GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Randonee ski og lengde, vanskelig valg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt Ä kjÞpe inn utstyr for rando og toppturer, men sliter med Ä velge ski. 

Jeg ser det anbefales ned mot 10cm kortere ski enn egen hÞyde for nybegynnere, men jeg har mulighet til Ä kjÞpe noen brukt til en hyggelig pris som er 184 lange. Jeg har aldri stÄtt pÄ randonee fÞr, men stod mye pÄ slalom i ungdommen. 

Blir 184 for lite eller er det egentlig ikke noen fasit pĂ„ dette😅?

Annonse
Skrevet
6 minutes ago, StianK78 said:

Har begynt Ä kjÞpe inn utstyr for rando og toppturer, men sliter med Ä velge ski. 

Jeg ser det anbefales ned mot 10cm kortere ski enn egen hÞyde for nybegynnere, men jeg har mulighet til Ä kjÞpe noen brukt til en hyggelig pris som er 184 lange. Jeg har aldri stÄtt pÄ randonee fÞr, men stod mye pÄ slalom i ungdommen. 

Blir 184 for lite eller er det egentlig ikke noen fasit pĂ„ dette😅?

Du sier ikke din egen hĂžyde eller vekt.

Skrevet

Bredde og tyngde er viktig nÄr man snakker rando. Lettest mulig og det gjÞr ingenting om skiene er 95 mm eller mer under foten. Jeg liker innsving, da fungerer skiene ogsÄ i bakken. FÄr du skiene billig er det bare Ä teste og selge videre til samme pris om det ikke fungerer. 

Tore

• Liker 1
Skrevet

Eg personleg ville tenkt at 18 cm kortare enn kroppslengd er for kort. SjÞlv om du er nybyrjar sÄ kjem du truleg til Ä ta detta raskt att om du har kjÞrt slalom fÞr. Eg tippar at du kan oppleve sÄpass korte ski som litt ustabile og moglegens med litt dÄrleg flyt (det siste kjem dog an pÄ fleire andre faktorar). 

Eg ser likevel at marknaden for ski til folk pÄ 202 er litt liten. Skilengder rundt 185 som det lengste er ikkje uvanleg pÄ ein del modellar, sÄ detta mÄ du nesten vurdere i hÞve kor mykje du er villig til Ä spandere i fÞrste omgang.

Skrevet

I mine ungdomsdager stod jeg pÄ aaaalt for korte ski, jeg syntes det var morro, det var enklere Ä svinge med dem og sÄ lenge man holdt farten oppe sÄ gikk det jo fint offpiste ogsÄ. Men nÄr det fÞrst gikk sakte sÄ var det et mareritt Ä komme seg videre, ting stoppet opp og skiene sank langt ned i snÞen.

Og  nÄr man veier over 100 kg+utstyr og man skal stÄ rando i lÞssnÞ sÄ hÞres det ut som et mareritt, det hadde sikkert gÄtt fint nedover bakken men du vil synke alt for mye pÄ vei bortover og oppover bakkene. Skiene vil synke mye mer enn du vil i snÞen og det blir dÄrlig glid av sÄnt.

Skrevet (endret)

Jeg er 170 og veier mellom 65-70 kilo. 

jeg har ett par hagan Ultra 77 i 164 cm lengde, og ett par VĂžlkl BMT 90 i 170 lengde.

Utvilsomt er det Ultra 77 som blir mest brukt! De er mye lettere, kjappere Ä gÄ med, bedre Ä bÊre pÄ sekken nÄr det mÄ klatres, kjappere Ä vende med og gjÞre lappkast, du kan ha mindre feller som gir mindre gÄmotstand, de har race-fix fellefeste i tuppen (noe som er utrolig praktisk!), de bÊrer mer enn godt nok i lÞssnÞen, og kjÞreegenskapene er nesten like gode som VÞlkl skiene.

Å kjþre i skogen er skikkelig gþy med korte ski. 

Korte og smale ski med dagens teknologi, fleks og rocker betyr ikke at de bÊrer dÄrlig i lÞssnÞ. 77mm er ansett som passe «smale» randoski, men for en del Är siden var det superbredt.

GÄingen er 90% av en randotur, ikke glem det.

Haganskiene har en ganske stiv bakski, sÄ det er kun pÄ veldig vanskelige kjÞreforhold (gjennomslagsskare), at det er noe sÊrlig forskjell i hvor bra skiene oppfÞrer seg nedover, synes jeg.

