Gå til innhold
  • Bli medlem

Haukeliseter - Finse - Haukeliseter


Dutton

Anbefalte innlegg

Noen her inne som vet om det vil bli kvistet rute mellom Haukeliseter og Finse vinteren 2023 og eventuelt når det er vanlig at ruten er kvistet ferdig? 

Vi er en guttegjeng på 4 og 3 trekkhunder som har et ønske om å krysse Hardangervidda frem og tilbake på 9 dager. Vi ønsker å gjennomføre dette under skikkelige vinter forhold og har derfor pekt ut uke 8 2023. 

Mellom oss har vi rundt 300 utedøgn både sommerstid og vinterstid. Noen av oss flere enn andre.

Vi har alt av utstyr på plass og har planlagt en del i forhold til turen og startet med forberedelser. Vi har snakket om en plan B(tur et annet sted), men ønsker først og fremst å forholde oss til plan A. 

Vi skjønner at været veldig enkelt kan bidra sterkt til å gjøre det vanskelig å krysse frem og tilbake, men det vil tiden vise. 

Vi vet at hyttene er stengt. Planen var aldri å bruke hytter, men telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om 2022-datoene er en pekepinn, så er dere nok akkurat litt for tidlig ute i forhold til kvistingen.

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/turistforeningen/files/8eca02ccdc0ed94c546106f77e3e2632ac572c06.pdf

Fra: https://www.dnt.no/vintermerking/

Løypene kan i stor grad også plottes inn på forhånd i en GPS, så kan dere følge den istedenfor å navigere _helt_ fra scratch. Løypene kan vel dog ha avvik fra år til år.

 

Det høres for øvrig ut som en tøff tur. Gleder meg til vinterturer på fjellet allerede 🥳

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Week 8 (Feb.20. – 26.) is too early to expect the DNT markings. Easter Sunday 2023 is on the 9. April. I usually start my tours about 3 weeks before Easter and I have always found the routes to have been “sticked” by then. If you start the tour in week 12 (March 20. – 26.) you will almost certainly find that the routes have been marked, but it would nonetheless be better to ask the DNT about the exact dates shortly before the end of this year. I wouldn’t worry too much about “proper winter conditions” – you can get some pretty nasty winter weather on the Hardangervidda in March and April (don’t ask me how I know!).

However, even if you decide to start the tour later when the sticks have been placed, it is important to know that there is an interruption in the marking close to Haukeliseter. This is due to an ongoing discussion between the landowner and the DNT and is intended to limit the disturbance caused to the reindeer. You should avoid setting up your tents in this area and the dogs should certainly be kept on a leash. I have skied the route (from Finse to Haukeliseter) in 2011, 2018, 2019 and also this year. There was no interruption to the sticks in 2011 and 2018, but there was in 2019 and this year. The DNT sticks ended at the motorable track which passes to the west of Slirdokkhølen and they reappeared near the tiny lake (1120m) to the south-west of Loftsdokktjønn. If these names mean nothing to you, the locations can be found easily by entering their names in the search-field of the online Norgeskart:

https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=3&lat=7157709.44&lon=519799.76&p=searchOptionsPanel

You can also download the GPX-files of the winter routes from the UT.no website:

Haukeliseter to Hellevassbu:    https://ut.no/rutebeskrivelse/135956/fra-haukeliseter-fjellstue-til-hellevassbu

Hellevassbu to Litlos:  https://ut.no/rutebeskrivelse/137033/fra-hellevassbu-til-litlos

Sandhaug to Litlos:    https://ut.no/rutebeskrivelse/136237/fra-sandhaug-til-litlos

Stigstuv to Sandhaug:  https://ut.no/rutebeskrivelse/136236/fra-stigstuv-til-sandhaug

Krækkja to Stigstuv:  https://ut.no/rutebeskrivelse/135981/fra-krkkja-til-stigstuv

From Finsehytta to Krækkja only the summer route is given.  Coming from Finse, this is the same as the winter route till just to the west of Store Hansbunuten. The winter route then goes almost directly south to Brattefonnvatnet where it then turns south east and goes right across Midnutevatnet and rejoins the summer route just to the north of Finnsbergvatnet. From there onwards to Krækkja the summer and winter routes are almost the same:  https://ut.no/rutebeskrivelse/136624/fra-finsehytta-til-krkkja

For a ski-tour like this it is always a good idea to have a GPS receiver with you. Hope this information helps. Sorry for the reply in English – my Norwegian is not (yet) good enough (but I’m working on it!).

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (På 8.10.2022 den 8.09):

Har kryssa Hardangervidda nokre gonger i februar. Normalt ikkje  stikka då.Hvilket for meg er den beste grunnen til å gå i februar! Det er både penare og fredeligare :)

Vil du si det er gode muligheter for å krysse frem og tilbake på 9 dager i februar uten kvistet løype for personer som har vært en del på tur, er i god form og har med seg trekkhunder? Gitt at været er bra nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dutton skrev (På 9.10.2022 den 16.34):

Vil du si det er gode muligheter for å krysse frem og tilbake på 9 dager i februar uten kvistet løype for personer som har vært en del på tur, er i god form og har med seg trekkhunder? Gitt at været er bra nok. 

Så lenge ein er habile på orientering vil eg hevde at det kjem meir an på føret enn været.

Sjølv om vær kan bidra til forseinkingar, er mi oppleving at med mindre det er "full dryler" så påverkar dårleg føre marsjtempoet meir, også med bikkjer. Kanskje avogtil også på grunn av bikkjer? Enkelt typar føre er verre for dei enn andre. 

