Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan oppbevare parafin på tur?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har skaffet meg multifuel-brenner til tur. Lurer litt på hvordan parafinen skal oppbevares mens jeg er på tur. Tar jeg med meg plastflaska og fyller oppi brenselflaska etterhvert? Har jeg alt oppi brenselflaska hele tiden? Kan den oppbevares med pumpa i, eller må jeg bytte til den vanlige korken hver gang?

Lurer også på om det er gode greier det her fra biltema, det er jo mye billigere enn det der Coleman og Primus Fuel som var på sportsbutikken.

biltema.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brenselsflaska bør fylles ca 2/3 resten er til pumpa og luft som komprimeres når man pumper.  Skal du ha me med deg så kan du ha det i valgfri flaske, men husk at enkelte flasker er lettere å ødelegge, og derfor må pakkes mer beskyttet.  En ekstra brenselflaske slik at du bare flytter over pumpa er lettvint.  Jeg har alltid pumpa montert i flaska. Enkelte kokeapparater er til og med OK å transportere med trykk i flaska, men de fleste er slik at man snur flaska opp ned på slutten, og får blåst ut drivstoffet slik at man unngår søl og lukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett parafin fra biltema. Samme typen som du har bilde av. Jeg fyller opp ei brenselflaske og har i tillegg med X-antall 1 litersflasker som jeg fyller over i brenselflaska etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er erklært "parafinist" fremfor bensin pgr. at brann- og eksplosjonsfaren er større ved den mer lettfordampelige bensin. Coleman og Primus mfl. er vel alle "rensebensiner". Flere mener at lampeolje som du viser soter noe mer enn tennveske til grill. Jeg bruker alltid tennveske, som vel har noenlunde samme pris som lampeoljen. Tennveske får mann overalt på supermarked, Biltema, bensinstasjoner mm. 

Oppbevaring kommer også an på turens lengde og varighet. Tommelreglen pleier å være 1/4 liter pr. mann pr. dag. Det er selvfølgelig forskjell på vinter med snøsmelting og sommer-turer. Dvs til en helgetur har man vanlegvis nok fuel i pumpeflasken, som jeg fyller og oppbevarer med pumpen i som @dsk. Muligens vil noen mene, at det er forskjell på om det er med metall- eller plastpumper??

Trangia har en dedikeret reserveflaske på ca.1 liter med en meget bra heldetud til å etterfylle pumpeflasken. Den er meget bra. Ved lengere vinter - pulkturer har jeg hatt reserveflasker med som den originale plastflaske uten problemer, men er slvfølgelig forsiktig med ikke å tråkke eller sitte på pulken der de er stuet. Evt i 2.5 l kanner. På sommertur har jeg tennveske flaskene i sidelommen på sekken i en plastpose ved evt lekkasje. Så blir innholdet i selve sekken ikke ødelagt av tennvesken. Jeg har aldri hatt uhell med lekkasje, men shit happens...... eller murphys lov!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker også tennvæske fremfor det meste annet til parafinprimusser, men whitespirit funker helt utmerket også, men det er jo dyrere uten at man får noe mer igjen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elgen: Regner du 0.25 liter pr pers på sommerturer? Jeg synes det virker litt mye. 
På mine helgeturer på sommeren bruker jeg rundt 100 gram/dag med moderat forbruk uten varmefyring i telt. 
 

Ellers vil jeg anbefale en god vindskjerm rundt brenneren for å få ned forbruket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (På 13.6.2024 den 20.52):

Elgen: Regner du 0.25 liter pr pers på sommerturer? Jeg synes det virker litt mye. 
På mine helgeturer på sommeren bruker jeg rundt 100 gram/dag med moderat forbruk uten varmefyring i telt. 
 

Ellers vil jeg anbefale en god vindskjerm rundt brenneren for å få ned forbruket. 

Egentlig vintertur, men uten teltfyring. Jeg er redd slumre inn under teltfyring og dermed muligheten for å velte primusen eller være uoppmerksom på lufting/dårlig luft/CO forgifting. I øvrig fyrer man for kråkene. 

Bra vindskjerm er en selvfølge. Jeg bruker derfor en Trangia med Optimus Nova i (gammel model). Den virker dessuten nesten som en Nansen kjele, hvor varmen trekker opp om gryten. Så spiser jeg heller ikke frysetørket direkte av posen, men gir det et lite oppkok + noe olje + krydderier, så det blir mer spisbart. Eller lager noe på basis av Toro + bierpølse/spekekjøtt/Potetstappe (den med melk i pulveret) mm. Jeg har også bakt brød på tur. Bruker alt sammen litt ekstra fuel.

dsk skrev (På 14.6.2024 den 7.08):

Jeg har ikke den erfaringen, men det er sikkert ulike typer.

Muligens, men det lukter da "skarpere" hvis man søler. Bruker det bare til penselrens. Har i øvrig også brukt parafin til 1. penselrens på hytta, hvor jeg har 200 l  fat. Bortsett fra at nesten ingen har fyringsparafin på pumpe lenger. Bare noe svinedyrt spesialgreie til hytteovene - som man likegjerne kunne kjøpe på Polet. Parafinovnen på hytta kjører ganske bra på traktordiesel - i bland tynnet med noe tennveske.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.