktive tidlig på sommeren og på høsten, og det er tidspunkter hvor jegere ofte tar seg inn i bjørneterreng. I mai og juni vil man gjerne se etter hjort og elg som har kalvet, både med og uten våpen, mens på høsten skal man jakte. Og i mai og juni, så går jegerene stort sett uten våpen, men de smyger seg fremdeles i gjennom skogen. 

Et lite utklipp fra Wikipedia: 
image.thumb.png.e85dea674d39363922e83f4413272aa7.png

Til slutt, risikoen er fremdeles utrolig lav, det er estimert at det er 725 000 svartbjørner i USA, og det er i snitt ett dødsfall per år på grunn av svartbjørn i USA. I Norge og Sverige totalt så er det estimert ca 2600 bjørner. 

Endret av Gabs88
  • Liker 1
  • Forvirret 1
Skrevet

Hvorfor er det feil å si? Det er vel omtrent utelukkende jegere som bærer våpen i Norge og Sverige? Er det ikke to sider av samme sak?

• Liker 2
Skrevet

En av de som nå går Norge på Langs, Ane Ingeborg Kalbækken, har i dagens story på Instagram lagt ut bilde av bjørnespor i området Grong/Snåsa, https://www.instagram.com/aneingeborgkalb/ og nevner at en elgku ble tatt av bjørn i samme område for bare en ukes tid siden. Så at det er bjørn i området er hevet over enhver tvil.

Å skulle skaffe seg bjørnespray er likevel ikke noe jeg ville tenkt på. Jeg tror bjørnefrykten er like ille som frykten for mørkemenn i skogen i skumringen. Innbilt altså.  

Skrevet (endret)
3 hours ago, Gabs88 said:

Så, først av alt, at bjørneangrep pleier å involvere folk med våpen er i utgangspunktet feil å si. Men i følge en studie over bjørneangrep i Skandinavia så pleier bjørneangrep å involvere jegere. Det er en viktig forskjell, for det er ikke våpenet som er utslagsgivende, men måten man beveger seg gjennom naturen på. 

Vapeninnehav orsakar naturligtvis i sig inte björnangrepp på människa utan att det helt riktigt är människans beteende som gör det. Inlägget ovan var skrivet med en viss ironi utifrån betraktelsen att det statistiskt sett mest är jägare (på jakt, med vapen) som rapporterats som angripna.

Jag tror vi är helt eniga om att NomadElis risk för att råka ut för ett björnangrepp är mikroskopisk och att han inte behöver oroa sig.

Parentetiskt kan jag nämna att under alla turer jag gjort bara skymtat björn på nära håll en gång. Då korsade en min stig några sekunder innan jag passerade. Innan den korsade hade den troligen vadat älven bredvid och det luktade starkt av blöt, varm päls. Jag stod still i "luktspåret" och lyssnade. Växtligheten var mycket tät. Jag såg den inte igen och hörde ingenting trots att den måste rört sig fort. Omkring femtio meter längre fram utefter stigen kom lukten tillbaks där den återigen korsat åt motsatt håll, ner mot älven igen.

Endret av ruiCosta
Lade till en liten anekdot
  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, rk said:

Hvorfor er det feil å si? Det er vel omtrent utelukkende jegere som bærer våpen i Norge og Sverige? Er det ikke to sider av samme sak?

Fordi det skjer både på våren (når jegerene ikke har med seg våpen) og på høsten (når de har det). 

Så problemet er at jegere går i bjørneterreng hvor bjørnen vanligvis får være i fred, på feil årstider, de kamulererer seg og trår stille i skogen. Det fører til at jegerene kommer for nært på uten at bjørnen får mulighet til å forlate området. 

Ved å ha fokus på det faktiske problemet er så kan man beløyse at risikoen er minst like stor for feks fiskere som sniker seg gjennom skogen, eller de som feks gjør det for å plukke sopp. 

Lag litt bråk, så slipper du problemer. Er du bekymret, ta med en bjørnebjelle. 

Endret av Gabs88
  • Forvirret 1
Skrevet

Interessante poenger dere kommer med. Jeg tror ikke det er noe problem å ferdes i bjørneområder i Norge, spesielt dersom man lager litt lyd når man går.

Jeg forstår jo poenget slik at jegere er mer utsatt for bjørn angrep pga de er mer stille og sniker seg rundt omkring, og ikke vil skremme dyr (som også inkluderer bjørn)

Og bære våpen med seg i bjørne-område er jo ikke i seg selv farligere. Jeg vil tro det blir farligere dersom man skyter på bjørnen, og ender opp med å gjøre den enda mer forbanna, og evt skadeskyter den.

Skrevet (endret)

Det er omtrent ikke angrep i mai og juni. I mellom 1977 og 2016 var det 3 registrerte angrep de månedene i Sverige, derav 1 jeger med våpen. Det er ikke slik at det er jegere som sniker seg rundt i skogen i kamuflasjeklær til alle årets tider, som blir angrepet. Så om du er fisker eller jeger og bare sniker deg gjennom skogen så er sannsynligheten fortsatt ikke spesielt stor. 

De fleste angrepene skjer fra august til oktober i forbindelse med jakten. I nesten 4 av 5 tilfeller av bjørneangrep i samme årsperiode skjer angrepet i forbindelse med jakt med hund. Man sniker seg inn på en los, kanskje tror man også det er elg og så er man uforsiktig og kommer for nært før man forstår hva det loses på. Og da har man kommet for nært og overrasker bjørnen, det er jeg ikke uenig i. I nesten 3 av 4 bjørneangrep som involverte jegere ble det løsnet skudd før personen ble skadet. Hva som hadde blitt utfallet om ikke skudd hadde blitt løsnet, vet man selvfølgelig ikke.

Av de angrepene som er registrert på ikke-jegere er et stort prosent antall i forbindelse med at man har overrasket bjørn i eller ved hi eller bjørn på et åtsel. Det er kjent at bjørnen er mer aggressiv i forkant av at den går i hi og i etterkant. Det er også mange av angrepene som skjer fra binne med unger.

Jeg jaktet i mange år småvilt i områdene rundt Vilhelmina, som har veldig store bestander av bjørn. Jeg fikk dessverre aldri sett bjørn selv om jeg listet meg rundt i tette skogsområder fullt av beitespor og avføring etter bjørn. Jeg tok flere ganger ut dyr som kan ha vært bjørn. Den ene gangen vi kjøpte jaktkort hadde grunneieren hatt 2 bjørner på plenen kvelden i forveien. De vi snakket med var opptatt av en ting: Om vi først fikk nærkontakt med bjørn, så måtte vi for alt i verden ikke skyte på den. Den vil som regel alltid stikke.

Men jeg er enig, lager man litt bråk så er det svært liten sannsynlighet for å komme i trøbbel. Men jeg er også personlig veldig komfortabel med å snike med rundt i Lierne på utkikk etter bjørn når jeg er på solo-turene mine :) 

Endret av rk
  • Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, rk said:

Men jeg er enig, lager man litt bråk så er det svært liten sannsynlighet for å komme i trøbbel. Men jeg er også personlig veldig komfortabel med å snike med rundt i Lierne på utkikk etter bjørn når jeg er på solo-turene mine :) 

Ja for all del, men jeg tenker at fokus på skytevåpen tar fokus vekk fra feks slike som meg. Jeg er fisker, eier ikke våpen men går stort sett i jakt-dress. Jeg befinner meg ofte i områder hvor få andre færdes, og jeg er veldig stillegående av natur. Jeg har også gjerne med meg en lånt jakthund. 

Poenget med bjørn er som du sier, lag litt bråk så slipper du trøbbel. 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.