Gå til innhold
  • Bli medlem

DYI: Teltgulv av varmereflekterende isoleringsfolie fra Claser'n


sneakyowl

Anbefalte innlegg

I et ærend på Clas Ohlson gikk jeg tilfeldigvis forbi disse varmereflekterende isoleringsfolie-rullene og fikk en liten idé om at de kunne passet fint som teltgulv på vinterstid for den litt lunere følelsen i innerteltet. For samme bruk har jeg vanligvis brukt en foret Jervenduk, men innser at det er ganske overkill og unødvendig tungt utstyr kun for å brukes som teltgulv.

Jeg var litt usikker på hvordan dette skulle pakkes i pulken, siden det blir temmelig volumiøst, men fant ut at rullet sammen passet det sånn akkurat perfekt sammen med teltet i teltposen (Åsnes skibag).

Total pris: Kr 385,-

Total vekt: ~630g

Dette trenger du for å lage samme løsning:

Ganske rett frem fremgangsmåte

  • Klipp til lengde og bredde for dimensjoner til innerteltet. For mitt Keb Endurance 3 ble det 225cm x 160 cm. For Symmetriens skyld klipte jeg den ene rullen ned til 40 cm bredde og plasserte den i midten.
  • Tape rullene sammen med vevtapen. Siden rullene "nekter" å ligge helt flatt var det enklest å feste noen tape-biter langs hele langsiden først før jeg dro over med en hel-lengde på begge sider.
  • For litt mer robusthet brettet jeg også en tapelengde på topp- og bunn av matten.

Det gjenstår å klippe til innsnevringen i fotenden, men det tar jeg mål på etter å ha testet løsningen i felt :)

Easy peasy, og billig!

IMG_1063.thumb.JPG.ea0a645d1619062c0a3acdc745eb5102.JPG

IMG_1064.thumb.JPG.a89df746614d5e570aca6f0cf6da1e6a.JPG

IMG_1061.thumb.JPG.0248e7782a657d74b9c557407cabfca7.JPG

IMG_1065.thumb.JPG.af77203be2a7024ebb6adb929bd01523.JPG

  • Liker 6
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig bra tips @sneakyowl 👍   Har ikke brukt denne, eller lignende som teltbunn på vinteren, men har begynt å bruke frontrutebeskyttelsen (som er noe tynnere) i teltbunn på sommer. Det er primært for å spare vekt og volum (når jeg skal reise lett) i forhold til celleplasten jeg brukte tidligere. 

Som en bonus reduseres problemet med liggeunderlag mot glatt teltbunn. På den negative siden er det null komfort om det oppblåsbare underlaget punger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Heldekkende underlag øker komforten betraktelig, ingen coldspots og ekstra beskyttelse av teltgulvet.

Selv bruker jeg vntermatte fra Jackon som jeg mener er 9mm. Kjøpte 3m av dette på kampanje hos byggmakker. Jeg betalte i allfall under 100 kroner for det.

Vektmessig ser jeg det kommer ut noe likt som det varmereflekterende underlaget. Mitt er 225cm x 180 og veier 776gram. Men siden det er 9mm tykkelse så blir rullen noe større!

Screenshot_20240111_215911_Instagram.thumb.jpg.d6068763732721578afbe4ee853840b9.jpgHar ofte latt det ligge igjen inne i teltet å bare rullet det sammen å puttet det i pulkposen.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen dum idé å bare la det ligge igjen i teltet som uansett rulles opp! Jeg måtte nok i det minste snudd matta så den rulles riktig vei bare. Skal prøves.
Jeg har ikke blitt helt enig med meg selv om jeg digger løsningen min 100% enda. Rent funksjonelt er den veldig god, og gjør teltrommet like lunt som tidligere når jeg har brukt foret Jervenduk som gulv. Det reflekterende materialet fungerer også godt. Om man legger hånden på den kjenner man umiddelbart sin egen varme reflekteres opp, selv med kaldt underlag.

Et minus er at det er nesten umulig å se snø/rim på sølvsiden av matta. Litt upraktisk når man skraper innertelt-taket og skal børste neddrysset bort til sidene etterpå.

Etter å ha klipt til matta etter teltets innsnevring i fotenden har jeg forresten landa inn på 590g.

Endret av sneakyowl
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (På 30.11.2023 den 12.57):

I et ærend på Clas Ohlson gikk jeg tilfeldigvis forbi disse varmereflekterende isoleringsfolie-rullene og fikk en liten idé om at de kunne passet fint som teltgulv på vinterstid for den litt lunere følelsen i innerteltet. For samme bruk har jeg vanligvis brukt en foret Jervenduk, men innser at det er ganske overkill og unødvendig tungt utstyr kun for å brukes som teltgulv.