Har brukt Haganskiene pÄ HÞgruta, Alpint skibestigningskurs i Jotunheimen, og massevis pÄ Kvamskogen og Voss. Elsker de skiene!

Endret av Marius Engelsen
Skrevet

Jeg er en ivrig topptur-gÄer pÄ vÄr/sommer/hÞst, sÄ gÄturen opp er en stor del for min del. 

Mange ting Ă„ ta hensyn til her😅. En ting er hvertfall sikkert; det er mange meninger om dette. Skulle vĂŠrt enklere for en stakkars amatĂžr 😅. 

• Liker 1
Skrevet

Folk har forskjellige preferanser nÄr det kommer til rando, sÄ det er vanskelig med tips, men jeg tenker ogsÄ at de skiene du ser pÄ kanskje er litt korte til deg.
Selv har jeg et par Line Vision 98 pÄ 179cm og et par Armada Whitewalker 116 lengde 185cm. Er selv 179 og 87kg.
Bruker Armada-skiene 99% av tiden, selv om de er tyngre pÄ tur opp. Forrige sesong var ikke Line-skiene ute av boden engang. Det er rett og slett sÄ myemer givende Ä kjÞre ned pÄ Armada-skiene at jeg ikke klarer Ä velge de bort med mindre det er skikkelig panserfÞre, men da dropper jeg heller turen. Er det pudderfÞre syns jeg 98mm er for smalt til Ä ha noe sÊrlig glede av nedkjÞringen. GÄr stort sett pÄ ski i omrÄdet rundt TromsÞ, sÄ det blir mellom 500-1500 hÞydemeter per tur. Lengste turen i fjor var pÄ 20km, det gikk fint det og med tungt utstyr. 

Skrevet

Skal du ha lettast mogleg ski til turen opp? Eller skal du ha best mogleg flyt nedover? Skal du roleg nedover eller fullfart? Eg har hatt korte (160 cm) og smale ski som var super opp men ikkje gÞy nedover, og no har eg halvbreie ski som er litt tyngre men veldig mykje kjekkare Ä stÄ nedover. Er 176 cm og har 170 ski. Dersom eg skal kjÞpe meg nye ski vil eg ha dei minst 180, for Ä fÄ meir flyt og stabilitet nedover. Mitt rÄd er at du ikkje kjÞper for korte ski, dersom valget stÄr mellom litt for korte eller litt for lange, sÄ ville eg valgt litt for lange. Dette fordi litt lengre ski blir litt tyngre oppover ja men litt for korte ski er ikkje kjekt nedover pÄ varierande fÞre eller i djup snÞ. Som andre har sagt over, eg ville personleg sei at 184 cm til ein pÄ 202 er for kort, ut frÄ slik eg stÄr og gÄr pÄ ski. 

Skrevet (endret)
StianK78 skrev (4 timer siden):

Jeg er en ivrig topptur-gÄer pÄ vÄr/sommer/hÞst, sÄ gÄturen opp er en stor del for min del. 

Mange ting Ă„ ta hensyn til her😅. En ting er hvertfall sikkert; det er mange meninger om dette. Skulle vĂŠrt enklere for en stakkars amatĂžr 😅. 

Jepp! Ikke sÄ mye topptur de siste Ärene, men siste topptur skia jeg brukte var Nordica Enforcer, ikke den meste ideelle ski for oppover. Men det var det som funka for meg :-) En av de stiveste skia pÄ marked, sÄ stiv at mange rutinerte kjÞrer styrer unna Enforceren. PrÞvde meg en sesong pÄ K2 wayback, men synest disse var for myke og puslete nedover.

Ditt hoved problem er hÞyden. Du finner ikke mye rando ski over 185 cm, skal du ha ski pÄ 190 mÄ du over pÄ toppmodeller og mer kjÞreorientere ski. Du trenger litt flate pÄ skien for Ä holde deg flytene for Ä si det pÄ en fin mÄte.

Ville ha sjekka ut Blackcrows og denne https://www.black-crows.com/no/en/p/camox-freebird/101752-red-vg.html

Ville ikke sett sÄ mye pÄ vekta, da vekt pÄ ski + bindinger + stÞvler vil fÞles forskjellig for en kar pÄ 165 og 60 kg kontra enn over 2 meter og 100 kg.

Endret av Dompappen
Skrevet

Jag skal og bidra litt med min erfaring: Jeg bruker bare mine Blizzard Rustler 10 188 cm til alt. Er 182 cm höy pÄ 81 kg. Hadde et lett par en stund men det ble solgt fordi det ble lite brukt og det var vanskeligere og ikke like artig Ä kjöre med det sammenlignet med det tunge. 

