Gå til innhold
  • Bli medlem

Letteste kjele 3-4 l for snøsmelting


Anbefalte innlegg

Annonse

Har du sjekket på backpackinglight.no?   Der har de en 4 liters kjele på lager.

https://backpackinglight.no/products/solo-stove-pot-4000?_pos=3&_fid=12e572a73&_ss=c

Selv er jeg godt fornøyd med min MSR big titan kettle på 2l, til solobruk i lavlandet.

Edit: ups, selv om den selges av en lettbutikk, så er den ikke i titan, altså lettvekter.

Endret av Luesveis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 liter er en del større enn hva jeg vil si er den "ultimate" snøsmelteren, men ut i fra mye snøsmelting i en Trangia 2.5 billy pot tror jeg 4.5l utgaven er vel så grei.

Hvis du ikke er låst på størrelse synes jeg 2.5-3l er mye mer fornuftig mtp. pakkvolum og vekt. Det er ikke værre enn å smelte snø i to runder om man må.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en 1,8 liter GSI kaffekjele.

Kaffekjele fordi det er mindre kjangs for å søke kokende vann når man skal helle, og den har fast håndtak som ikke kan falle av (altså sikkerhet). Og fordi man kan helle mens lokket er på, og det gir mindre damp i teltet.

1,8 liter fordi det er helt passe til 1-2 personer. Det går egentlig like fort å smelte snø i to omganger som i en omgang. Og en veldig stor kjele er jammen ikke noe greit å balansere oppå en liten turbrenner, tar stor plass, og er ofte ikke god å helle fra.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (9 timer siden):

Har du sjekket på backpackinglight.no?   Der har de en 4 liters kjele på lager.

https://backpackinglight.no/products/solo-stove-pot-4000?_pos=3&_fid=12e572a73&_ss=c

Selv er jeg godt fornøyd med min MSR big titan kettle på 2l, til solobruk i lavlandet.

Edit: ups, selv om den selges av en lettbutikk, så er den ikke i titan, altså lettvekter.

Ja, den er litt for tung. :)

sneakyowl skrev (9 timer siden):

3-4 liter er en del større enn hva jeg vil si er den "ultimate" snøsmelteren, men ut i fra mye snøsmelting i en Trangia 2.5 billy pot tror jeg 4.5l utgaven er vel så grei.

Hvis du ikke er låst på størrelse synes jeg 2.5-3l er mye mer fornuftig mtp. pakkvolum og vekt. Det er ikke værre enn å smelte snø i to runder om man må.

Har en på 2,8 l som veier kun 310 g, og den funker jo greit. Har blitt rådet til å ha en større av såkalte eksperter. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Marius Engelsen skrev (13 minutter siden):

Jeg bruker en 1,8 liter GSI kaffekjele.

Kaffekjele fordi det er mindre kjangs for å søke kokende vann når man skal helle, og den har fast håndtak som ikke kan falle av (altså sikkerhet). Og fordi man kan helle mens lokket er på, og det gir mindre damp i teltet.

1,8 liter fordi det er helt passe til 1-2 personer. Det går egentlig like fort å smelte snø i to omganger som i en omgang. Og en veldig stor kjele er jammen ikke noe greit å balansere oppå en liten turbrenner, tar stor plass, og er ofte ikke god å helle fra.

Har ikke prøvd kaffekjele ennå, de jeg har er bittesmå.  Høres fornuftig ut for å hindre søl av kokende vann. Og den så jo meget hendig ut. :D

 

Endret av Globerotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globerotta skrev (44 minutter siden):

Har ikke prøvd kaffekjele ennå, de jeg har er bittesmå.  Høres fornuftig ut for å hindre søl av kokende vann. Og den så jo meget hendig ut. :D

 

det som er viktig med kaffekjele til snøsmelting er at åpningen er stor nok. Denne har stor nok åpning til at jeg kan sette blokker nedi kjelen, så mater jeg den etterhvert som det smelter. Men jeg kunne selvsagt ønsket litt større åpning av og til.

Jeg mener @Espen Ørud hadde lagt ut ett bilde av en titangryte på ca 2 liter, med fast håndtak som ikke faller av, og helletut slik at man kan helle over vann uten å ta av lokket. Det må kanskje være det ideelle til å smelte snø.

