Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardangervidda, quo vadis?


Swiss John

Anbefalte innlegg

I oktober/november 2022 kom jeg med to innlegg i en tråd om råd om skitur på Hardangervidda:

https://www.fjellforum.no/topic/59593-haukeliseter-finse-haukeliseter/#comment-521293

I mitt andre innlegg kom jeg med følgende kommentar:

“Jeg bor i Sentral-Europa, hvor befolkningen er mye tettere enn i Norge, og det er mange steder i skog og fjell hvor det er forbudt å gå om vinteren, for å la dyrene være i fred. Du kan få en heftig bot hvis du ser bort fra regelverket og den beste måten å sikre at Norge ikke går i samme retning er å vise litt hensyn til ville dyr om vinteren.”

Dessverre ser det nå ut til at det jeg fryktet angående Hardangervidda nå kunne bli virkelighet. Saken har gått til lovgiverne og avgjørelsen er nå i deres hender:

https://www.dnt.no/aktuelt/dnt-reagerer-pa-villrein-forslag/

Det er ikke opplyst hvilke av de 9 + 4 DNT-hyttene som eventuelt kan stenges eller flyttes, men det er antydet at inntil 50 hytter kan bli indirekte berørt av disse tiltakene. Jeg vet at det tidligere år var snakk om å stenge Hellevassbu, så denne hytta er nesten helt sikkert en av de foreslåtte nedleggelsene. Hvis dette skjer, vil det ha en indirekte innvirkning på antall overnattinger på Litlos, da få turister ønsker å ta den ca. 40 km avstanden fra Haukeliseter til Litlos på en dag. Litlos er allerede svært avsidesliggende (de hevder å være en av de mest avsidesliggende DNT-betjente hyttene, når det gjelder avstand fra en hovedvei), så den mest brukte alternative tilnærmingen vil endres til Dyranut/Sandhaug eller Dyranut/Hadlaskard (forutsatt at Hadlaskard er ikke også stengt) – ellers Røldal/Valldalsvegen/ Bråstøl via Middalsbu.

Jeg har gitt dette som bare et eksempel på hvordan nedleggelse av én hytte vil kunne påvirke virksomheten til en nabohytte. Dette, sammen med begrensede åpningstider, kan sette spørsmålstegn ved muligheten for å holde en hytte bemannet om vinteren.

Det er trist å se dette skje, spesielt når man tenker på at det er andre faktorer, bortsett fra turister, som påvirker velferden til ville dyr generelt – som arealbruk og klimaendringer.

Mange betjente hytter legger ut en utskrift av dagens værmelding, spesielt i områder med dårlig mobildekning. Kanskje det kan være en idé å også legge ut en kopi av de kjente villreinposisjoner, fra Dyreposisjoner.no, mellom 07.00 og 08.00 hver dag i vinteråpningstidene, slik at turistene eventuelt kan unngå å forstyrre dem. Det er aldri for sent å innføre selv små tiltak som kan hjelpe.

Endret av Swiss John
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for linken. Jeg var ikke klar over at temaet allerede var under diskusjon andre steder på forumet. Jeg besøker vanligvis bare denne seksjonen, da jeg kommer til Norge hver vinter for å stå på ski på fjellet (i mitt land er ski praktisk talt uhørt, og vi ser svært sjelden snø :-).

Jeg har lest hele tråden og det er veldig interessant å se de motstridende meningene. De foreslåtte tiltakene er også noe dårligere enn jeg så for meg og jeg har nå kunnet se dem nærmere. Jeg har inntrykk av at det vil være ganske vanskelig for hytter som Litlos og Rauhelleren å fortsette å holde vinteråpne.

Jeg er takknemlig for at jeg har hatt muligheten til å gå mye på Hardangervidda de siste årene og besøke steder som Svensbu (ved Mogen/Stordalsbu) og Jansbu (Skrykken) som trolig vil være forbudt i fremtiden i løpet av vinteren.

Loven er imidlertid loven, og uansett hva som kommer vil jeg respektere den. Det ser ut til at neste mars blir siste gang skiene mine ser Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.