Jeg tenker att et godt allround sett for en nybegynner er noen standard sko som feks Scarpa Maestrale og et par ski som er lekne og lettsvingte med 100-106 cm bredde og 190+ lengde for deg. Lekne ski upplevs som kortere enn stive og mer kjöreretta, sÄ det kanske ikke Àr sÄ farlig Ä ta lengst mulig. 

Skrevet

Er en som selger noen Dynastar Pro Legend XXL som vel er det nĂŠrmeste jeg kommer lange nok, men disse beskrives som mer kjĂžreorienrerte ski. Kvier meg jo litt for Ă„ bĂŠre pĂ„ 5kg ski oppover, men kanskje jeg totalt sett vil trives bedre med slike ski likevel.. fillern sĂ„ vaneskelig😂. 

Skjþnner godt hvorfor mange har minst 2 par ski😂

Skrevet

Eg er 166 cm.

Eg stortrivast med mine KÀstle TX 93 up i 170 lengde. Kanskje dei skia eg har trivdest best med pÄ mange Är (sett vekk frÄ langrennski og fjellski). Responsiv men pÄliteleg pÄ same tid, kan sette smÄ og store svingar, fiksar det meste av forhold. Ei skikkeleg smileski (for meg).

Solgte mine Line Pandora som var 160. Fin flyt, artig ski men eg opplevde den som for kort. 

Mine gamle Salomonski var 171, dei trivdes eg med, men opplevde som eit hakk for lange i skogen, truleg fordi dei grunna konstruksjon (ski med moderat langt/klassisk spenn) hadde lang effektiv flate. KĂ€stleskia eg har pĂ„ 170 oppleves som dei er meir enn 1 cm kortare, grunna mĂ„ten dei er bygd pĂ„. SĂ„, det skal ikkje berre vere enkelt detta 😅

Skrevet (endret)
10 hours ago, StianK78 said:

Tenker det kan oppsummeres enkelt:

Hard snĂž, kortere og smalere ski.
LĂžsere snĂž, lengre og bredere ski.

Lett person, kortere ski.

Tyngre person, lengre ski.

Kort person, kortere ski.

Lang person, lengre ski.

Og ved lavere fart gir lengre ski bedre flyt.

Mens ved hĂžyere fart har det mindre Ă„ si.

Skal du kjÞre i Äpne fjell-landskap uten trÊr, sÄ er det bare komfortabelt med lange ski.

Mens i skog er det en fordel med kortere ski.

Og sÄ er det jo en del forskjell pÄ det Ä ha seg ut i lÞssnÞen pÄ hÞyfjellet i Januar/Februar eller det Ä ta seg en tur pÄ kram snÞ utover vÄren.

SÄ det blir som med alt annet utstyr, hvis du har en klar ide om hvilke forhold du kommer til Ä bruke utstyret i sÄ blir det enklere Ä finne passende utstyr.

Endret av Gabs88
Skrevet
Gabs88 skrev (1 time siden):

Tenker det kan oppsummeres enkelt:

Hard snĂž, kortere og smalere ski.
LĂžsere snĂž, lengre og bredere ski.

Lett person, kortere ski.

Tyngre person, lengre ski.

Kort person, kortere ski.

Lang person, lengre ski.

Og ved lavere fart gir lengre ski bedre flyt.

Mens ved hĂžyere fart har det mindre Ă„ si.

Skal du kjÞre i Äpne fjell-landskap uten trÊr, sÄ er det bare komfortabelt med lange ski.

Mens i skog er det en fordel med kortere ski.

Du glemte noen viktige punkt:

Lettere vekt (pÄ skien): kortere og smalere.

Skal brukes i Alpinbakken: smalere

Enkelere og mer komfortabelt Ä gÄ med: Kortere og smalere.

Alpin bestigning, bĂŠring av ski, klatring etc: Kortere ski, eller ihvertfall ikke for lang.

Mindre sugende ski pÄ vÄrsnÞ: Kortere og smalere.

