Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Soulo og hund


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Har lest noen poster her (litt bak i tiden) om at Hilleberg Soulo har blitt brukt med hunder av middels størrelse.

 

Er det noen som har noen bilder/erfaringer de vil dele om det? Hvor stor hund er greit ha med seg for en på 170 (subjektive svar hjertelig velkommen).

 

Ser for meg det kan bli rimelig trangt med en type finsk lapphund eller setter, men det er jo kanskje en smakssak.

 

Så plutselig at det lå en del Souloer på Finn. Og kjente det gamle ønsket om et Soulo våknet til live igjen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg solgte mitt Soulo da jeg fikk husky på 27 kg. Du får kun plass om hunden ligger sammenkrøllet og er pelsen bløt kommer den i berøring med soveposen.

Jeg byttet iUnna i stedet og der har vi grei plass. Brukt masse, sommer og vinter 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kontroversielt, men i ekte Fjellforum-ånd må det jo foreslås andre telt i enhver telttråd.

Nykommeren Nortent Vern 1 (2024 utgave) er blitt kjent for å være en reell Soulo-konkurrent med mye bedre innvendig plass. I mitt tilfelle er det i hvert fall good plass til en 20kg's hund ved siden av luggeunderlaget. Rykende fersk erfaring med dette denne helgen:

IMG_3526.thumb.jpeg.03c48edcc797a0728e1b8bc1056717ca.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@foroll takk for svar! Ja ut i fra målene syntes jeg og det virker litt i knappeste laget. Men har aldri prøvd ligge i et Soulo selv, så ikke alltid så lett å si hvordan det funker i virkeligheten.  Hyggelig med firbeint selskap på tur😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Det er viktig å holde på tradisjonene her inne, @sneakyowl 😉 Men ja, det er absolutt noe å vurdere og ser det ut som!  

 Hva slags firbeinte venn er det du har med deg? Ser ut som hen/den (hva er minst fornærmede å bli kalt for en hund man ikke vet så mye om?) har god plass der ja!

Hvordan opplever du plass følelsen inne i selve teltet og vestibylen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Toller, hannhund 👌 Plassfølelsen er overraskende god i teltet for meg på 183 cm. Fint plass til en stor ryggsekk i forteltet uten at det hindrer inn- eller utgang. Det ble en litt lux-tur denne helgen, så jeg prøvde til og med å kokkelere med et Helinox bord i forteltet (med åpen dør) - Det fungerte også knall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (23 timer siden):

Er det noen som har noen bilder/erfaringer de vil dele om det? Hvor stor hund er greit ha med seg for en på 170 (subjektive svar hjertelig velkommen).

Eg har ikkje hund. Men eg har Soulo, og mi erfaring er at det eit supertrangt telt. Eg er riktignok 190cm, så dersom hunden brukar mindre plass enn 20cm, går det nok.

Så er det sjølvsagt bittelitt plass i forteltet, dersom du ikkje har med deg sekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du vurderer Nortent Vern 1 nærmere kan du se den andre tråden på forumet her hvor flere anmeldere opplever at teltet tåler særdeles lite vind. 

Tror teltet du er ute etter er Hilleberg Unna! Lett kuppeltelt som faktisk tåler skikkelig uvær. La med videosnutt fra stue-oppsett med to huskyer og TV i bakgrunnen. Med én hund i fotenden har du god plass til litt utstyr ved siden av deg, og i forteltet får du plass til et par støvler og litt kaffekoking om du er forsiktig.

Endret av foroll
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ofte en flat stein og legger over døra til innerteltet så kan brenneren stå der. Har brukt Unna mye vinterstid også og med en primus som går på lav effekt i innerteltet blir det godt og varmt. Forvarminga skjer da ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skal bare... ja der er det jeg og har tenkt ut i fra målene. Mange mellomstore hunder trenger jo ikke nødvendigvis så stor plass når de sover, men min erfaring er at de ofte beveger en del på seg når de sover. I tillegg at det jo må være greit skille utstyr fra våt/skitten hund litt og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@foroll Unna er et fantastisk telt ja🥰 Jeg stod melllm Unna og Soulono sin tid, og endte opp med Unna pga plassen. Aldri angret på det valget egentlig. Men da det plutselig dukket opp flere brukte Soulouer på Finn.no, kom jeg på «drømmen» jeg hadde om det teltet og😉

 

 Men ut i fra tilbakemeldingene her kan det hende dengsmle drømmen burde erstattes med drømmen om et Nortent 1 en gang. Men ja, ikke noen konkrete kjøpsplaner her, og tror det i såfall måtte blitt en størrelse større enn Unna til vinteren🤔
 

Så fine hunder du hadde som selskap!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme dilemmaet og endte med Soulo. Solgte da jeg fikk hund og var innom Allak før jeg landet på Unna. Har kjøpt og solgt mange telt brukt, men Allak er eneste jeg har angret på å ha solgt. Så når jeg skaffet en hund til så fant jeg også et brukt Allak og har nå både Unna of Allak.

