Gå til innhold
  • Bli medlem

Goal Zero Lighthouse Micro Lantern


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bestilte meg denne her om dagen for belysning i teltet. Jeg sjekket en del konkurrenter i samme slengen, men ser mange av dem har fokusert på sterkere lys og dermed dårligere batteritid. 

Goal Zero lanternen er den jeg følte ga mest for pengene. Den er også oppladbar og er blant dem som har lengst lystid. Lampen sprer også lyset ekstremt bra nedover og den er selvsagt dimbar. På laveste nivå gir den hele 170 timer med lystid. Det vil jeg si er ganske bra.

Når det er bekmørkt i teltet skal det jammen ikke mange lumen til for at det skal bli lyst nok. Jeg har testet den i eget telt og den er helt super. Kostet kun 259,- hos Outnorth :) 

Skjermbilde.JPG.2c8997fd447b54fa62fea1e7d0ed39c4.JPG

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulempen med slike er at de har ett mørkt område i bunn. Jeg liker best lys som har form som lyspærer, slik at når du henger de opp blir hele teltet belyst jevnt.

Men jeg har egentlig gått over til å bare bruke hodelykt, og henger denne opp om jeg vil ta den av hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (16 minutter siden):

Ulempen med slike er at de har ett mørkt område i bunn. Jeg liker best lys som har form som lyspærer, slik at når du henger de opp blir hele teltet belyst jevnt.

Men jeg har egentlig gått over til å bare bruke hodelykt, og henger denne opp om jeg vil ta den av hodet.

Jeg har erfart så langt at lysmengden man trenger i et lite telt en minimal for å få godt nok lys. Om det er et lite sort område i bunnen gjør ikke noe siden lykten henger midt i teltet og hodet mitt uansett befinner seg i en av endene der det er lys. 

Hodelykt er nok heller ikke dumt. Men har for meg at flesteparten av dem har for sterkt lys til slik bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 minutt siden):

Det er ca 4 måneder til jeg får bruk for lys i telt igjen. Dere sørpå får teste ut mens dere har lange mørke kvelder...

Så hører jeg gjerne om produkterfaringen fra test av lykten igjen til høsten

Jeg vet ikke om jeg er den rette til å komme med noen "test" av denne etter noen få netter i telt. Men samtidig er jo dette en billig sak. Det er en liten oppladbar simpel lykt til 259 kroner. Skulle batteriet ryke som skal være et 18650 Lithium batteri så kan man bare bytte det ut med et nytt. 

Det er ingenting formidabelt slik jeg ser det med denne lykten, men den er allikevel en av dem bedre i mine øyne da dem ikke har lagt vekt på høyest mulig lysstyrke. Den er også veldig liten. 

En kjekk og hendig sak som ikke koster all verden. 

Jeg har dog testet den i teltet for å sjekke lyset og på full guffe ble det flombelysning inne i teltet. Alt for sterkt lys til normal bruk. Halverer man lysstyrken vil jeg si lyset var mer normalt. Det betyr i praksis en batterilevetid på rundt 70-80 timer med god belysning. Det betyr at denne trolig ikke trengs å lades om man er på tur en uke eller to. 

Man kan jo også bruke denne under tarpen som vag belysning etc. 

Man får campinglykter som er større, dyrere og mer fancy enn denne, men hvor fancy lykt trenger man for å lyse opp teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte denne og storebroren 'Goal Zero Lighthouse Mini', da muligheten for å lade stæsj. primært Garmin klokka, men også hodelykt og kanskje mobil innimellom, var kjekk. 
Da kunne jeg droppet ladebanken, og jeg hadde en lykt som hadde lang driftstid siden jeg kjører teltlykta på laveste innstilling 98% av tiden. Spesielt på vinteren da det blir litt tid i teltet.

Men siden den ikke har USB C og ikke har spredning av lyset under, så droppet jeg å bytte ut min Nitecore LR10 (bildet under)

De fleste lyktene som selges ser ut til å være designet hovedsakelig for å brukes som en bordlykt for å spre lyset horisontalt, og ikke for å spre lyset ned og horisontalt. Eller så har de ett volum på 1 liter som en svær globe som skal henges i taket.

Om Nitecore LR10 bare kunne hatt
- Et batteri på 5000-7000'ish mAh med lav selvutladning
- USB C kontakt med mulighet for input/output i samme kontakt.
- Samme utforming og vanntetthet. 
så hadde jeg hatt en vinner.