Skrevet

Her synes jeg det legges vel mye i skilengde. Det er ikke sÄnn at du vil ha det kjedelig pÄ en ski som er 184, og supergÞy pÄ 194. Du vil garantert fÄ det veldig gÞy pÄ begge!
Selv er jeg 199, og siden det er vanskelig (og sykt dyrt) Ä finne lange nok ski, har jeg stort sett kjÞrt pÄ 184 og 187 lengder. Det gÄr veldig greit. Det er ogsÄ noe med at ski blir litt uhÄndterlige nÄr de blir for lange ogsÄ. SÊrlig om man mÄ forsere litt skog eller ta «kickturn» i lÞssnÞen pÄ vei opp. 
Jeg vil si kjÞr pÄ med bruktskia pÄ 184. Disse selger du videre uten mye tap etter en sesong, nÄr du har fÄtt bedre forstÄelse av hva du trenger. (Kanskje synes du de er mer enn bra nok.) PÄ vÄren finner du masse tilbud nÄr butikkene skal ha ut sesongvarene. 

• Liker 3
Skrevet

202 cm!!! Du trenger et vikingskip pÄ hver fot! ..................(just kidding!).

Jeg skal gĂ„ litt off-topic her og foreslĂ„ at stĂžvlene er langt viktigere enn skiene. RandonnĂ©e er et fransk ord som betyr fotturer/vandring – og det er akkurat det du vil gjĂžre mesteparten av tiden pĂ„ en RandonnĂ©e-tur. Med 202 cm har du sannsynligvis problemer med Ă„ finne sko for enhver aktivitet, enn si Ă„ stĂ„ pĂ„ ski, sĂ„ det er her jeg tror du bĂžr bruke mest tid og krefter pĂ„ Ă„ gjĂžre det riktig. For korte stĂžvler vil vĂŠre en tortur pĂ„ en skitur. Hvis de er for brede vil du svĂžmme rundt inne og ikke ha skikkelig kontroll pĂ„ skiene. Hvis de er for smale kan plastskjellene utvides litt, noe som er en tjeneste de fleste gode sportsbutikker burde kunne yte. Med din stĂžrrelse og vekt vil du vĂŠre lurt Ă„ snakke med en spesialist stĂžvelmontĂžr, i stedet for Ă„ bestille stĂžvler pĂ„ nettet og hĂ„pe at det ordner seg.

Hvis skiene er for korte, for lange, for brede, for smale, for tunge, for myke, betyr det mye mindre enn dÄrlige stÞvler. NÄr du stÄr pÄ toppen av bakken og peker skiene nedover, vil Isaak Newton fÄ deg ned uansett hva slags planker du har pÄ beina.

Unnskyld meg at jeg ikke svarer pÄ spÞrsmÄlet ditt angÄende lengden.

• Hehe 1
Skrevet
Swiss John skrev (1 time siden):

202 cm!!! Du trenger et vikingskip pÄ hver fot! ..................(just kidding!).

Jeg skal gĂ„ litt off-topic her og foreslĂ„ at stĂžvlene er langt viktigere enn skiene. RandonnĂ©e er et fransk ord som betyr fotturer/vandring – og det er akkurat det du vil gjĂžre mesteparten av tiden pĂ„ en RandonnĂ©e-tur. Med 202 cm har du sannsynligvis problemer med Ă„ finne sko for enhver aktivitet, enn si Ă„ stĂ„ pĂ„ ski, sĂ„ det er her jeg tror du bĂžr bruke mest tid og krefter pĂ„ Ă„ gjĂžre det riktig. For korte stĂžvler vil vĂŠre en tortur pĂ„ en skitur. Hvis de er for brede vil du svĂžmme rundt inne og ikke ha skikkelig kontroll pĂ„ skiene. Hvis de er for smale kan plastskjellene utvides litt, noe som er en tjeneste de fleste gode sportsbutikker burde kunne yte. Med din stĂžrrelse og vekt vil du vĂŠre lurt Ă„ snakke med en spesialist stĂžvelmontĂžr, i stedet for Ă„ bestille stĂžvler pĂ„ nettet og hĂ„pe at det ordner seg.

Hvis skiene er for korte, for lange, for brede, for smale, for tunge, for myke, betyr det mye mindre enn dÄrlige stÞvler. NÄr du stÄr pÄ toppen av bakken og peker skiene nedover, vil Isaak Newton fÄ deg ned uansett hva slags planker du har pÄ beina.

Unnskyld meg at jeg ikke svarer pÄ spÞrsmÄlet ditt angÄende lengden.

Morsom, og helt fin tilbakemelding:). 

Og ja, sko er kjĂžpt nytt i butikk etter at jeg har prĂžvet og prĂžvet👍. Salomon Mtn summit Pro ble de jeg falt ned pĂ„ nettopp pga egenskapene for oppturene. Jeg er rimelig godt fornĂžyd med disse, sĂ„ fĂ„r jeg se om jeg har bommet helt nĂ„r fĂžrste nedtur er gjort

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.