Allak er virkelig et supert telt for én mann og 1-2 hunder  Tåler neppe like ekstremt med vær som Soulo (mer duk på like mange stenger), men det tåler fortsatt det meste av vær i norske fjell, også på vinteren. Samme geniale klipsesystem som gjør det enklere enn andre kuppeltelt å slå opp i vind. Fortelt i hver ende for solid lagringsplass og mulighet for gjennomtrekk på varme dager. Selvstående for leir på krøkkete plasser (eller bare å spare på antall tunge snøplugger man må ha med). Jeg har delt mitt med 3 huskyer og hatt komfortabel natt, men vil ikke anbefale for mer enn 2 hunder fast. 

Hundene synes alltid teltoppsett i stua er stas. Når jeg slår opp telt for tørk hender det de finner veien inn dit, så de liker åpenbart å sove i telt (selv om de ofte sover ute).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @foroll. Er det Allak du bruker mest nå med to hunder? Og har du noen formening om hva du ville valgt oftest av Unna og Allak med bare en hund?  Det er jo ikke så stor forskjell egentlig på innerteltet mener jeg å huske, men hvor kjekt er den ekstra vestibylen med to firbeinte mon tro🤔

 

Godt de firbeinte trives i telt både på tur og i stuen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ganske stor forskjell på innerteltene, fordi Allak har veldig rette vegger på siden. Mye bedre romfølelse og bedre utnyttelse av arealet.

Har ikke hatt to hunder så lenge, men er nok definitivt Allak jeg blir å foretrekke foran Unna fremover. Unna blir for lite med to hunder og utstyr, så er nok mest aktuelt på turer jeg planlegger de skal sove ute. Men de årene jeg bare hadde én hund ble Unna masse brukt og syntes det var topp. 

Vanskelig å anbefale det ene over det andre, spørs preferansen på plass vs. vekt i sekken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen @foroll. Ja foreløpig holder Unna mer enn nok her plassmessig. Men interessant å vite at de oppleves så ulik i romfølelse. Skulle det være behov for oppgradering en gang, høres det ut som om Allak kan vøre et godt alternativ 😃
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (6 minutter siden):

Takk for svar igjen @foroll. Ja foreløpig holder Unna mer enn nok her plassmessig. Men interessant å vite at de oppleves så ulik i romfølelse. Skulle det være behov for oppgradering en gang, høres det ut som om Allak kan vøre et godt alternativ 😃
 

For å gjøre forvirringen total. Hvis du vurderer Allak, vurder også Orion Extreme. Det er mitt favorittelt i den snøfrie sesongen ;) 

Når det er snø foretrekker jeg tunneltelt. Muligens også hvis det høljregner mye, og det er stort nok til at jeg kan ha stol i forteltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest hele tråden da jeg også trenger (har forsåvidt telt også) telt til meg + 1 hund. Men etter å ha lest hele denne ble jeg enda mere forvirra. Har oppsummert noen fordeler og ulemper men kanskje ulempe ikke er så store som jeg tror om dere andre erfarne har noen greie løsninger? Tenker kanskje da spess på mulighet for å tørke litt klær i telt.

Allak
Fordeler: Greit yttertelt, bra plass inni til meg + hund og lett å slå opp mtp å klipse på teltet. 2 innganger
Ulempe: Vekt?

Unna
Fordeler: Plass inni til meg og hund, sikkert lett å slå opp? Vekt
Ulempe: Lite eller ingen fortelt, hvor skal jeg lagre bagasje? Vil helst ikke dra med meg tarp.

Soulu
Fordeler: Vekt, tåler mye utifra det jeg har lest og har samme klips mtp å slå opp teltet som allak? Greit fortelt
Ulempe: Lite plass inni teltet mtp hund.