Nitecore LR10 (Dessverre discontinued..)

image.png.a5cb489fe1f131ab410e76ec7f4d601e.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ups.. Henger visst ikke helt med i svingene, for etter ett kjapt google søk fant jeg Nitecore LR70

Og vipps så er det en ny lykt på vei hjem i posten om litt, som tikker av på alle punktene ovenfor, har dog 10 000 mAh og kan i tillegg brukes som lommelykt. 
Pluss at den har "low current mode", som ikke alle ladebanker har, dvs for å lade feks Garmin klokka eller andre små duppeditter som ikke lader med 'høy' strøm.

Så mens @Espen Ørud koser seg med den vanlige sola, ettermiddagssola, kveldssola og midnattssola oppe i nord, så får jeg nøye meg med den vanlige sola og Led lyset i sør. 

 

image.png.da8b05b1f5737ae01b533af82d71da9c.png

Endret av Walle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitecore lykten ser ut til å være en bra lykt og koster også 3 ganger så mye som den jeg har. Den er også litt større og garantert en del tyngre. 

Poenget med min langerne/lykt er at jeg ikke skal lyse opp hele dalen eller blende alle på campingen. I mitt hode skal campinglivet være "enkelt". Jeg trenger lys for å lese en bok, finne sokkene i teltet eller bare ha en veldig vag nattbelysning. Da er en slik Nitecore lykt voldsomt overdrevet.

i og med at lysstyrken er høyere på nitecore lampen og den trolig bruker flere led dioder så varer den kun marginalt lenger enn den jeg har. 

Så lykten jeg har virker å være mer effektiv siden den lyser omtrent like lenge med omtrent samme lumen i lysstyrke. 

Så helt ærlig, så synes jeg ikke nitecore lampen imponerer veldig totalt sett, selv om det er en godt produkt. Skal jeg lyse opp hele dalen, så får man lommelykter som lett gjør dette for halve prisen. 

Nitecore lampen er også AKKURAT såpass dyr at det blir kjipt og miste den. Den jeg har koster 259 kroner og skulle jeg miste den så hadde jeg nok ikke snudd opp ned på campingplassen. 

Jeg tror begge disse lyktene er gode på hver sin måte og det kommer jo litt ann på bruken hvem som er best selvsagt. Trenger du veldig mye lys så er jo Nitecore lampen et must. Men i et mørkt telt så vil selv min lykt med halv lysstyrke blende deg. Undertarpen når det er mørkt vil min lykt helt dint lyse opp hele plassen. Det er det behovet jeg har fra en campinglykt. Skulle jeg hatt behiv for flombelysning hadde jeg kjøpt en dedikert lommelykt ved siden av. 

Det finnes mange slike "alt-i-ett" produkter der ute. I de fleste tillfellene er min erfaring at dem som oftest blir brukt til en ting. 

Nå har det seg slik at jeg kombinerer camping med motorsykkelturer (planen er vertfall det) så for meg har ikke vekt mye å si, så batteribanker og tilgang til lading har jeg uansett hver dag så jeg trenger ikke en lykt med batteribank eller en lykt som lyser opp hele dalen. 

Så Nitecore lampen er jo åpenbart en dyrere og mer fancy lykt med både batteribank, og flombelysning etc. men i mine øyne er den altså på en måte allikevel ikke bedre av grunnene nevnt ovenfor. At den er bedre for andre, har jeg full forståelse for. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (59 minutter siden):

 

Så mens @Espen Ørud koser seg med den vanlige sola, ettermiddagssola, kveldssola og midnattssola oppe i nord, så får jeg nøye meg med den vanlige sola og Led lyset i sør. 

 

image.png.da8b05b1f5737ae01b533af82d71da9c.png

Kan hende @Espen Ørud kjøper en slik når vinteren kommer 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez skrev (6 timer siden):

...Trenger du veldig mye lys så er jo Nitecore lampen et must. Men i et mørkt telt så vil selv min lykt med halv lysstyrke blende deg. Undertarpen når det er mørkt vil min lykt helt dint lyse opp hele plassen....

Jeg ble litt nysgjerrig, så jeg googlet litt. Så vidt jeg kan se, så kan Nitecoren dimmes ned til 5 lumen, mens laveste setting på Goal Zero sin, ser ut til å være 7 lumen. Hvis dette stemmer, så er ikke antagelsen din korrekt. Snarere tvert i mot. 

Vi sitter likevel igjen med at Goal Zero vinner på pris, plass og vekt. Så, hvis en ikke trenger det ekstra lyset, eller den ekstra strømmen, så kan den fort være det beste valget, i mange situasjoner. Så fort en begynner å dra på en ekstra powerbank, sammen med Goal Zeroen, er ikke valget like opplagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (Akkurat nå):

Jeg ble litt nysgjerrig, så jeg googlet litt. Så vidt jeg kan se, så kan Nitecoren dimmes ned til 5 lumen, mens laveste setting på Goal Zero sin, ser ut til å være 7 lumen. Hvis dette stemmer, så er ikke antagelsen din korrekt. Snarere tvert i mot. 

