Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen av dere som har erfaring med durston xmid-2 i Norge, og som eventuelt har et slikt telt og som ønsker å selge det? 

Mvh Jaran

Skrevet

Har totalt fjorten dager på tur med det hvorav to av dem var i spektakulært drittvær. Teltet har klarte seg utmerket, er raskt å sette opp og har god plass. Jeg hadde skyhøye forventninger etter mye hype. De ble alle innfridd. 

Det er noen irritasjonsmomenter ved teltet, men de er alle små. Brukte telte senest i helga på tur i Tafjordfjella

• Liker 1
Skrevet

Teltet tåler godt med vind, men du bør ha skikkelige plugger og godt feste.
mitt X-Mid 2, blåste over ende på tur nå. Brukte Monsen sine titanplugger men det var litt dårlig hold i bakken.  
Tråkket pluggene fodt ned i bakken etterpå og da stod teltet som de skulle. 

• 3 uker senere...
Skrevet

Erfaring fra X-Mid2 P: De medfølgende snorene er sterke men tåler svært lite mekanisk slitasje. Har opplevd at pluggsnor og bardunsnor har blitt gnagd over på kort tid mot stein. Self brukerfeil fra min side, men greit å være klar over. Og så fargen på snorene da, den eneste som kunne ha vært verre er totalt gjennomsiktig :-) .

• 1 år senere...
Skrevet
frankdrebin skrev (På 13.8.2024 den 12.51):

Har totalt fjorten dager på tur med det hvorav to av dem var i spektakulært drittvær. Teltet har klarte seg utmerket, er raskt å sette opp og har god plass. Jeg hadde skyhøye forventninger etter mye hype. De ble alle innfridd. 

Det er noen irritasjonsmomenter ved teltet, men de er alle små. Brukte telte senest i helga på tur i Tafjordfjella

Vurderer å kjøpe. Men kjenner jeg er litt gammel og skeptisk😂 Står det bra i vind/regn? Jeg telter mye mellom 1200-1500 moh. Kan være røffe forhold. Har brukt et Hilleberg Akto i åresvis, det funker. Men savner mer sittehøyde. Om det blir aktuelt kjøper jeg med solid inner. Har aldri gått med gåstaver, men ser vekten til Durston sine er så lav at det er uproblematisk å ta med. Er det krevende å slå opp i steinete terreng?

Skrevet

jeg har satt det opp kun to ganger i veldig steinete terreng og en av dem kun for å prøve. Stein på stein gikk fint og det stod tilsynelatende godt. Det er uvant å slå opp slike telt om du er vant med frittstående telt, så for min del så måtte jeg endre litt arbeidsflyt og tenkemåte, men etter å ha tilpasset meg det er jeg veldig fornøyd. 

Angående vindstabilitet så synes jeg den er god, men man må sikte den mot vinden med en spiss. Sidene kan fort fange vind, Dersom du har flest dager over 12-1500 så vet jeg ikke om jeg våger å anbefale det. Det er et godt telt, men om det er bedre i de forholdene enn ett tunelltelt? Njanei det tviler jeg på. 

Staver har vært et positivt tilskudd for min del. Jeg har lenge tenkt at det tullet trenger jeg ikke, men det avlaster særlig ene ankelen min som jeg skadet i 2015 og gir meg langt mindre slitne bein. Enda et pluss som ikke var planlagt. 

image.png
image.png

En av turkameratene har Solid varianten. Mistenker jeg hadde valgt det om jeg skulle velge igjen. Det er flere kalde enn for varme dager i de traktene jeg reiser. 
mitt telt bak han løken som står der. Solid i forkant. 
image.png

• Takk 1
Skrevet

Jeg har brukt X-Mid 1 Solid de siste 2 årene. Har blant annet 15 netter i Børgefjell. Det står stødig, men jeg hadde en småkjip natt ved foten av Kvigtind med mye fallvinder. Ble tatt litt på sengen da fallvindene ga mye mer vind enn værmeldingen varslet. Men teltet stod likevel meget stødig.

Jeg tar litt ekstra hensyn når jeg bruker X-miden. Sjekker værmeldingen på Inreachen og gjør noen vurderinger når jeg finner teltplass. Jeg synes det er utrolig mye bra med teltet, men ulempen er blant annet at man trenger litt bedre underlag for å få god "pitch" kontra mange andre telt.

Hadde jeg primært skulle teltet i høyfjellet (1200 meter +), hadde jeg nok valgt et annet telt. Jeg har akkurat handlet et Soulo som primært skal brukes på vinteren. Dette vil nok fort blir foretrukket når jeg skal over 1200 meter på sommeren også.

• Takk 1
Skrevet

Takk for svar. Da tror jeg at jeg må lete videre. Kanskje heller vurdere Tarptent Arcdome, eller Hilleberg Niak. Har lyst på Unna å, men blir for tungt.

Beste alternativet er vel å fortsette med Hilleberg Akto som alt i alt fungerer bra:)

Et sikkert vårtegn er at jeg begynner å se på nye telt:)

Skrevet
Anders Eriksen skrev (1 time siden):

Et sikkert vårtegn er at jeg begynner å se på nye telt:)

Aha! Så det er derfor jeg nettopp har kjøpt meg nytt telt. (For øvrig et Xmid 2p, men ikke fått prøvd det ut enda.)

• Hehe 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.