Gå til innhold
  • Bli medlem

Innspill på tenkt langtur 2024: Åndalsnes- Sølen


StianK78

Anbefalte innlegg

Jeg og fruen har lekt med tanken om en skikkelig langtur lenge, og har vært inne på litt forskjellige alternativ. Vi har uansett den offisielle Norge på Tvers-ruta å "falle tilbake på" hvis andre ruter går i vasken. 

Jeg har av ulike grunner ønsket å gå noe "mer" enn en offisiell rute, og derfor laget et utkast i Fatmap på drøyt 320km fra Åndalsnes til Sølen/femunden. Riktignok ikke HELT til svenskegrensa, men ruteforslaget endte opp midt i ingenmannsland skulle vi gått til grensa. 

Vi er begge turvante, men ikke mengder med erfaring fra ukesvis i fjell/telt. God form er vi, og utstyret begynner å komme på plass. 

Planen er foreløpig å gå i mndskiftet august -september. 

Først av alt: er det noen som har gått liknende rute?

Og - noen innspill på hvor lur denne ruta er😂?

Screenshot_20231212_133000_FATMAP.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så toppen av Sølen er ikke "ingenmannsland"? Da er svenskegrensa to dager unna; Femundsundet for å komme over Mistra, Galtåsen om asfalt ikke frister, Fra Femundtunet er det flere muligheter. Når dere først legger ut på en sånn tur, så bør dere avslutte på en grensevarde. Og bruke skikkelige kart. UT.no er fin til drodling av rute.

Eneste jeg vet om ruta ellers (hva jeg gjetter med utgangspunkt i Åndalsnes), er at dere har god sjanse til å hilse på mokus. Greit å lese seg opp på skikk og bruk for urkviger (hold god avstand).

Og dere bør kanskje ta en diskusjon om avstikkere underveis. Mye fint fjell hele veien.

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, toppen av Sølen er ikke en metropol, men tanken var å runde av turen på en topp - ikke i tjukkeste myr- og skoglandskap. Men jeg er forsåvidt enig med deg at når man først går såpass langt, så bør det være en grensepassering i enden;). 

Har vært på såkalt moskus-tur tidligere, og fått en fin men informativ opplevelse - fra meget god avstand. Men absolutt noe å være obs på i deler av ruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, StianK78 said:

Nei, toppen av Sølen er ikke en metropol, men tanken var å runde av turen på en topp - ikke i tjukkeste myr- og skoglandskap.

Ser det og vil absolutt anbefale at Sølen er en del av turen.

Hva med å legge til tre-fire dager og sette Stor-Svuku som punktum? Enten dere går langs Femunden til Svukuriset eller langs grensa fra Valdalen, så er det en grei demonstrasjon på at "vi kunne gått til grensen flere ganger, men valgte å la være".

Ser for øvrig ikke problemer med turen. Er dere i god form og ikke laster for tungt, så er dette en fin tur. Været blir som det blir. På en såpass lang tur er det lurt å ha god tid. Absolutte tidsfrister underveis eller på slutten er ikke bra for "turboblen".

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (5 timer siden):

Ser det og vil absolutt anbefale at Sølen er en del av turen.

Hva med å legge til tre-fire dager og sette Stor-Svuku som punktum? Enten dere går langs Femunden til Svukuriset eller langs grensa fra Valdalen, så er det en grei demonstrasjon på at "vi kunne gått til grensen flere ganger, men valgte å la være".

Ser for øvrig ikke problemer med turen. Er dere i god form og ikke laster for tungt, så er dette en fin tur. Været blir som det blir. På en såpass lang tur er det lurt å ha god tid. Absolutte tidsfrister underveis eller på slutten er ikke bra for "turboblen".

Ja, været må bare komme:). 

Angående tung last: kanskje det ville lønnet seg med å legge inn "proviant-stopp" eller liknende? Ser ikke helt for meg vi klarer bære fornuftig tyngde med feks 2 ukers matreserve. 

Når det gjelder tid på dette prosjektet, så har jeg bomma kraftig på slikt før ja. En tror at "dette strekket går jeg på x-antall timer" også driter jeg meg loddrett ut😂. Helt ut av det blå, og med en amatørs tur-hjerne, så ser jeg for meg 2 uker ++. Usikker om dette er helt helt bom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proviantering underveis er nok lurt, ja. Norge på tvers er ikke Canada på tvers (dessverre eller heldigvis), og det er bare å ta med seg den positive biten.

Sånn som jeg ser kartet og mulig rute, så er det to som peker seg ut: overgangen Dovrefjell-Rondane og Alvdal. Sistnevnte er grei. Med hensyn til D-R, så kan det være en tanke å sjekke tog,- og busstider. Om dere kommer ned på f.eks Kongsvoll, så er en tur-retur til Dombås eller Oppdal for påfyll av matposen nærliggende.