Vi sitter likevel igjen med at Goal Zero vinner på pris, plass og vekt. Så, hvis en ikke trenger det ekstra lyset, eller den ekstra strømmen, så kan den fort være det beste valget, i mange situasjoner. Så fort en begynner å dra på en ekstra powerbank, sammen med Goal Zeroen, er ikke valget like opplagt..

Det stemmer muligens. (har ikke sjekket). Jeg ser nå at Nitecore lampen ikke er så kraftig som jeg først trodde. Kun rundt 300 lumen? Da mener jeg uansett at den er ganske dyr i forhold til hva man får. 

Med fire ganger så mye kapasitet på batteriet burde nitecore lampen lyst mye lenger spør du meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig Black Diamond sin Moji lykt er perfekt, spesielt for lengre turer siden den går på 3x AAA. Liten, enkel og grei. Den har på et eller annet tidspunkt kommet i en litt slimmere utgave med samme spesifikasjoner som den litt tykker gamle modellen jeg har. Holdt fint uten å bytte batterier på forrige lengre tur (12 dager i mars/april, så begrenset lysbehov egentlig vs januar/februar).

En lampe i lik utformelse men oppladbar hadde ikke vært dumt for de litt hyppigere helgeturene for å skrenke inn engangsbatteri-bruken litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (19 minutter siden):

En lampe i lik utformelse men oppladbar hadde ikke vært dumt for de litt hyppigere helgeturene for å skrenke inn engangsbatteri-bruken litt.

Jeg har 2 stk Moji-lykter av den eldre sorten, og benytter nå bare oppladbare AAA-batterier fra IKEA i disse. I tillegg har jeg noen Fenix CL09 (tatt ut av produksjon) som er mindre, lettere og har oppladbart batteri. Disse kan dimmes helt ned til 1 lumen, som er supert for bruk i telt, og har rødt og grønt lys i tillegg. Synes 7 lumen hørtes litt i overkant ut som laveste innstilling. Den har også opphengskrok og magnetisk bakende. Betalte 150 per stykk for disse, og de tar omtrent like stor plass som en Lypsyl, og veier drøye 30 gram pluss batteri, omtrent 50 gram totalt. Ganske kjekk liten sak.

Ulempen er at neste steg på denne er 30 lumen, altså ingen steg mellom 1 og 30.

Fenix-CL09-Lantern-compact_900x.jpg?v=1649961702

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (4 minutter siden):

Jeg har 2 stk Moji-lykter av den eldre sorten, og benytter nå bare oppladbare AAA-batterier fra IKEA i disse. I tillegg har jeg noen Fenix CL09 (tatt ut av produksjon) som er mindre, lettere og har oppladbart batteri. Disse kan dimmes helt ned til 1 lumen, som er supert for bruk i telt, og har rødt og grønt lys i tillegg. Synes 7 lumen hørtes litt i overkant ut som laveste innstilling. Den har også opphengskrok og magnetisk bakende. Betalte 150 per stykk for disse, og de tar omtrent like stor plass som en Lypsyl, og veier drøye 30 gram pluss batteri, omtrent 50 gram totalt. Ganske kjekk liten sak.

Fenix-CL09-Lantern-compact_900x.jpg?v=1649961702

Den så jo temmelig genial ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (2 minutter siden):

Jeg har 2 stk Moji-lykter av den eldre sorten, og benytter nå bare oppladbare AAA-batterier fra IKEA i disse. I tillegg har jeg noen Fenix CL09 (tatt ut av produksjon) som er mindre, lettere og har oppladbart batteri. Disse kan dimmes helt ned til 1 lumen, som er supert for bruk i telt, og har rødt og grønt lys i tillegg. Synes 7 lumen hørtes litt i overkant ut som laveste innstilling. Den har også opphengskrok og magnetisk bakende. Betalte 150 per stykk for disse, og de tar omtrent like stor plass som en Lypsyl, og veier drøye 30 gram. Ganske kjekk liten sak.

Fenix-CL09-Lantern-compact_900x.jpg?v=1649961702

Den der så ikke dum ut :)

Enda mindre enn den jeg har, og enda billigere. At den lyser "dårligere" har egentlig ikke noe betydning når man bare skal lyse opp teltet i mørten. :)

Problemet med denne og nitecore lykten er at man ser direkte på lyset. Med den jeg har så ser man ikke led diodene og lyset blir styrt nedover. Så min blender ikke like mye (tror jeg). Men jeg er enig i at den lille der ser bra ut. Skulle ønske den var oppladbar dog. For det var den ikke?