Jeg har også tenkt på om jeg blir våt så er det greit med litt plass til å tørke klær på.

Av telt jeg har selv er det ringstind pro 2 og BO trollheimen 3 men sistnevnte er noe tungt/tungvint om jeg skal flytte leir hver dag og tar endel plass i sekk.
Ringstind pro 2 har passe greit fortelt og plass til meg og hund men er er litt lysta på kuppeltelt av andre praktiske årsaker som f. eks å kan slå det opp i stua å tørke etter tur. Er det noe jeg hater så er det å tørke telt å utstyr etter tur men kuppeltelt er jo nogenlunde enkelt. Har også vurdert Exped Orion som har god plass i fortelt og relativt høyt innertelt? Er ute etter et telt som tåler greit med vind, har tenkt meg både til børgefjell og hardangervidda i år om det passer.

Tenker også om jeg blir værfast 1 dag f. eks.

Endret av fjellræv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, fjellræv said:

Nå har jeg lest hele tråden da jeg også trenger (har forsåvidt telt også) telt til meg + 1 hund. Men etter å ha lest hele denne ble jeg enda mere forvirra. Har oppsummert noen fordeler og ulemper men kanskje ulempe ikke er så store som jeg tror om dere andre erfarne har noen greie løsninger? Tenker kanskje da spess på mulighet for å tørke litt klær i telt.

Allak
Fordeler: Greit yttertelt, bra plass inni til meg + hund og lett å slå opp mtp å klipse på teltet. 2 innganger
Ulempe: Vekt?

Unna
Fordeler: Plass inni til meg og hund, sikkert lett å slå opp? Vekt
Ulempe: Lite eller ingen fortelt, hvor skal jeg lagre bagasje? Vil helst ikke dra med meg tarp.

Soulu
Fordeler: Vekt, tåler mye utifra det jeg har lest og har samme klips mtp å slå opp teltet som allak? Greit fortelt
Ulempe: Lite plass inni teltet mtp hund.

Jeg har også tenkt på om jeg blir våt så er det greit med litt plass til å tørke klær på.

Av telt jeg har selv er det ringstind pro 2 og BO trollheimen 3 men sistnevnte er noe tungt/tungvint om jeg skal flytte leir hver dag og tar endel plass i sekk.
Ringstind pro 2 har passe greit fortelt og plass til meg og hund men er er litt lysta på kuppeltelt av andre praktiske årsaker som f. eks å kan slå det opp i stua å tørke etter tur. Er det noe jeg hater så er det å tørke telt å utstyr etter tur men kuppeltelt er jo nogenlunde enkelt. Har også vurdert Exped Orion som har god plass i fortelt og relativt høyt innertelt? Er ute etter et telt som tåler greit med vind, har tenkt meg både til børgefjell og hardangervidda i år om det passer.

Tenker også om jeg blir værfast 1 dag f. eks.

Vedrørende de tre Hilleberg-teltene så vil jeg oppsummere slik:

 

Allak: Veldig god plass til 1 mann og hund, kan brukes av 2 personer

+ Lett å slå opp, også i vind (klipssystem)

+ To innganger

- Vekt (3,3 kg er mye å bære når det finnes lettere alternativ)

 

Unna: Ok plass til 1 mann med hund

+ Raskt å slå opp

- Krever god rutine for å slå opp i vind, men lar seg fint gjøre. Ikke like enkelt som med klips

- Lite fortelt. Det er ikke helt uten fortelt slm noen tror. Strekker du ut duken får du plass til en sekk som ligger på siden, fjellstøvlene og til og med matlaging om du er forsiktig. Men forteltet er ikke stort.

 

Soulo: Ok plass til 1 mann, trangt med alt annet enn små hunder

+ Det desidert mest værstabile av alle

- Minst liggeplass

+ Okei fortelt (til størrelsen)

+ Lett å slå opp i vind

- Tungt. 2,4 kg for 1-pers telt er tungt. Jeg hadde Soulo en gang. Synes det er et fantastisk bra telt, men jeg opplevde det som veldig spisset i bruksområde. Siden det tåler ekstremt med vær, men har liten plass, er det kanskje best egnet til de som ferdes på vinterturer men i terreng som er så kupert at man foretrekker sekk over pulk, eller lignende bruksområder. Til "allround" fjellbruk, spesielt i barmarkssesongen, kan man få mye romsligere telt for de 2,4 kg-ene. 