Elles tenkjer eg at 9 dagar er greit, føresett god form, greide skiskills og at ingenting skjær seg. De har dog ikkje mykje marginar, og får de overraskande dårleg føre eller vær så lyt de bu dykk på forseinkingar. 

Alt etter kor forståelsesfulle heimebana og arbeidsgivar er, ville eg kanskje lagt til litt buffertid, eller budd både jobb, matlager og heimebane på ein dag eller to ekstra. 

På vinteren plar eg legge til ein dag meir per 4 dagar på tur, for å ha marginar, dersom eg ikkje har høve til å verte forseinka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Siden mitt første bidrag til denne tråden (7. oktober, på engelsk), har jeg blitt oppmerksom på noe relevant informasjon som jeg ikke var klar over i skrivende stund, selv om informasjonen ble publisert 8. mars 2022.

DNT har besluttet å stenge ALLE hyttene sine på Hardangervidda sør for RV 7 og nord for E 134 i perioden fra og med 15. oktober 2022 til og med 1. mars 2023. Dette tiltaket skal redusere belastningen på villrein i denne kritiske perioden av året. Når dyrene får en duft av mennesker (og spesielt hunder) flykter de, og denne flukten tærer på fettreservene som de har bygget opp i vegetasjonssesongen og som de ikke kan erstatte om vinteren. Videre fører en flukt i panikk til at mordyrene blir skilt fra kalvene, noe som fører til mer tap av energi og stress når de må lete etter dem igjen.

Det sier seg selv at dersom DNT har bestemt seg for å stenge hyttene sine i denne perioden, så er det også svært lite sannsynlig at de vil merke noen av rutene før utgangen av februar.

Jeg er klar over at OP ikke har til hensikt å bruke hytter, slik han nevnte telt. Dessuten er det så vidt meg bekjent ikke uttrykkelig forbudt ved lov å gå på Hardangervidda i februar. Min egen følelse i saken vil imidlertid være å respektere årsaken bak dette tiltaket som DNT har tatt, og å unngå å turnere før 2. mars. Vi mennesker kan gå noen uker på skitur om vinteren og etterpå vende tilbake til våre varme hjem, mens dyrene er ute hele året og utsettes for det verste vinterværet.

Jeg bor i Sentral-Europa, hvor befolkningen er mye tettere enn i Norge, og det er mange steder i skog og fjell hvor det er forbudt å gå om vinteren, for å la dyrene være i fred. Du kan få en heftig bot hvis du ser bort fra regelverket og den beste måten å sikre at Norge ikke går i samme retning er å vise litt hensyn til ville dyr om vinteren.

Her er linken til DNT-informasjonen:  https://mogen.dnt.no/artikler/nyheter/26893-dnt-stenger-hytter-av-hensyn-til-villrein/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swiss John skrev (På 16.11.2022 den 22.13):

Siden mitt første bidrag til denne tråden (7. oktober, på engelsk), har jeg blitt oppmerksom på noe relevant informasjon som jeg ikke var klar over i skrivende stund, selv om informasjonen ble publisert 8. mars 2022.

DNT har besluttet å stenge ALLE hyttene sine på Hardangervidda sør for RV 7 og nord for E 134 i perioden fra og med 15. oktober 2022 til og med 1. mars 2023. Dette tiltaket skal redusere belastningen på villrein i denne kritiske perioden av året. Når dyrene får en duft av mennesker (og spesielt hunder) flykter de, og denne flukten tærer på fettreservene som de har bygget opp i vegetasjonssesongen og som de ikke kan erstatte om vinteren. Videre fører en flukt i panikk til at mordyrene blir skilt fra kalvene, noe som fører til mer tap av energi og stress når de må lete etter dem igjen.

Det sier seg selv at dersom DNT har bestemt seg for å stenge hyttene sine i denne perioden, så er det også svært lite sannsynlig at de vil merke noen av rutene før utgangen av februar.

Jeg er klar over at OP ikke har til hensikt å bruke hytter, slik han nevnte telt. Dessuten er det så vidt meg bekjent ikke uttrykkelig forbudt ved lov å gå på Hardangervidda i februar. Min egen følelse i saken vil imidlertid være å respektere årsaken bak dette tiltaket som DNT har tatt, og å unngå å turnere før 2. mars. Vi mennesker kan gå noen uker på skitur om vinteren og etterpå vende tilbake til våre varme hjem, mens dyrene er ute hele året og utsettes for det verste vinterværet.

Jeg bor i Sentral-Europa, hvor befolkningen er mye tettere enn i Norge, og det er mange steder i skog og fjell hvor det er forbudt å gå om vinteren, for å la dyrene være i fred. Du kan få en heftig bot hvis du ser bort fra regelverket og den beste måten å sikre at Norge ikke går i samme retning er å vise litt hensyn til ville dyr om vinteren.

Her er linken til DNT-informasjonen:  https://mogen.dnt.no/artikler/nyheter/26893-dnt-stenger-hytter-av-hensyn-til-villrein/

Stengte hytter og manglende løyper vil nok uansett gi villreinen nok av fred og ro, selv om trådstarter og eventuelle andre begir seg ut på Hardangervidda på egenhånd. Trafikken på Haukeli de siste 15 årene har vært EKSTREM Tror de færreste vil prøve seg når de må tråkke spor sjøl og ikke minst null muligheter for varm seng i hytte. Mange driver med friluftsliv, men de fleste vil ha det mest mulig komfortabelt og at det skal være enklest mulig å komme fra A til B. De får tommelen opp fra meg :-) Har aldri likt DNT og har kun en gang benytta meg en DNT hytte. Men slik tiltake de gjør nå, så skal jeg jaggu vurdere å melde meg inn.

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.