Mengden med lys har uansett veldig lite å si for bruk i telt. Jeg vil nesten si jo mindre lys jo bedre. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (39 minutter siden):

Problemet med denne og nitecore lykten er at man ser direkte på lyset. Med den jeg har så ser man ikke led diodene og lyset blir styrt nedover. Så min blender ikke like mye (tror jeg). Men jeg er enig i at den lille der ser bra ut. Skulle ønske den var oppladbar dog. For det var den ikke?

Med lys på 1 lumen, som i hovedsak er den jeg benytter, så kan du se rett på lyset uten å bli blenda, så det er uproblematisk. Aldri vært plaga med å bli blenda, heller ikke på noe sterkere lys. Hvis jeg trenger sterkere lys mens jeg ligger på ryggen tar jeg enten på hodelykta eller legger lanterna på gulvet ved siden av meg.

Og batteriet er oppladbart. Men på grunn av at man kan benytte ikke-oppladbare CR123A-batterier i samme lykta, så er ladekretsen/ladeporten plassert i selve batteriet, så man må ut med batteriet for å lade. Det er vel en sikkerhetsgreie med at man ikke skal muliggjøre at folk kan prøve å lade ikke-oppladbare batterier i lykta ved en feil, da det ikke er helt heldig, for å si det slik. For min del har det ingenting å si, men det er en smakssak.

Jeg har ikke sett veldig mye på Goal Zero-lykta, men jeg er tilhenger av lykter/elektronikk der det er mulig å bytte batteri uten å måtte frem med loddepenn og slikt. Det er vel ikke mulig på Goal Zero, så vidt jeg vet? Det er et minus for min del i så fall.

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i lumen blir man nok ikke blendet av nei. Men hvis man skrur opp litt, så hadde jeg syntes det hadde vært ubehagelig å se direkte i lyset. Men uansett så er det jo ikke noe krise. Jeg synes den siste lykta der så bra ut jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser bare at smaken er som baken, den er delt. 🍑

Dog, er jo greit å belyse bruksområdet lykten er tiltenkt.

Jeg har jo allerede Nitecore LR10 lykten, som funger helt fint og som kommer til å gjøre det frem til batteriet tar kvelden.
Denne blir med på soloturer når temperaturen er på plussiden og korte vinterturer (par netter eller så).
De elektroniske duppedittene som har små batteri, har en tendes til å fort 'tømmes for strøm' når det er kaldt. Noe jeg opplever med både LR10,  hodelykt som er blitt brukt som teltlyst, Garmin klokke , etc. En liten 'lade-tur' i bukselomma, der duppeditten og dermed også batteriet blir varmet opp, fikser gjerne litt lengre batteritid, men jeg ønsker ikke 

Nitecore LR70 lykten kommer til å være med på turer der vi er flere og bruker større telt, og turer i minusgrader over flere dager.

Grunnen til at jeg foretrekker at teltlyset er utformet som en lyspære, er enkel. 

image.png.357de7037396ea408492e8d4f68200f8.pngimage.png.f3029c49022bacf03e8bede9eb12938b.png

Måssåbjønn skrev (3 timer siden):

Jeg har 2 stk Moji-lykter av den eldre sorten, og benytter nå bare oppladbare AAA-batterier fra IKEA i disse. I tillegg har jeg noen Fenix CL09 (tatt ut av produksjon) som er mindre, lettere og har oppladbart batteri. Disse kan dimmes helt ned til 1 lumen, som er supert for bruk i telt, og har rødt og grønt lys i tillegg. Synes 7 lumen hørtes litt i overkant ut som laveste innstilling. Den har også opphengskrok og magnetisk bakende. Betalte 150 per stykk for disse, og de tar omtrent like stor plass som en Lypsyl, og veier drøye 30 gram pluss batteri, omtrent 50 gram totalt. Ganske kjekk liten sak.

Fenix-CL09-Lantern-compact_900x.jpg?v=1649961702

Nå kommer jeg jo til å høre ut som en Nitecorehore, men har faktisk en Nitecore LA10 med lignende utforming som Fenix liggende i hver av bilene.
Kjekk sak som har magnet på bakenden slik at den kan settes i fra seg. Og den har enda litt mere lypsyl utforming, sjekk bildet nedenfor. Når diffusoren er trukket tilbake fungerer den mere som en håndholdt lykt med spot-lysbilde, i tillegg til at den selvfølgelig tar mindre plass.
Grunnen til at det ikke ble teltlykt av de, er at jeg synes lystet er for kraftig på minste setting, og fordi de ikke er oppladbare (dvs de bruker AA batteri)

20200106145150_11525.gif.738356dcaeb7f1ed280aada1f99362b0.gif

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.