Alle tre er selvstående med de fordeler og ulemper det gir. Generelt gir tunneltelt mer plass i forhold til vekt enn kuppeltelt, så vil man ha god plass til å strø utstyr og henge klær til tørk inne er tunneltelt kanskje å foretrekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (51 minutter siden):

Unna
Fordeler: Plass inni til meg og hund, sikkert lett å slå opp? Vekt
Ulempe: Lite eller ingen fortelt, hvor skal jeg lagre bagasje? Vil helst ikke dra med meg tarp.

Jeg sier ikke at Unna er rett for alle, bare fordi det er rett for meg, bare så det er sagt før man leser videre.

Plass inne synes jeg er helt uproblematisk i teltet. Jeg går uten hund, men en liten hund er det fint plass til.

Når når det gjelder bagasjen, så er det rikelig med plass. I forteltet, mellom ytterduk og innertelt, er det god plass til sko og den slags man ikke vil dra inn.

Ting jeg ikke bruker, ryggsekken og klær, ligger jeg i fotenden på den siden mot utgangen. Jeg ligger lengst borte fra inngangen, jf. bildet under.

IMG_5381.jpeg.ac8bab2f9beca8de1524ae6069794c5e.jpeg

Er ryggsekken pissvåt havner den enten i ytterteltet bede ved føttene, eller under bunnduken samme sted. Vått regntøy ligges i en plastpose.

Når det gjelder det med å «dra med seg tarp», savner jeg faktisk ofte å ligge i Unna+Tarp framfor Orion Extreme når det regner. Å ligge i teltet å se ut, eller å sitte i Helinox stolen utenfor døren, er magisk sammenlignet med en relativt begrenset utsikt fra ett annen type telt. Samtidig får man en regnfri terrasse med ganske mange kvadrat, som er trivelig å bruke når man ikke skal sove:

 

 

IMG_5382.jpeg

IMG_5383.jpeg

IMG_5384.jpeg

IMG_5385.jpeg

IMG_5386.jpeg
IMG_5387.jpeg.133b33f3f08a52117feb2086f1855ef1.jpeg

Største ulempen for min del er at det er trangt å ligge i Unna å tørke søkkvått padletøy over primusen. Det går, men der er jo Orion Extreme med sin gode høyde overlegen ;) 

Klestørk:

IMG_5388.jpeg.54c7e24e60b4635570c9cea237c48028.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@fjellræv her kan du se ganske detaljert sammenligning av plassen i Solou og Unna. Som han sier her, er faktisk forteltsplassen ikke noe dårlig i Unna sammenlignet med Solou.

Knyter man en snor/strikk på midtfestet på duken i døren på Unna får man dratt ut forteltet ganske mye.


Barents Outdoor Snota synes jeg også virker som ett telt som gir mye plass for grammene, med veldig stort fortelt (så det oppslått på XXL en dag).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har også sett litt på snota, men litt skeptisk til ultralette telt mtp hvordan det takler vind. Jeg er relativt fersk i telt-gamet så kanskje jeg overtenker. Snota blir litt trangt med 1 hund også. Mulig jeg bare bruker ringstind teltet inntil videre. Men jeg ser også at orion extreme ofte ligger på nesten halvparten av enkelte av hilleberg teltene. UL versjonen av orion 2 er jo ca 2,75kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (12 minutter siden):

Ja jeg har også sett litt på snota, men litt skeptisk til ultralette telt mtp hvordan det takler vind. Jeg er relativt fersk i telt-gamet så kanskje jeg overtenker. Snota blir litt trangt med 1 hund også. Mulig jeg bare bruker ringstind teltet inntil videre. Men jeg ser også at orion extreme ofte ligger på nesten halvparten av enkelte av hilleberg teltene. UL versjonen av orion 2 er jo ca 2,75kg.

Både Snota og Orion UL er ultralette telt, med tynnere duk og stenger enn mer solide telt. Og ikke minst, kun deler av døren er myggnetting, så man får litt begrensete luftemuligeter når man samtidig trenger myggbeskyttelse (det siste gjelder forsåvidt Unna og Solou også, om man ikke kjøper mesh innerteltet i tillegg). Men allikevel, så er dette en liten pris å betale for å spare mye vekt og volum i sekken.

Om det ikke er til vinterbruk, ville ikke jeg bekymret meg for at UL telt fra denne type produsenter ikke tåler nok vind ;) Mange går norge på langs med slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.