Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltpose


langen

Anbefalte innlegg

Etter årets sannsynligvis siste pulktur i helgen har jeg funnet ut at jeg "må" sy meg en teltpose før neste vinter. :D 

Vanntetthet:
Ser feks at Fjellpulken og Exped sin er vann"tette" - hvor stort poeng er dette? Tenker ikke på stoffet, men først og fremst på om man må gjøre noe med sømmene og evt åpningen for å tette disse.

Robusthet:
210d ripstop nylon går igjen i de jeg ser på nettet. Er dette overkill? Evt andre slitasje-ting man bør være klar over?

 

I sin enkleste form er jo dette et superenkelt prosjekt, men allikevel greit å unngå de verste blemmene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger neppe være særlig vanntett. Teltet ditt tåler jo vann!

Det som er lurt å passe på er at posen har en viss V-form, altså litt romsligere rundt åpningen og så kan den heller smale inn mot motsatt ende. Stoffet bør også være glatt. Da glir teltet lett inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på mine erfaringer med nyeste utgave av Fjellpulken Teltpose 200 jeg er blitt ganske fornøyd med. Veier 564g:

Materialvalg: 420D Stoffet som er brukt virker veldig robust. Det er sannsynligvis overkill, men det virker også som noe jeg kan ha i mange mange år fremover. Kan sannsynligvis "halvere" robustheten her uten noen praktisk betydning. I mine øyne gir det meg lite at det er "vanntett". Det eneste jeg kan komme på er dager med plussgrader hvor posens vanntetthet beskytter pulkbagen under fra å bli våt via kontakt med teltposen som holder vått telt adskilt fra utsiden.

Innsiden er glattere enn utsiden.

Utforming:

- Fin og stor åpning som gjør det enkelt å få teltrullen inn

- Posen kunne godt vært ~15-20% mindre i bunndiameter. Jeg knekker stengene mine i 3 ledd, og selv med en såppass tykk rull som det blir + pose med plugger i bunn, så er det massevis av luft/plass i posen.

- Posen burde kommet i flere lengder. 219cm er ALTFOR langt for mitt bruk - Jeg bruker bare litt over halvparten av dette for mitt telt. Her er det vekt som fint kan spares. Jeg kommer nok til å prøve meg på noe DYI-modifikasjon her.

- Ser ikke helt behovet for at teltposen kan "roll-top" lukkes. Siden den er altfor lang for mitt bruk bretter jeg bare posen når den legges ned på pulken. Hadde den vært kortere, så kanskje.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sydd en teltpose selv og har noen klare tanker om design -og materialvalg om jeg skulle gjort det på nytt. Tror jeg laget en post på dette til og med. Herm etter de beste (Helsport, Hilleberg, Barents) det er ingen grunn til å finne opp kruttet på nytt. Mål teltstengene når de er teipet og legg til ca 40 cm på lengden. Støtter de som nevner en vid åpning. Av materialer er det viktig at teltet glir lett inn, og da er det silikonbelagte stoffer som gjelder. Jeg ville valgt 40D silnylon til 80% av teltposen, og skjøtet på et stoff i ca tykkelse 210D i enden og åpningen hvor det er mye slitasje. Lager du hele posen i et PU-belagt stoff vil teltet «henge seg fast» i stoffet siden PU er litt sticky. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glidelås øker vekt, kan fryse, kan gå i stykker og kan kile seg fast i duken og skade den. En riktig konstruert pose med åpning i enden er heller ikke mer tidkrevende. Så om jeg konstruerte en ny pose hadde jeg ikke hatt glidelås.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (1 time siden):

Hva tenker dere om åpning i enden kontra glidelås på langs? Jeg bruker et skitrekk som teltpose (med sistnevnte) og synes det fungerer helt ok.

Min bruk av teltposer, pulker, pakkposer og bagger osv på vinteren tilsier at jeg mener det enkleste slik er slik jeg har det på min Helsport-teltpose: Strammelukking i ene enden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (1 time siden):

Hva tenker dere om åpning i enden kontra glidelås på langs? Jeg bruker et skitrekk som teltpose (med sistnevnte) og synes det fungerer helt ok.

Brukte en Åsnes skibag til det samme ganske lenge, men byttet den ut med teltposen til Fjellpulken pga. vekt. Syns det gikk like fint å ha langsgående glidelås som åpning i enden. Jeg ville nok brukt en veldig grov glidelås i så fall, som håndterer litt småising fint. At vekten blir høyere er et minus, så jeg hadde sikkert ikke sydd det inn selv i dag :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (4 minutter siden):

Er nok ikke uten grunn at hverken Hilleberg, Helsport, Barents og Fjellpulken - for å nevne noen navn - produserer pulkposer uten langsgående glidelås!

Det er jo det som må være fint med å kunne lage sitt eget utstyr: Du kan lage det med dine egner grunner og behov i bunn og ikke andres ;)

Langsgående glidelås funker nok ikke så bra i et pløsete "teltstoff", men på en semi-stiv skibag i robust materiale fungerte det ypperlig.

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye bra info! Engasjerende tema tydeligvis :)
Ang kraftig(ere) stoff i endene sliter jeg med å finne høy-denier stoff som kun er silikonbelagt og ikke er PU-belagt. Noen som har noen tips?

