Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellpulken Sleeper 200 vs. 200 SF


Måsan

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter en uke med pulk og telt på Hardangervidda i påsken er motivasjonen høy for for å investere i en bedding.

Har kokt valget ned til å stå mellom Fjellpulken Sleeper 200 (rød) og FP Sleeper 200 SF (gul). Leser mye positivt om Piteraq sin HD XL også, men den ser ikke ut til å være å få tak..?

Skal bruke Exped LW 9 cm. Har Exped chair kit fra før.

Selv om begge heter 200, så ser jeg at SF modellen er noe mindre (195cmx65cm). Noen som vet hvorvidt LW underlaget mm. vil få plass i SF? 

Noen med erfaringer/synspunkter som kan guide meg i mål her? For så vidt hyggelige priser på begge nå på Fjellsport.

Takknemlig for svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Vil anbefale Sleeper 200 SF. Den har sjeselongfunksjon, der du retter opp ryggen akkurat som på Exped chair kit. Den har også antiskli, så komforten er veldig god. Har opplevd den som værsikker. Exped LW 9 cm passer fint. Jeg hadde den første versjonen, men kvaliteten var dårlig, med sømmer som raknet. Fikk en ny på garanti, som var en oppgradert versjon. Denne har holdt bra.

Nå ser jeg det har kommet en utgave i gul farge som har et annet design, så jeg må ta noen forbehold der.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måsan skrev (På 6.4.2024 den 15.25):

Hei,

Etter en uke med pulk og telt på Hardangervidda i påsken er motivasjonen høy for for å investere i en bedding.

Etter forrige uke på Hardangervidda, hvor det regnet voldsomt mye flere dager, tror jeg innholdet ville blitt vått om jeg hadde brukt bedding. Så sørg for en vanntett type, hvis det finnes, tenker jeg.
 

Samt hvis beddingen er våt, så vil man nødig ta denne inn i teltet i det hele tatt. 

Om du bare er på tur i tørre vinterforhold, og solen ikke smelter snøen, så er jo ikke dette noe problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (34 minutter siden):

Etter forrige uke på Hardangervidda, hvor det regnet voldsomt mye flere dager, tror jeg innholdet ville blitt vått om jeg hadde brukt bedding. Så sørg for en vanntett type, hvis det finnes, tenker jeg.
 

Samt hvis beddingen er våt, så vil man nødig ta denne inn i teltet i det hele tatt. 

Om du bare er på tur i tørre vinterforhold, og solen ikke smelter snøen, så er jo ikke dette noe problem.

Er litt individuelt korleis ein opplever dette med bedding ser eg.

Er ganske enkelt berre å ha med to vasstette pakkposar som ligg under liggeunderlaga i beddingen, for å kunne pakke vasstett. Ein moderat bedding utan alskens krimskrams er enkel å rulle saman med ei stropp rundt å slenge i pulken. 

Evt om det er meldt vått heile tida la vere å bruke den/pakke den med. I alle andre tilfeller er mi erfaring at bedding er genialt. Eg har nytta min adskillige dagar sidan eg kjøpte den eingong i 2013, og min har ikkje vasstett glidelås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom ned fra fjellet på søndag fra en skitur med mildvær og regn, og har etter denne turen revurdert mine tidligere tanker om at jeg bare kunne slenge beddingen i pulken ved behov/om det regnet, og at det derfor går fint med bedding som ikke er vanntett. 
Går jo forsåvidt fint å pakke den ned om man ser på morgenen når tingene pakkes sammen at været blir vått, men å måtte stoppe i regn/sludd i liten kuling for å tømme luft fra Downmat 9 og og komprimere sovepose for å få plass i pulktrekket er ikke noe jeg ønsker måtte gjøre.

Dette er ett værscenario vi opplevde og siden vi skulle til hytte på kvelden så lot vi det stå til for å se hvor 'gært' det kunne bli. (GWS stoffet på WM Kodiak'en er veldig vannavstøtende, så tok sjansen). Turmakkeren har en Fjellpulken Sleeper (Grønn sak) og jeg har en Piteraq HD XL.

På Fjellpulken Sleeper er det vannavstøtende glidelåser, mens på Piteraq sin bedding er det glidelås #8.

Resultatet var at det fløt rundt ca en liter vann jevnt fordelt i min bedding, der det ser ut til at mest vann har kommet inn i glidelåsen og en del i sømmene (lommene på toppen av beddingen) mens det i turmakkeren's bedding bare var litt vann/fukt og bare var spor etter vanninntrenging i sømmene rundt lommene på toppen. 

Ett triks er jo å eventuelt snu beddingen for å redusere vanninntrengingen. Det er ingen sømmer for lommer på undersiden av beddingen og glidelåsen blir da liggende mere beskyttet for været.  Men da mister jeg lett tilgang til lommene, der vanntett pakkpose med tørre/ekstra klær og lunsj, feller, drikkeflaske, vindsekk, toalettpapir og en liten vanntett pakkpose med potensielt 'nødvendige' ting for dagen ligger. 

Så enig med @Marius Engelsen se etter en som er så vanntett som mulig, du vil da få en bedding som jeg mener er mer allsidig og kan brukes i større spekter av vær. 

Jeg skal se litt på muligheten for å værsikre Piteraq beddingen jeg har, eller eventuelt sy en ny selv.
Siden det primært ser ut til å komme inn fukt i glidelåsen, kan jeg sy på en klaff over glidelåsen og med det redusere det meste av vanninntrengingen, og bruke eventuelt bruke sømforsegler (silikon) på eksponerte sømmer

 

Her er ett eksempler på DIY Bedding laget av @esw

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på en ting i den forbindelsen. Hadde det beste kanskje vert en vanntett pose man kan trekke utenpå beddingen? For beddingen skal jo i sin helhet inn i teltet, og om den er våt så blir det jo også temmelig vått i teltet selv om innholdet i beddingen var tørt.

Kanskje to søppelsekker, eller lignende, som man har trekkes over ved behov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen grove vektforskjeller det kan være greit å være klar over på disse beddingene. 200 SF fra Fjellpulken veier f.eks. Hele 2,4 kg(!), men har igjen også en vannsøyle på 15000mm og "all the bells and whistles".

En av Sydvang-modellene får du ned i 0,8 kg og Piteraq på 0,6 kg - Bare for sammenligning.

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (6 timer siden):

Ett triks er jo å eventuelt snu beddingen for å redusere vanninntrengingen

Eg har bedding utan lommer på, av dei første som kom. Moglegens det som gjer at eg ikkje opplever at det vert vått inni der då? . Har ein ny med lommer kjøpt i 2017 som eg har unngått å ta i bruk, nettopp fordi eg mislikar alle lommene. Endar opp med den gamle lappa i staden. 

Eg personleg har opplevd det som lite problematisk å få pakka ned ting når været kjem. Det sagt så er det sjølvsagt mindre  styr å berre kunne ha den framme, om ein finn ein vasstett. Exped sin bedding er vel vasstett.

TS; utover dette med vasstettleik så er eg glad i minst mogleg dill, for å få beddingen lågast og lettast mogleg, og vere enkel å stroppe godt ned på pulken. Då vert den også mindre vindfang. Dette ser dog ut til å vere vanskeleg å finne, i alle fall i kombo med vasstett, då dei fleste har begynt å utruste beddingane sine med masse lommegreier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.