Underveis har dere også flere DNT-hytter, så dere sulter neppe ihjel :)

Tid på tur er forunderlige saker og det er ikke til å lure på at timeplanen får en strekk. Skulle jeg gått den turen med et utgangspunkt på ca 3 mil om dagen, så er det 3 uker +. Kan jo gå til første proviantering og gjøre regnskap der. Kommer dere dit på mindre enn 5 dager, så har du ikke bommet.
Det er også et spørsmål med målene for turen. Hvis det er Åndalsnes-Sølen så fort som mulig, så er det en greie. Hvis dere vil ha tid til avstikkere som f.eks Snøhetta og Høgronden, vel det tar mer tid enn raskeste vei. Bør også legge inn en eller to "full stopp" dager. Mest aktuelt i starten.
Med mindre det er noe dere må rekke, så ville jeg hatt full åpning i kalenderen for turen. Det er en ting å løpe for å rekke middagen på DNT-hytta der fremme, men en helt annen ting å måtte stresse hele tiden for å nå et mål om 10 dager, 12 timer og 2 minutter.

Typisk for en såpass lang tur er at formen blir bedre. Eller kanskje er det perspektivet som endrer seg. I alle fall; Sølen kommer til å bli den letteste toppen dere går opp til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere går til Svuku, så er det vel omtrent en dag videre til Grøvelsjøen i Sverige, bestille båttransport til andre enden, og transport videre fra Grøvelsjøen tilbake til Norge, Femund Lodge kjørte oss Elgå - Grøvelsjøen i høst og det kostet vel ca 2000, for turen. 

Men det er kanskje enklere logistikk å avslutte ved Langen, nord for Femunden og buss til Røros og tog videre derfra...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en kjempefin rute! Jeg kom også fram til drøye 300 km (Åndalsnes - Sølenmassivet) når jeg såg over. For min del høres over 2 mil hver dag i 14 dager og en del høydemeter med hybelen på ryggen travelt ut... jeg ville ha planlagt med tre uker, evt så er det bare å dure på og ta bussen hjem et sted hvis tiden ikke strekker til.

Ellers ville jeg kanskje startet fra Isfjorden (...det er vel Åndalsnes det også for oss som er utenbygds), tatt en overnatting og dusj på Aursjøhytta. Jeg ville hørt med Hjerkinnhus om å legge igjen et matdepot der, samt ta ei overnatting der og en ny overnatting på Breisjøseter med  en liten utflukt på Storsølnkletten hvis været tillater det. Man kan passere Coopen i Øvre Rendal og avslutte turen med fersk mat og noe butikkjøpt drikke. Sandbu ved Sandtjønna sørom Sølenmassivet er forresten åpen, fint å avslutte der, kort veg ned til vegen derfra hvis dere ikke skal ta turen innom grensa.. men det siste strekket fra Sølen forbi Drevsjø er rimelig kjedelig... Rett sørvest for Drevsjø ligger Abbortjønnan og på østsiden av den midterste tjønna ligger det en ganske grei gapahuk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

graham skrev (11 timer siden):

Ser ut som en kjempefin rute! Jeg kom også fram til drøye 300 km (Åndalsnes - Sølenmassivet) når jeg såg over. For min del høres over 2 mil hver dag i 14 dager og en del høydemeter med hybelen på ryggen travelt ut... jeg ville ha planlagt med tre uker, evt så er det bare å dure på og ta bussen hjem et sted hvis tiden ikke strekker til.

Ellers ville jeg kanskje startet fra Isfjorden (...det er vel Åndalsnes det også for oss som er utenbygds), tatt en overnatting og dusj på Aursjøhytta. Jeg ville hørt med Hjerkinnhus om å legge igjen et matdepot der, samt ta ei overnatting der og en ny overnatting på Breisjøseter med  en liten utflukt på Storsølnkletten hvis været tillater det. Man kan passere Coopen i Øvre Rendal og avslutte turen med fersk mat og noe butikkjøpt drikke. Sandbu ved Sandtjønna sørom Sølenmassivet er forresten åpen, fint å avslutte der, kort veg ned til vegen derfra hvis dere ikke skal ta turen innom grensa.. men det siste strekket fra Sølen forbi Drevsjø er rimelig kjedelig... Rett sørvest for Drevsjø ligger Abbortjønnan og på østsiden av den midterste tjønna ligger det en ganske grei gapahuk.

Masse gode tips her. Helt nydelig! 

Jeg ser at tids-planen min er helt feil ja. 2 uker med huset på ryggen er alt for lite. 

Jeg får ta en rådslagning med fruen vedrørende tiden dette vil ta....og i tillegg må jeg ta med i betraktning egen helse (hodeskade etter sykkelulykke i -21). Mange ting kan planlegges, men ytre faktorer må vi også legge inn. Men det er jo nettopp dette som er spennende - planlegge, vurdere, revurdere og planlegge på ny😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos alternativer så kan jeg delvis anbefale Hjerkinn - Kristiansund, den burde være mulig på to uker. Jeg gikk den ruta frem til Surnadal for et par år siden, men busset hjem derfra pga elendige værutsikter. Man kommer inn på Fjordruta til DNT når man runder Vinjefjorden og avslutter med nydelige Stabblandet og Tustna. Anbefaler her å stikke oppom feks Skarven. Ellers går man stort sett T-merket løype, foruten Vollasætra - Storlidalen, men der går det en gammel og ikke vedlikeholdt T-løype på vestsiden av Svartdalskollen og Lorthøa.  Det er mulig å fylle på med koteletter og voksenbrus på Jokern på Gjøra.

Eller, det ble i praksis Snøheim - Surnadal, busset dit fra Hjerkinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.