Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparasjon av hundeslede i tre


Anbefalte innlegg

Hei, noen som har tips til hvem som kan utføre reparasjon av en nordisk slede fra Polaris? Fortrinnsvis i Nordland, men Troms og Trøndelag ordner seg også.

Etter en kræsj har den ene sledeskien fått seg en knekk. Skien henger fortsatt sammen og sleden er kjørbar. Men treverket gir synlig etter der, og belegget under er sprukket.

Tar også imot forslag til hvordan den eventuelt kan repareres selv.

P_20240331_000106.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å ha alt for mye kunnskap, ser det for meg ut som skibytte blir nødvendig @foroll. Men en midlertidig rep kan kanskje utføres med en (aluplate?) stålplate (med litt god lengde) som skrues fast på skiens overside. Nå ser det ut som bruddet er i skiens overgang og belegget er plast så ett eller annet lim med litt fleks for å kunne holde selv om skien flekser litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke facebook, men har sendt Gisle ei melding i fall han har tips.

Gösta Karlberg som har lagd sleden mente også skibytte var nødvendig, men er jo noen kilometer imellom Hamarøy i Nordland og Rättvik i Sverige...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (1 time siden):

Har ikke facebook, men har sendt Gisle ei melding i fall han har tips.

Gösta Karlberg som har lagd sleden mente også skibytte var nødvendig, men er jo noen kilometer imellom Hamarøy i Nordland og Rättvik i Sverige...

Jepp... no er det vel litt folk som reiser mellom både samlingar og parringar, så skulle vel fått til noko frakt, i alle fall i etappar. Men klart, lettare å få reparert meir lokalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

Har hundesleder selv! Ofte har meiene byttbare plastbelegg, men her ser det ut til at den laminerte meie har belegget direkte på?? Ny meie er er sikkert den riktige løsning. Muligens kan man repare trelaminatet med epoxylim (langsom Araldit)og forsterke med nevnte stålplate. Plastbelegget kan så "fuges" med plast rep smeltegreie til alpinski såler. (Husker hva det hetter i farten!). Men ny meie er helt sikkert best.

Google på hundeslede og se om du finner sledbygger nærmere. Ivar Sørli, Skurdalen er en mulighet her i Hallingdal, men fjernt. Men han kan ha tips til sledebyggeresærlig i Trøndelag elller lenger nord.

Oinakka og Bjørkis holder til i Kiruna? 

Elgen   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

det hjalp litt med detalj fotos og et sjekk hos Polaris. Det ser ut som plastbelegget er skrudd ret på tremeien med en messinskinne i midten?? 

#1 er vel å få fikset eller ny meie fra Polaris i Dalarne??

#2 at du finer en sledebygger innen rekkevidde som kan fikse.

#3 skulle jeg reparere selv, ville jeg demontere meien fra sleden og fjerne plastbelegget. - Brekke bruddet opp så jeg kunne få inn eposksy lim i hele bruddet. - Meien er ganske bred, så bruddet kan forsterkes med den foreslåtte metallplate eller kanskje ville heller  jeg forsterke ved å smøre meien hele veien rundt (tørt trevirke!) over et passe stykke inn i epoxy og armere med glassfiber, som til båtbygging. - Så montere plastbelegget og messingskinne uten på reparasjonen.- Muligens vil det komme en liten bulk over rep. stedet, men det tror jeg betyr svært lite for fremdriften, særlig hvis rep.stedet har en viss lengde og det blir jevnet ved kantene.

Lykke til med sledekjøringen!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.