 

Hvis ikke synes jeg denne komboen ser fin ut - kanskje bra fargematch med Parisbrett og Piteraq-pulkbag :)

https://www.extremtextil.de/en/ripstop-nylon-tentfabric-silicone-coated-40den-55g-sqm.html?number=70773.ORA

https://www.extremtextil.de/en/nylon-210den-pu-coated-130g-sqm.html?number=40203.KNGSBL

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner ikke høyere enn 40D som er silikonbelagt. Og når mesteparten av teltposen uansett er 40D silnylon går det helt fint å bruke et PU-belagt stoff i endene uten at det "lugger" :) tips: bruker du et tykkere stoff til snorkanalen (feks. det du lenket til) må du lage snorkanalen høy nok til at det litt stivere stoffet klarer å snurpe seg sammen. Jeg vil anslå at en ferdig høyde på snorkanalen på 4-5 cm vil fungere bra.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla.

Slenger meg på her. Som en ihuga bruker av skipose til teltet ble jeg litt tent på tanken av å sy en selv. Hvilken symaskin bruker folket? Som tidligere seiler vet jeg at mtp seil-rep bør man ha noe som takler grovere tekstil. Er det et issue for stoff man syr til turbruk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå har jeg begrenset erfaring med dette, men har inntrykk av at det meste her inne er ganske langt unna å sy seil mtp hvor kraftig utstyr man trenger. Dvs en normal symaskin for hjemmebruk bør holde lenge.

Har selv en 60+ år gammel Husqvarna :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For stoff til turbruk trenger man sjelden veldig heftige symaskiner, tenker jeg. Men kjøp gjerne en litt eldre maskin i metall, de var laget for å vare lenge i forhold til dagens budsjettmodeller bestående av mange plastkomponenter som har begrenset levetid og styrke.

Selv har jeg en Bernina 700 av god gammel type, en Bernina 831 og to stk Husqvarna/Viking 21E, alle flere titalls år gamle. Alle disse vil jeg påstå takler det meste til turbruk, såfremt man ikke skal sy tykkere lær eller veldig tykke stropper/reimer og slike litt mer krevende ting. Har lett sydd gjennom tre lag med webbing/reim i grei tykkelse til ryggsekk med sistnevnte maskin (som har «lavgir» for litt tyngre oppgaver). Mye av turutstyret i dag har jo fokus på lettere vekt, og dermed litt tynnere stoffer enn seilduk 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AASEDAASE skrev (12 timer siden):

Halla.

Slenger meg på her. Som en ihuga bruker av skipose til teltet ble jeg litt tent på tanken av å sy en selv. Hvilken symaskin bruker folket? Som tidligere seiler vet jeg at mtp seil-rep bør man ha noe som takler grovere tekstil. Er det et issue for stoff man syr til turbruk? 

Hvis du holder til i Oslo m/omegn så har bitraf, et "makerspace", eget syrom med flere symaskiner alt fra hobby-maskiner, proffmaskiner og til og med en for å sy skolær.
De har forsåvidt masse annet utstyr og kurs som kan være verdt å kikke på hvis man liker å lage ting selv. https://bitraf.no/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt min en del. Kjøpte billig 40D nylon på e- bay, og har snorlukking i enden. Sydd på symaskin, sikkert med feil nål, feil sting, feil tråd og feil metode.

Den fungerer fjell, og veier en brøkdel av disse ferdigkjøpte. Kostet også en brøkdel.

Stoffet er så glatt at det ikke fester seg snø til, og teltet glir rett nedi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (På 9.4.2024 den 15.19):

Hvis du holder til i Oslo m/omegn så har bitraf, et "makerspace", eget syrom med flere symaskiner alt fra hobby-maskiner, proffmaskiner og til og med en for å sy skolær.
De har forsåvidt masse annet utstyr og kurs som kan være verdt å kikke på hvis man liker å lage ting selv. https://bitraf.no/

Heisann. Kult. Jeg hørte snakk om det da jeg bodde i seilbåt i Oslo fra 2014-2017. Vet ikke om det er samme men konseptet var likt. Veldig kult at det finnes slikt. Bor i Kristiansand så blir litt vanskelig det. 

 

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Jeg har brukt min en del. Kjøpte billig 40D nylon på e- bay, og har snorlukking i enden. Sydd på symaskin, sikkert med feil nål, feil sting, feil tråd og feil metode.

Den fungerer fjell, og veier en brøkdel av disse ferdigkjøpte. Kostet også en brøkdel.

Stoffet er så glatt at det ikke fester seg snø til, og teltet glir rett nedi.

Hehehe, det er fett. Da skal jeg gå til innkjøp selv. Du får testet posen skikkelig på vidda nå om dagen. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AASEDAASE skrev (På 10.4.2024 den 23.49):

Hehehe, det er fett. Da skal jeg gå til innkjøp selv. Du får testet posen skikkelig på vidda nå om dagen. 👍

Ja. Posen fungerer utmerket.

Når det regnet, pakker jeg vindsekken over, for å være sikker på å ha tørt telt.

Lurt å lage posen litt romslig, også i lengden. For noen ganger blir pakkingen og sammenrullingen med votter litt sånn halvveis ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.