Gå til innhold
  • Bli medlem

Hallingskarvet på langs i mai


THU

Anbefalte innlegg

Vi planlegger å gå Hallingskarvet på langs medio mai. I den forbindelse er jeg på jakt etter noen som kan sende meg et GPS spor som viser løypa ned fra Folarskarnuten til Lordehytta. Har søkt i forumet uten å finne noe annet enn tilsvarende forespørsler. Har en Garmin GPSmap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

Kanskje det er andre som lurer på dette, vi var veldig i tvil selv. I mai/juni er det ofte en del snø og vann på steinene der sommerstien går. Det er bare å renne litt mot vest fra mellom pkt 1933 og 1930. Følge snøflekkene mot vest. Etter hvert blir det brattere, og her anbefales det å gå etter hvert ut på breen/fonna ovenfor vann 1603. Her er det bratt, men det går greit å komme ned lengst nord på fonna. Jeg gikk ned svabergene rett nedover, mye brattere og til dels utsatte steder en må hoppe ned hamre, man kan lett skli så det er ikke til å anbefale vil de fleste si. Tror det er guffent ned den bakken om der er hard skare :)

post-3251-133474553832_thumb.jpg

post-3251-133474553837_thumb.jpg

post-3251-133474553846_thumb.jpg

post-3251-133474553856_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har alltid følgt bergnabbane der sommarløypa går, altså ikkje ut på den bratte snøfonna i det heile, mykje meir til venstre enn den blå streken ..Det har gått greitt til alle årstider. Synest den snøfonna ser veldig rasfarleg ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at du sier det Oddvar! Etter jeg gikk ned berghylla (gikk du mer til venstre, der var det jo hamre og stup, eller så har jeg tegnet feil) møtte vi på to bergensere som gaulet til de andre som var lenger bak at de MÅTTE følge breen. De mente min rute var livsfarlig. Syntes breen så farlig bratt ut! Men de tok på seg titler som kjentmenn i området, så regnet med at de visste hva de pratet om. En annen av de to fulgte breen et lite stykke før han skjærte inn på berghylla og fulgte blåruta resten av veien opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har alltid følgt bergnabbane der sommarløypa går, altså ikkje ut på den bratte snøfonna i det heile, mykje meir til venstre enn den blå streken ..Det har gått greitt til alle årstider. Synest den snøfonna ser veldig rasfarleg ut..

Du har rett Oddvar, jeg har tegnet ruta alt for langt til høyre. Legger ut nytt kart og noen bilder på mitt første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.