Men helt ærlig, så bruker man såpass liten tid av turen på å smelte snø, at man sikkert kan bruke det man har ;) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 minutter siden):

det som er viktig med kaffekjele til snøsmelting er at åpningen er stor nok. Denne har stor nok åpning til at jeg kan sette blokker nedi kjelen, så mater jeg den etterhvert som det smelter. Men jeg kunne selvsagt ønsket litt større åpning av og til.

Jeg mener @Espen Ørud hadde lagt ut ett bilde av en titangryte på ca 2 liter, med fast håndtak som ikke faller av, og helletut slik at man kan helle over vann uten å ta av lokket. Det må kanskje være det ideelle til å smelte snø.

Men helt ærlig, så bruker man såpass liten tid av turen på å smelte snø, at man sikkert kan bruke det man har ;) 

Og her var den :)

https://www.toaksoutdoor.com/products/pot-2000-bh

IMG_4549.png

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (1 time siden):

Sea to Summit Alpha pot 

Støtter meg på denne. Kjøpte 2.7 liter-utgaven i år. Veldig fornøyd med at man kan helle med lokket på, og at håndtaket er sterkt og solid. 290g.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Det stemmer - jeg har den + en til i ca samme størrelse som har vært mye brukt. Kjempeforøyd med dem.

Jeg kjøpte faktisk en kjele til i helgen fordi jeg brått hadde bruk for å lage flambert multedessert til 12 personer på bål og det er et forholdsvis rimelig og forholdsvis lett alternativ med litt størrelse på om man ønsker noe mellom 4 og 5 liter:. Den slo meg som veldig lett for størrelsen: 

https://scandihills.no/produkter/290-trangia-kjeler--panner/19299-trangia-baalgryte1/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwte-vBhBFEiwAQSv_xcNx-2FMFGO7tr2oAKMztTX9vjYiUIr2-XaEzWpGypB0GXxgN4ma0xoCPCkQAvD_BwE

(Går ikke god for butikk eller løsning, det var bare første sted jeg fant den ved googling som hadde både vekt og størrelse spesifisert. Jeg kjøpte den bare som et rimelig alternativ i nærmeste lokale sportsbutikk)
 

 

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Jeg bruker en 1,8 liter GSI kaffekjele.

Kaffekjele fordi det er mindre kjangs for å søke kokende vann når man skal helle, og den har fast håndtak som ikke kan falle av (altså sikkerhet). Og fordi man kan helle mens lokket er på, og det gir mindre damp i teltet.

Med pulk, foretrekk eg ein større snøsmeltekjele, 3-4liter, men brukar han også på ein heilt annan måte. Snøsmeltekjelen brukar eg kun til å smelte snø og til å oppbevare kaldt vatn i, så damp frå den store kjelen er ikkjeeksisterande. Og eg har tilgang på kaldt vatn nesten heile tida i leir. I denne kjelen har eg ei ause, så helling er heller ikkje noko problem.

Koking av vatn gjer eg i kaffekjele og matlagingkjele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Globrotta, det å finne en god snøsmelte kjele er som å leite etter nåla i en høystakke. Du ser at noen har det på et bilde eller film, men klin umulig å få tak i på norske nettbutikker. Så ikke alt for lenge siden en repotasje på nrk om ei dame fra karibien som skulle gå til Sør-polen, hu hadde en slik kjele i titan/aluminium med lokk og tut for helling av vann. Mye ræl av kokeutstyr du kan kjøpe på xxl, fjellsport osv. Men en dedikert snøsmelte kjele har de ikke. Jeg bruker i dag en kaffe kjele kjøpt på felleskjøpet. Men den er kun på 2,5 liter og tuten er litt i veien når jeg pakker den i pulk/sekk. Helt grei på 1-2 dagers turer, men det er fint å kunne smeltevann i 1-2 omganger, som vil medfører mindre damp i teltet som Skal bare... skriver. Jeg må koke i flere omganger og tuten på kaffekjelen gir mye dampe i teltet + jeg må som regel koke noe runder ekstra på morgen. Jeg tenker at dedikert snøsmelte kjele bør være mist 3,5 - 4 liter og kanskje opp til 10 liter, så lenge du har plass i pulken og den har bra vekt ref titan/aluminium. Noen på forumet som sitter på litt entreprenøregenskaper og ønsker å starte en liten butikk? Spørs om du blir rik på det, men jeg ville stilt opp som første bestiller :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til snøsmelting har jeg brukt en 2,8L titankjele kjøpt på Aliexpress. Med MSR sin heatexchanger og vindskjerm så tar det ca 4,5 minutt å koke 1 liter vann med min trofaste MSR XKG2 .

