Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger vintertelt.


Anbefalte innlegg

Annonse
2 hours ago, odlo said:

Kraftig vintertelt 3-manns med totalvekt 4,1kg på knalltilbud nå! Sterk bunnduk som anbefales om du skal ha hunder i teltet. Teltet finnes også i 4-manns på tilbud, men da er vekta 4,6kg.

https://www.fjellsport.no/merker/robens/robens-nordic-lynx-3-dark-green

Lav vekt gir jo ofte tynnere duk, så det er alltid en vurdering hva som lønner seg.

Har sett på det, men vil gjerne ha en erfaring, har du det teltet? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Kristian Krane skrev (18 timer siden):

Har sett på det, men vil gjerne ha en erfaring, har du det teltet? 😊

Har ikke erfaring med akkurat det teltet, men har 2 Robens telt fra før, og min erfaring er at dette er budsjett telt på lik linje med Sydvang, Urberg og tilsvarende. Etter å ha saumfart sømmer og funksjoner, samt materialer, så er jeg ikke super imponert, men de har fungert bra til mitt bruk/det jeg har ønsket meg fra teltene. Likevel er det en grunn til at jeg velger å bruke et mer solid telt dedikert til turer under tøffe forhold, f.eks til vinterturer i nord.

Når det er sagt, Robens telt fungerer til sitt bruk, men skal man på turer til områder som er virkelig utfordrende, da anbefaler jeg telt fra etablerte produsenter som er regnet som trygge og testede telt dedikert for hard bruk.

Er du på vinterturer under tregrensa og litt over, men ikke i de mest ekstreme områdene, da fungerer Robens telt. Det gjør samtidig andre telt i samme segmentet. Hvis du i tillegg er på noen få vinterturer gjennom sesongen, da duger budsjett telt fint.

Endret av Nikke
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mange ganger jeg har vært frista til å kjøpe Robens Boulder, som smått ligger ute til 999,-. Jeg liker designet på teltet, og vekta er ikke halvgærn, men ikke akkurat kvalitetsmaterialer og lav vannsøyle. Likevel får det mange positive omtaler på nett, men kanskje skyldes det lave forventninger? På Obs ligger en  kundeanmeldelse fra en som har hatt det med 8 dager i Børgefjell, og har vært kjempefornøyd.

Endret av ingen87
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 14.1.2024 den 14.26):

Ståhøyde får du ved å grave kuldegrop i forteltet. 

Screenshot_20240114_143413_Facebook.thumb.jpg.728db9db762b60ec8f99317e3d20c0b4.jpg

 

Ok, litt tungt, men jeg bruker også Helsport Extrem SVEA 4 Camp (nuh Spitsbergen) som solotelt i Finnmark om vinteren fordi jeg er så ekstremt fornøyd med all ekstra plass innendørs.. Fortelt i begge ender.

 

Jeg har lavvo, og de veldig få gangene denne velges på vinter er det fordi avstand er kort og vi kan ta med ovn og ved. Ellers prioriteres alltid tunnellteltet. Hvis jeg hadde vært myyye oftere på vintertur heeeeelt alene så hadde jeg kanskje prioritert et tilsvarende 2-manns med fortelt i begge endre. Om det finnes...

Har samme teltet, Svea altså, i 3-mannsutgaven (2016-modell). Tåler ekstremt mye, og et telt det er lett å trives i. Jeg innbiller meg at det burde stå bedre mot vinden enn etterfølgeren Spitsbergen siden den har litt kortere stenger i endene, slik at den skrår mer og er litt mer aerodynamisk i formen. Mindre vindfang. Bildet er fra en heftig storm på Dovrefjell. 

IMG_7882.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (16 timer siden):

Vet ikke hvor mange ganger jeg har vært frista til å kjøpe Robens Boulder, som smått ligger ute til 999,-. Jeg liker designet på teltet, og vekta er ikke halvgærn, men ikke akkurat kvalitetsmaterialer og lav vannsøyle. Likevel får det mange positive omtaler på nett, men kanskje skyldes det lave forventninger? På Obs ligger en  kundeanmeldelse fra en som har hatt det med 8 dager i Børgefjell, og har vært kjempefornøyd.

En bekjent har det, og er fornøyd. Når det er sagt så blir det ikke så mye brukt, da duger det en stund, og eventuelle tegn på dårlig kvalitet erfares forhåpentligvis  ikke før det har gått en lang stund. Det at Robens bruker polyester duk, faktisk ikke så verst kvalitet, har jeg ikke noen problemer med egentlig. Ja vekta går opp, men i praktisk bruk merker jeg fint lite til eller tenker på at "jeez" dette er polyester. For polyester, og bomull, er ikke ukjente teltstoffer for oss som har holdt på med friluftsliv rimelig lenge.

Bakgrunn for mitt første kjøp av et Robens telt var brann, for da mistet jeg mitt fantastiske Exped "Venus 3." Håpet var da at "Raptor 2" skulle fylle hullet etter "Venus". Det viste seg å være et idiotisk håp. Som å sammenligne saftige røde epler med en steindau ku. For etter nøye gjennomgang, viste det seg at på et par små punkter var teltet feilkonstruert. Det vil si, sømmene nær ventilene på hver side var så stramme at de var på bristepunktet. Etter en runde "Balthazar", fant jeg en løsning som tok bort mye av presset på akkurat disse punktene. "Raptor" brukes derfor på turer uten de helt store sjansene for påkjenning. Teltet fungerer bra, og sjekker egentlig alle boksene. Når det er sagt, jeg sendte Robens en mail og gjorde de oppmerksom på feilen. Tror de selv visste om det. Uansett, teltet ble tatt av markedet.

Nylig kjøpte jeg enda et Robens telt, "Goshawk 2ex." Fikk dobbel rabatt, og slo da til. 1168kr. Valget var enkelt.  Ønsket meg et telt med flere innganger, dermed flere alternative inn -og utganger. Nå er teltet fått påsydd pipeinnslag, og første tur med titanium ovn ga helt klart mersmak. Sjekket sømmer og løsninger, helt grei kvalitet mtp bruket.

Raptor 2.JPG

Venus 3.JPG

Goshawk 2ex.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 1/14/2024 at 4:10 PM, Peacemaker said:

Nå sporer vi av fra trådstarters tema, men det eneste teltet jeg vet om som er to personers tunneltelt med fortelt på begge ender er Norrøna Femund - https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/femund/femund-4-season-tunneltelt-2p/?color=3897. Minuset i mine øyne er størrelsen på det ene forteltet. De burde hatt en GT versjon, da hadde det vært veldig interessant for meg og.

Trådstarter hadde et budsjett på 4000 kr. På Finn ligger det et vistnok pent brukt Sydvang Skaring 4 season til kun 1500 kr. Løp og kjøp! https://www.finn.no/335734320

Yes, han som skulle hente teltet, ble ikke hørt noe fra, så jeg fikk det for 1500,-! Men så rota posten det vekk.... pengene kommer tilbake, men jeg er uten telt da.

 

Så da fortsetter jakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Kristian Krane skrev (6 minutter siden):

Yes, han som skulle hente teltet, ble ikke hørt noe fra, så jeg fikk det for 1500,-! Men så rota posten det vekk.... pengene kommer tilbake, men jeg er uten telt da.

 

Så da fortsetter jakten.

Så kjipt da. Får tro at posten finner det lell, så du får det. Her er mitt i bruk på siste tur jeg var på i januar.

PXL_20240128_095014660.jpg

PXL_20240127_200742379.NIGHT.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.