Jeg var litt usikker på hvordan dette skulle pakkes i pulken, siden det blir temmelig volumiøst, men fant ut at rullet sammen passet det sånn akkurat perfekt sammen med teltet i teltposen (Åsnes skibag).

Total pris: Kr 385,-

Total vekt: ~630g

Dette trenger du for å lage samme løsning:

Ganske rett frem fremgangsmåte

  • Klipp til lengde og bredde for dimensjoner til innerteltet. For mitt Keb Endurance 3 ble det 225cm x 160 cm. For Symmetriens skyld klipte jeg den ene rullen ned til 40 cm bredde og plasserte den i midten.
  • Tape rullene sammen med vevtapen. Siden rullene "nekter" å ligge helt flatt var det enklest å feste noen tape-biter langs hele langsiden først før jeg dro over med en hel-lengde på begge sider.
  • For litt mer robusthet brettet jeg også en tapelengde på topp- og bunn av matten.

Det gjenstår å klippe til innsnevringen i fotenden, men det tar jeg mål på etter å ha testet løsningen i felt :)

Easy peasy, og billig!

IMG_1063.thumb.JPG.ea0a645d1619062c0a3acdc745eb5102.JPG

IMG_1064.thumb.JPG.a89df746614d5e570aca6f0cf6da1e6a.JPG

IMG_1061.thumb.JPG.0248e7782a657d74b9c557407cabfca7.JPG

IMG_1065.thumb.JPG.af77203be2a7024ebb6adb929bd01523.JPG

Jeg bruker noe lignende - et underlag i al. materiale kjøpt på Outnorth for lenge siden. Kostet kr 39. Men, dekker ikke hele bunnen i teltet da. 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har kortet ned teltrullen min nå (tredelte stenger istedenfor 2delt+1 ledd). Det var egentlig bare en glipp av meg under vinterforbedredelsene av teltet i fjor. Teltposen ble lenger enn pulken, og det er ikke så ønskelig med stenger som stikker ut. Dette betyr at teltgulvet ikke passer i pulkposen lenger (om den ikke skal henge utenfor pulken da...), så jeg er litt på vurderingsstadiet om å bare droppe å bruke den. Det er kanskje en løsning å bare korte ned bredden på rullen (tilsvarende teltrull-lengde), siden liggeunderlagene mine uansett dekker mye av restplassen i teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikler litt på teltgulvene deres. De ser veldig flotte ut, og jeg ser absolutt fordelen med disse! :)

Jeg har pleid å ha med oppblåsbart liggeunderlag + skumunderlag. Dagtid ligger de ved siden av hverandre, om kvelden legger jeg de oppå hverandre. På den måten får jeg sånn sett også et helt okey teltgulv på dagtid, selv om det krever litt ombygging og flytting av ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (11 timer siden):

Jeg sikler litt på teltgulvene deres. De ser veldig flotte ut, og jeg ser absolutt fordelen med disse! :)

Jeg har pleid å ha med oppblåsbart liggeunderlag + skumunderlag. Dagtid ligger de ved siden av hverandre, om kvelden legger jeg de oppå hverandre. På den måten får jeg sånn sett også et helt okey teltgulv på dagtid, selv om det krever litt ombygging og flytting av ting.

Med tanke på kosten så er det ikke mye for å prøve ut i hvert fall. Lunheten man får i teltet med en foret jervenduk eller teltgulv som dette er helt super, men som jeg avslører i innleggene over kan det ha noen ulemper og. På kommende langtur i påsken blir det uten teltgulv av rent praktiske årsaker, mindre å pakke sammen hver dag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (8 minutter siden):

På kommende langtur i påsken blir det uten teltgulv av rent praktiske årsaker, mindre å pakke sammen hver dag osv.

Til tider lot jeg underlaget ligge igjen i mitt spitsbergen 3, rullet det sammen å puttet det ned i pulkposen.  Har du prøvd? 😊 da blir det ikke en ekstra ting å pakke ned 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (8 timer siden):

Til tider lot jeg underlaget ligge igjen i mitt spitsbergen 3, rullet det sammen å puttet det ned i pulkposen.  Har du prøvd? 😊 da blir det ikke en ekstra ting å pakke ned 

Ikke rukket å prøve enda, men om jeg kapper ned bredden på rullen litt og tar den med meg på neste tur skal jeg prøve å huske på det 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.