Jeg har god erfaring med Optimus Weekend HE til solobruk når det ikke er snø på bakken så jeg ønsket å teste en større kjele med varmeveksler. Jeg kjøpte en 2,1L alukjele med varmeveksler på aliexpress. Med denne tok det 4:45 sekunder å koke 1 liter vann. 

https://a.aliexpress.com/_EwyNBa9

Jeg ser at Jetboil har en 5L kjele, men den er ikke billig og veier nesten 1 kilo: https://jetboil.johnsonoutdoors.com/us/shop/cookware/pots-pans/5l-cook-pot-lid

Jeg har ikke sjekket vekt på titankjele og ekstern varmeveksler vs alukjelen med integrert varmeveksler.

Endret av ryback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite men viktig poeng er at den letteste kjelen ikke nødvendigvis er den letteste hvis du må bære med deg ekstra drivstoff.. En varmeveksler som gjør snøsmelding mer effektivt vil spare vekt på lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (1 time siden):

Som Globrotta, det å finne en god snøsmelte kjele er som å leite etter nåla i en høystakke. Du ser at noen har det på et bilde eller film, men klin umulig å få tak i på norske nettbutikker. Så ikke alt for lenge siden en repotasje på nrk om ei dame fra karibien som skulle gå til Sør-polen, hu hadde en slik kjele i titan/aluminium med lokk og tut for helling av vann. Mye ræl av kokeutstyr du kan kjøpe på xxl, fjellsport osv. Men en dedikert snøsmelte kjele har de ikke. Jeg bruker i dag en kaffe kjele kjøpt på felleskjøpet. Men den er kun på 2,5 liter og tuten er litt i veien når jeg pakker den i pulk/sekk. Helt grei på 1-2 dagers turer, men det er fint å kunne smeltevann i 1-2 omganger, som vil medfører mindre damp i teltet som Skal bare... skriver. Jeg må koke i flere omganger og tuten på kaffekjelen gir mye dampe i teltet + jeg må som regel koke noe runder ekstra på morgen. Jeg tenker at dedikert snøsmelte kjele bør være mist 3,5 - 4 liter og kanskje opp til 10 liter, så lenge du har plass i pulken og den har bra vekt ref titan/aluminium. Noen på forumet som sitter på litt entreprenøregenskaper og ønsker å starte en liten butikk? Spørs om du blir rik på det, men jeg ville stilt opp som første bestiller :-)

Noen vil kanskje mene at et tungt Kokewilly-oppsett er det ultimate. Selv tror jeg det blir for upraktisk å pakke i pulken vs oppsettet jeg har nå. Dyrt er det og :)

https://www.piteraq.no/thomas-ulrich/165681/koke-willy

https://www.piteraq.no/thomas-ulrich/175074/koke-willy-carbon-stove-plate-karbonplate-til-kokewilly

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva som er optimalt, er veldig individuelt.

I ein tråd for nokre år sidan, vart det påstått at ein raskt sparar inn vekta av eit isbor i mindre drivstofforbruk. Det kan nok stemme for større grupper som nødvendigvis treng meir vatn. Sjølv fann eg ut at eg aldri har hatt med meg så mykje drivstoff som vekta av eit isbor, og at eg må vera på tur i fleire veker før det er vits å tenke tanken. Smaken av friskt vatn i motsetning til smelta snø, kan likevel gjera det interessant sjølv om det ikkje er vekteffektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (12 minutter siden):

...Sjølv fann eg ut at eg aldri har hatt med meg så mykje drivstoff som vekta av eit isbor...

Med fare for å spore heeeelt av. Jeg har lurt på om et lite trebor og snøsag vil fungere. Noe ala dette: https://www.amazon.com/Camping-Building-Multipurpose-Survival-Woodworking/dp/B0C1C8FTYZ?th=1

Snøsag har jeg i skaftet på spaden. Hvis et trebor på noen hundre gram vil være nok til å gjøre plass til saga og sage kan gjøre resten så hadde det vært en fin løsning å slå opp teltet på et vann og pilke og hente drikkevann fra hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.